A început asfaltarea drumului Prăjeni-Iaşi

Vești bune pentru șoferii care au drum spre Iași. Ultima porțiune din drumul județean 282B, care face legătura între Prăjeni și limita cu județul Iași spre Plugari, a început să fie asfaltată. Un prim strat de balast stabilizat a fost turnat săptămâna aceasta, însă doar pe unul din cele două sensuri de mers. Asta pentru că, din cauza traficului, lucrările se vor derula eșalonat, pe câte un sens de mers, traficul urmând să fie dirijat cu ajutorul unor semafoare. Ulterior, peste acest balast stabilizat vor fi turnate două straturi de asfalt.

În total, este vorba de o tronson lung de numai 2,77 kilometri, care figura ca drum de piatră și a necesitat inclusiv lucrări de reprofilare. Lucrarea este executată de o asociere condusă de către societatea Vulturi și din care mai fac parte firmele Autotehnorom Suceava, Loial Impex Suceava și Elproex Botoșani, iar investiția costă în total 8,5 milioane de lei, suma fiind asigurată de Consiliul Județean.

Aproape 10 ani pentru asfaltarea a mai puţin de 3 kilometri de drum

Deși este vorba de o porțiune mai mică de 3 kilometri, povestea acestui drum pare o adevărată odisee, care a început în urmă cu un deceniu. Atunci, autoritățile locale din județul Iași au decis să asfalteze drumul care ducea de la Plugari spre Iași, prin intermediul unui proiect finanțat din fonduri europene. Era vorba de 43 de kilometri de drum, care au costat 18,5 milioane de euro, șoseaua fiind inaugurată pe 9 decembrie 2014.

În paralel, cei de la Consiliul Județean Botoșani au decis să refacă și ei drumul județean 282B, pe porțiunea din județul Botoșani, mai ales că pe această variantă spre Iași distanţa era mai scurtă. Dar cei de la CJ Botoșani nu au procedat ca cei din Iași, ci au apelat la o metodă „locală”. A fost încheiat un contract cu societatea Bitunova, prin încredințare directă, lucrările presupunând, oficial, turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. În scurt timp, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută la standarde europene.

Constructorul a refuzat să refacă lucrarea, spunând că nu a fost plătit, iar după aproape un an de discuţii, firma a acceptat să pună nişte plombe, care au cedat la prima ninsoare. A urmat o întreagă nebunie, cu procese în instanță, lucrările fiind întârziate din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ, care a presupus mai multe expertize tehnice. Procesul s-a întins până în vara anului trecut, când CJ a fost obligat de instanță să plătească aproape 1,6 milioane de euro față de Bitunova, intrată între timp în insolvență. Deși este vorba de o sumă colosală, drumul pe tronsonul Flămânzi – limită de județ Iași nu a văzut asfaltul.

Lucrare făcută în trei etape

Pentru că drumul era un dezastru, CJ a decis a doua asfaltare. Astfel, în vara lui 2019 s-au turnat încă două straturi de asfalt pe cei 12 kilometri între Flămânzi și Prăjeni, dar pe ultimii 2,77 kilometri lucrările nu s-au putut efectua întrucât acea porțiune figura ca drum de piatră, necesitând lucrări de investiții. Acest lucru a presupus efectuarea tuturor pașilor ceruți de o lucrare de modernizare și anume realizarea studiului de fezabilitate, identificarea resurselor bugetare, efectuarea și aprobarea în plenul Consiliului Județean a Proiectului Tehnic și apoi scoaterea lucrării la licitație.

Așa se face că lucrările pe cei 2,77 kilometri au debutat abia în martie a.c., constructorul având la dispoziție opt luni pentru a finaliza investiția. Prin urmare, dacă pe tronsonul din Iași s-a putut circula în condiții bune încă din decembrie 2014, pe tronsonul din Botoșani a fost nevoie de încă șapte ani, deși drumul de la Flămânzi până la limita cu județul Iași nu măsoară mai mult de 15 kilometri, adică o treime comparativ cu lungimea drumului din județul Iași. În plus, CJ a trebuit să plătească în toți acești ani, din 2013 și până în 2021, aproape 6 milioane de euro pentru lucrările făcute în trei etape.

Deja ai votat!