Haos total cu facturile la energie. Cum vă dați seama dacă ați primit factura la energie fără compensare

Lege care prevede plafonarea prețurilor la energie și gaze precum și schema de compensare a facturilor continuă să stârnească probleme, în loc să-şi atingă scopul. Asta deoarece mulţi clienţi au primit facturile fără ca acestea să includă preţurile plafonate sau compensări. Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat marţi, 11 ianuarie, că acei consumatori care au primit facturi la energie electrică sau gaz calculatate fără compensare nu ar trebui să plătească până când când nu li se reface factura. Acesta a adăugat că va fi propusă o modificare a legii, astfel încât cei care au primit facturi greșite să nu fie penalizați dacă întârzie plata acestora.

Din datele pe care le avem până acum, un singur furnizor a fost pregătit ca până în data de 15 decembrie să emită facturile așa cum scrie în lege. Furnizorii care nu au emis facturile compensate vor fi obligați să le refacă și să nu perceapă penalități pentru oamenii care nu le-au plătit în termen, pentru că vina de a nu face facturile așa cum trebuie este exclusiv a furnizorilor”, a declarat ministrul.

Ce pot face cei care au primit facturi calculate greşit 

Compensările ar trebui să apară direct în factură. Virgil Popescu a explicat și cum își pot da seama românii că facturile lor au fost calculate greșit.

În factura care vine fiecăruia acasă există o rubrică de plafonare, există o rubrică de compensare. Dacă acele rubrici nu sunt, dacă nu există rubrici pentru plafonare și compensare, înseamnă că ori e greșită factura, ori prețul e suficient de jos, sub acele prețuri minime, acolo nu ai ce compensa”, a spus el.

Luna trecută mii de români nu au primit facturile la energie compensate. Ministrul Energiei a precizat că dacă aceste situaţii se repetă “se poate merge la retragerea licenței acelui furnizor care nu respectă legea”.

Întrebat dacă un consumator ar trebui să își asume să rămână fără energie electrică sau fără gaz în cazul facturii calculate fără compensare, Virgil Popescu a spus că nu va rămâne nimeni fără energie electrică, nici fără gaz, „pentru că există furnizorul de ultimă instanță”.

Cât despre cei care au plătit deja facturile calculate greșit, Popescu spune că furnizorii „ar trebui să fie obligați să returneze banii, nu să-i scadă din facturile următoare”.

Compensări pentru un procent infim de români 

Mnistrul a mai declarat astăzi că 80% din consumatorii casnici de energie electrică și 60% din consumatorii de gaze naturale au beneficiat de compensare și plafonare.

Luna trecută, însă, conform calculelor realizate de Asociaţia Energia Inteligentă, doar 10% dintre consumatorii de gaze urmau să primească până la aproximativ 150 lei compensare pe lună şi 15% dintre consumatorii de energie electrică vor beneficia de un discount de până la 30 de lei pe lună. Reprezentanţii asociaţiei spun că plafonarea se aplică doar dacă preţurile depăşesc valoarea de 1 leu/kWh cu tot cu taxe (mai puţin abonamentul). În situaţia consumatorilor care au rămas în serviciul universal sau au încheiat contracte la energie electrică în piaţa concurenţială până la 1 iulie 2021, preţurile nu depăşesc în general valoarea de 1 leu/kWh şi atunci nu se plafonează nimic.

“Apreciem că în cazul a peste 75% dintre consumatorii casnici de energie electrică nu are ce să se plafoneze anul acesta, neavând preţul peste 1 leu/kWh”, se arată în comunicat.

La gaze, pentru a beneficia de plafonare, preţul trebuie să fie mai mare de 0,37 lei/kWh cu tot cu taxe (mai puţin abonamentul). “Apreciem că în cazul a peste 85% dintre consumatorii casnici de gaze naturale nu are ce să se plafoneze anul acesta, neavând preţul peste 0,37 lei/kWh”, spun specialiştii.

Noi măsuri anunţate de primul ministru 

În urmă cu câteva zile, președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că noua lege pentru plafonarea și compensarea facturilor la energie este „ineficientă, ea neputând fi pusă în aplicare”.  Declaraţiile şefului PSD vin în contextul în care, încă de la început, specialiştii au spus că prevederile sunt extrem de greoaie şi nu sunt viabile. “Eu cred că trebuie făcută o ședință de coaliție, în primul rând cu ministrul Energiei și găsită altă modalitate, mult mai ușoară și mai accesibilă atât companiilor, cât și populației”, a spus Marcel Ciolacu.

Marţi, premierul Nicolae Ciucă a anunţat că consumatorii casnici cu un consum lunar de până la 300 kw/oră vor beneficia, de la 1 aprilie, de o nouă schemă de protecţie, care va include TVA redus la 5%, precum și compensarea certificatului verde și a bonusului de cogenerare pentru consum. Acesta a convocat la discuţii pe miniștrii Finanțelor, Energiei, Agriculturii, Antreprenoriatului si Turismului, Mediului și  președintele ANRE.

“În domeniul sectorului agricol si al industriei alimentare, vom lansa măsurile de sprijin la 1 februarie și le vom menține active până la data de 1 iulie. Vom reduce costul energiei electrice la consumator prin compensarea bonusului de cogenerare și contravaloarea certificatelor verzi. Vom elabora o schemă de sprijin și pentru gaze naturale. Analizăm, totodată, la nivelul guvernului, introducerea unei noi scheme de sprijin pentru IMM-uri, începând cu 1 aprilie”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, marți, de la Palatul Victoria. Acesta a precizat că măsurile vor fi prezentate în următoarea şedinţă a coaliţiei.

Deja ai votat!