sâmbătă, iulie 27, 2024
AcasăLocalCriză în serviciile antidrog. ANA neputincioasă în fața consumatorilor de substanțe ilegale

Criză în serviciile antidrog. ANA neputincioasă în fața consumatorilor de substanțe ilegale

Un raport recent al Curții de Conturi dezvăluie probleme grave în furnizarea serviciilor pentru consumatorii de droguri de către Agenția Națională Antidrog (ANA). Conform documentului, ANA nu numai că nu oferă servicii minime, dar se confruntă și cu deficiențe majore în ceea ce privește personalul specializat și condițiile adecvate. Conform Curții de Conturi, în Botoșani, în Sectorul 2 al Capitalei și în județele Arad, Bacău, Călărași, Covasna, Gorj, Olt și Teleorman, nu există medici, psihologi sau asistenți sociali încadrați, .

SUSȚINE MONITORUL DE BOTOȘANI

Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Raportul dezvăluie că 87% dintre centrele ANA nu dispun de o echipă terapeutică completă pentru a furniza evaluările și serviciile minime de asistență integrată necesare consumatorilor de droguri. În plus, în 9 centre de prevenire, evaluare și consiliere antidrog județean (CPECA), lipsește complet personalul specializat – medici, psihologi și asistenți sociali. Această situație afectează în mod direct centrul din Botoșani, dar și cele din Sectorul 2 al Capitalei și județele Călărași, Teleorman, Bacău, Covasna, Gorj, Olt și Arad.

„De asemenea, datele ANA nu reflectă cu acuratețe, în timp real, numărul beneficiarilor de asistență integrată și serviciile oferite acestora”, subliniază raportul. Una dintre lacunele semnalate este absența totală a centrelor de consiliere socio-vocațională și a comunităților terapeutice, fapt ce complică și mai mult situația consumatorilor de droguri în căutarea ajutorului necesar.

Rolul centrelor de prevenire antidrog

Centrul de prevenire, evaluare și consiliere antidrog județean (CPECA) este esențial în gestionarea cazurilor de elevi care consumă droguri și în prevenirea consumului de droguri în școli. CPECA desemnează un manager de caz în cazul suspiciunilor de consum de droguri, conform metodologiei privind violența școlară. Raportul subliniază că personalul școlar colaborează strâns cu managerul de caz desemnat de CPECA pentru evaluarea suspiciunilor și a nevoilor educaționale, sociale și psihologice ale elevilor, în vederea elaborării unui plan de asistență. Printre responsabilitățile CPECA se numără și organizarea a minimum trei sesiuni de informare pe an școlar pentru elevi și cadre didactice privind prevenirea consumului de droguri.

Impactul negativ al consumului ilegal de droguri

Curtea de Conturi a efectuat auditul performanței ANA, evidențiind impactul negativ al consumului ilegal de droguri, care contribuie la creșterea infracționalității, a incidenței bolilor infecțioase și la decese premature, generând costuri economice semnificative pentru societate. În acest context, este esențial să se evalueze modul în care ANA furnizează serviciile de asistență integrată consumatorilor de droguri prin rețeaua sa proprie de centre.

Beneficiari direcționați către furnizori privați

Raportul Curții de Conturi dezvăluie că în 87% din CPECA nu există o echipă terapeutică completă capabilă să ofere serviciile minime de asistență integrată. Această deficiență afectează în special consumatorii de droguri din 41 de centre județene, unde nu se pot oferi servicii complete în domeniile medical, psihologic și social. Pe lângă aceasta, rețeaua ANA nu respectă prevederile legale, cu doar cele 47 de CPECA și 4 programe la nivelul municipiului București. Investițiile anterioare în comunități terapeutice nu au avut succes, iar beneficiarii care necesită astfel de servicii sunt direcționați către furnizori privați. De asemenea, datele furnizate de ANA nu sunt precise în timp real, exemplul CPECA Constanța figurând cu raportări zero în aplicația SIDES, în timp ce, în realitate, 74 de persoane au beneficiat de servicii în anul 2021.

Recomandări pentru ANA

Raportul se încheie cu recomandări clare pentru ANA:

  • Realizarea unei analize de management pentru a asigura servicii de asistență integrate în conformitate cu nevoile zonei.
  • Reproiectarea întregului sistem de acordare a asistenței integrate pentru consumatorii de droguri, cu sprijinul conducerii Ministerului Afacerilor Interne.
  • Colectarea corectă și completă a datelor de la toate CPECA și furnizorii de servicii pentru a reflecta situația reală a consumului de droguri la nivel național.

Perioada supusă auditării a fost 2018 – 2022, iar acțiunea de audit s-a desfășurat în perioada noiembrie 2022 – mai 2023.

 

Deja ai votat!

SUSȚINE MONITORUL DE BOTOȘANI

Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Botoșani
cer senin
16.6 ° C
16.7 °
16.1 °
97 %
2.3kmh
0 %
sâm
29 °
Dum
34 °
lun
28 °
mar
27 °
mie
27 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Şeful de la NovaApaserv, singur şi debusolat după şedinţa Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă, în care toată lumea l-a întrebat de ce nu este...

EDITORIAL

E an electoral, prin urmare e firesc ca discuțiile cu pretenții patriotice să ocupe o mare parte din timpul românilor, mai ales a celor...

EPIGRAMA ZILEI

Pe-un velier mi-ar fi plăcut Să admirăm albastra zare Dar n-ai venit, că tu ai vrut Pe-un altul, c-un catarg mai mare ...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...