Ajunşi la medic cu diverse probleme de sănătate, zeci de botoşăneni, printre care şi angajaţi ai Spitalul Judeţean, au aflat că trebuie să plătească investigaţiile, tratamentele şi spitalizarea. Motivul a fost că nu sunt asiguraţi medical, deşi oamenii aveau acte care arătau că le-au fost plătite contribuţiile la fondul naţional unic de asigurări de sănătate.
Cu astfel de probleme s-au confruntat atât angajaţii de la stat, cât şi cei de la privat. După ce, la începutul anului, salariaţi de la Poşta Română au descoperit că figurează ca neasiguraţi, deşi li se plătea lunar contribuţia la sănătate, recent au aflat că nu figurează în baza de date a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) nici măcar unii dintre cei care activează la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU), deci în sistemul de asigurări de sănătate. „O colegă de a mea suferă de o afecţiune acută şi a dorit să îşi ia o reţetă. Spre surpriza ei, de la farmacie i s-a spus că nu figurează ca asigurat. A întrebat la secretariat şi s-a descoperit că aşa era. M-am verificat şi eu pe pagina Casei Naţionale şi mesajul primit a fost «Persoana selectată nu este asigurată»”, a spus un asistent din cadrul SJU.
Încă nu se ştie deocamdată câţi din cei peste 2.500 de angajaţi ai spitalului sunt neasiguraţi.
Reprezentanţii CAS dau vina pe asigurări
Reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) vorbesc de zeci, dacă nu chiar sute de astfel de cazuri. „Este într-adevăr o situaţie gravă. Aş putea spune că este strigător la cer. Să fie plătite contribuţiile la zi, iar oamenii să apară ca neasiguraţi”, a precizat Carmen Nicolau, director în cadrul CAS. Aceasta a mai precizat că l-a informat pe managerul SJU, Corneliu Mihai, care a promis că va lua măsuri.
Oficialul a menţionat că situaţia se remediază prin completarea unei declaraţii rectificative. „Aşa se rezolvă problema. După înregistrarea acestei declaraţii, omul apare imediat ca asigurat. În lipsa modificării în SIUI, degeaba are hârtii care arată că este cu plata la zi”, a mai menţionat Carmen Nicolau.
SJU pasează vina pe sistemul informatic
Reprezentanţii SJU au ţinut să menţioneze că acuzaţiile privind faptul că ei ar greşi reprezintă o exagerare. Aceştia dau vina pe SIUI, care a dat numeroase erori în ultimii ani. Unul din motivele neoficiale ar fi o metodă de filtrare a anumitor tipuri de asiguraţi, cei mai expuşi la a fi scoşi din rândul asiguraţilor fiind cei care au fost în concediu de creştere a copilului sau în concediu fără plată în ultimii cinci ani.
Spre exemplu, în cazul unei persoane aflate în concediu de creştere a copilului, contractul de muncă se suspendă pe durata acestuia, la fel şi contribuţiile la sistemul de asigurări, care sunt preluate de Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială. După revenirea la muncă, sistemul consideră anumite date din raportarea lunară ca fiind eronate şi îl scoate pe angajat din baza asiguraţilor.
„În cazul unei persoane care vine din concediul de creştere a copilului ar trebui să trecem în declaraţia fiscală lunară la data angajării data de revenire la muncă. Ori acel om are deja nişte ani de vechime la spital. E ciudat cum la Pensii, Şomaj şi celelalte apar în sistem, dar numai la Sănătate apar neasiguraţi”, a spus un reprezentant al SJU.
Caseta
Asigurări verificate online
Verificarea calităţii de asigurat se face online, direct la furnizorii de servicii medicale. Potrivit prevederilor Ordinului Preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nr. 581/08.09.2014 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, persoanei care necesită servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu şi dispozitive medicale, cu excepţia celor din pachetul minim de servicii medicale, îi va fi verificată calitatea de asigurat de către furnizorul de servicii medicale ca urmare a interogării aplicaţiei pe site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html.