„Drumul strategic”, care, din păcate, nu a trecut nici măcar de faza licitației, ar putea deveni cu adevărat o axă strategică pentru Botoșani dacă proiectul votat în ultima ședință de Consiliul Județean (CJ) ar deveni și realitate.
Întruniți într-o audio-ședință, consilierii județeni au aprobat proiectul privind „Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judeţean DJ 282 dintre localităţile: Hănești, Vlăsinești, Săveni, Drăgușeni, Coțușca, Rădăuți Prut cu conectivitate directă la Vama transnațională Rădăuți-Prut cu Republica Moldova”. Acesta, de fapt, presupune modernizarea a 43,316 kilometri de drum județean care vor uni Vama Rădăuți Prut cu drumul strategic aflat acum în licitație și care se termină la Șipote, județul Iași. Astfel, abia atunci se va desena o axă rutieră strategică pentru județul Botoșani orientată longitudinal, Nord-Sud.
Se caută fonduri europene
Aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea celor 43 de kilometri de drum județean a fost necesară pentru includerea acestui sector de drum județean în Strategia de dezvoltare a județului și în Planul de Dezvoltare Regională Nord-Est 2021-2027 pentru a se obține finanțare europeană pe următorul ciclu financiar în cadrul Programului Operațional Regional 2021-2027.
Mai mult, traseul de drum ce se dorește a fi modernizat relaționează cu Programul Operațional Transport 2021-2027, reprezentând „cea mai economică legătură a comunităților aflate pe traseul respectiv cu coridorul TEN-T”. „Prin implementarea acestui proiect va fi încurajată realizarea investiției de modernizare a Vămii Rădăuți Prut precum și încurajarea investițiilor în zona de frontieră. În anul 2019 fluxul prin Vama Rădăuți Prut a fost de 130.829 automobile și 315.164 călători, iar proiectul își propune majorarea numărului de automobile și călători”, se arată în hotărârea adoptată de CJ Botoșani la sfârșitul săptămânii trecute.
Licitația pentru primul drum amânată la nesfârșit
Licitația la drumul strategic a fost amânată până pe 28 noiembrie. Amânarea licitației s-a făcut pe semnătura actualului preşedinte al CJ, Costică Macaleți, și ar putea aduce mari probleme dacă vor exista contestații, pentru că timpul până la care trebuie finalizată lucrarea pentru a nu se pierde fondurile europene este luna octombrie 2023. Dacă se va încheia contractul până la sfârșitul anului, atunci constructorii vor trebui să termine lucrările până la finele lui 2022, dar dacă vor fi contestații, atunci totul se prelungește și va deveni un joc riscant, o ruletă rusească. „Sperăm să reușim 100 de kilometri… În mod sigur se începe în toamna asta și în 18 luni va fi drum foarte bun, drum modernizat”, declara Costică Macaleți, cel care a ținut morțiș ca drumul să fie licitat într-un singur lot și a schimbat strategia după trei licitații eșuate și sub spectrul pierderii finanțării europene.
Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.
În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de peste șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.