joi, iulie 18, 2024
AcasăLocal BTUn nou drum strategic pregătit pentru finanțarea europeană

Un nou drum strategic pregătit pentru finanțarea europeană

♦ Axa strategică rutieră pentru județul Botoșani prinde contur, din păcate, doar pe hârtie, fiind departe de a fi realizată și fizic

„Drumul strategic”, care, din păcate, nu a trecut nici măcar de faza licitației, ar putea deveni cu adevărat o axă strategică pentru Botoșani dacă proiectul votat în ultima ședință de Consiliul Județean (CJ) ar deveni și realitate.

SUSȚINE MONITORUL DE BOTOȘANI

Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Întruniți într-o audio-ședință, consilierii județeni au aprobat proiectul privind Modernizarea infrastructurii rutiere de drum judeţean DJ 282 dintre localităţile: Hănești, Vlăsinești, Săveni, Drăgușeni, Coțușca, Rădăuți Prut cu conectivitate directă la Vama transnațională Rădăuți-Prut cu Republica Moldova”. Acesta, de fapt, presupune modernizarea a 43,316 kilometri de drum județean care vor uni Vama Rădăuți Prut cu drumul strategic aflat acum în licitație și care se termină la Șipote, județul Iași. Astfel, abia atunci se va desena o axă rutieră strategică pentru județul Botoșani orientată longitudinal, Nord-Sud.

Se caută fonduri europene

Aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea celor 43 de kilometri de drum județean a fost necesară pentru includerea acestui sector de drum județean în Strategia de dezvoltare a județului și în Planul de Dezvoltare Regională Nord-Est 2021-2027 pentru a se obține finanțare europeană pe următorul ciclu financiar în cadrul Programului Operațional Regional 2021-2027.

Mai mult, traseul de drum ce se dorește a fi modernizat relaționează cu Programul Operațional Transport 2021-2027, reprezentând „cea mai economică legătură a comunităților aflate pe traseul respectiv cu coridorul TEN-T”. „Prin implementarea acestui proiect va fi încurajată realizarea investiției de modernizare a Vămii Rădăuți Prut precum și încurajarea investițiilor în zona de frontieră. În anul 2019 fluxul prin Vama Rădăuți Prut a fost de 130.829 automobile și 315.164 călători, iar proiectul își propune majorarea numărului de automobile și călători”, se arată în hotărârea adoptată de CJ Botoșani la sfârșitul săptămânii trecute.

Licitația pentru primul drum amânată la nesfârșit

Licitația la drumul strategic a fost amânată până pe 28 noiembrie. Amânarea licitației s-a făcut pe semnătura actualului preşedinte al CJ, Costică Macaleți, și ar putea aduce mari probleme dacă vor exista contestații, pentru că timpul până la care trebuie finalizată lucrarea pentru a nu se pierde fondurile europene este luna octombrie 2023. Dacă se va încheia contractul până la sfârșitul anului, atunci constructorii vor trebui să termine lucrările până la finele lui 2022, dar dacă vor fi contestații, atunci totul se prelungește și va deveni un joc riscant, o ruletă rusească. „Sperăm să reușim 100 de kilometri… În mod sigur se începe în toamna asta și în 18 luni va fi drum foarte bun, drum modernizat”, declara Costică Macaleți, cel care a ținut morțiș ca drumul să fie licitat într-un singur lot și a schimbat strategia după trei licitații eșuate și sub spectrul pierderii finanțării europene.

Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.

În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de peste șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.

Deja ai votat!

SUSȚINE MONITORUL DE BOTOȘANI

Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Botoșani
cer acoperit de nori
30.6 ° C
30.6 °
30.5 °
50 %
3.5kmh
100 %
joi
29 °
vin
33 °
sâm
32 °
Dum
29 °
lun
27 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

La ce vremuri sunt, e bine să ai ventilator la purtător.    

EDITORIAL

La primul congres al PMR - 21-23 februarie 1948, interpelat de Petru Groza, care i-a atras atenția că închisorile sunt pline de țărani și...

EPIGRAMA ZILEI

Astăzi este prima oară Când vă supun unui test: Spuneți, dragostea de-o vară Intră la ... incest? -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...