vineri, mai 17, 2024
AcasăLocal BTBotoșăneanul Andrei Beilic a fost responsabil cu Securitatea Muncii pe A7 !...

Botoșăneanul Andrei Beilic a fost responsabil cu Securitatea Muncii pe A7 ! El a demisionat la începutul lunii

Scandalul generat de explozia din noaptea de miercuri spre joi de pe șantierul A7 ar putea să ajungă până la Botoșani. Asta pentru că, potrivit unei investigații făcută de publicația „Reporter de Iași”, responsabilul de Securitatea muncii pe A7 a fost până la finele lunii august botoșăneanul Andrei Beilic, cel care și-a dat demisia din SDN Botoșani la începutul acestei luni. Însă nu pentru a se dedica familiei, ci pentru că ar fi vizat de o anchetă penală pentru presupuse fapte de corupție. Coordonator al Sănătății și Siguranței în Muncă, Beilic fusese reclamat penal pentru că ar fi vândut avize prin firma proprie.

După explozia de la Călimănești (Vrancea), șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, Mugurel Laicu, a susținut că demisionase din funcția de coordonator al echipei de supervizare a lucrărilor de pe autostradă încă din luna mai. „Am renunțat atunci la postul de supervizor ca să nu mai iasă discuții că obțin eu nu știu ce avantaje. Am dat și un comunicat atunci dar nu a interesat pe nimeni”, a afirmat Mugurel Laicu. El a susținit că funcția de coordonator al dirigenției de șantier ar fi revenit inginerului Vasile Maxim, angajat DRDP, care făcea parte din echipa inițială de supervizare a lucrărilor la autostradă. „Controversată este și situația Coordonatorului SSM (Sănătatea și Siguranța în Muncă) de pe șantierul autostrăzii, care era demisionar de trei săptămâni din DRDP. Andrei Beilic, inginer în cadrul Secției de Drumuri Naționale Botoșani, care era supus unei anchete interne pentru contracte oneroase, fiind dat și pe mâna Parchetului. A demisionat în momentul în care CNAIR a primit confirmarea oficială că pe numele său este declanșată o anchetă penală”, se menționează în ancheta jurnalistică a celor de la „Reporter de Iași”.

Mugurel Laicu spune că înlocuirea lui Beilic la supravegherea loturilor A7 avusese deja loc la momentul catastrofei și că fusese numit un nou coordonator SSM, Andrei Tacu. Totuși, potrivit „Reporter de Iași”, CNAIR nu a externalizat dirigenția de șantier la loturile Focșani-Bacău, bazându-se pe supervizorii de la DRDP Iași, care stăteau în niște birouri aflate la 250 km distanță. De altfel, supervizarea celor trei loturi de pe tronsonul Focșani-Bacău a fost asumată chiar de către DRDP Iași printr-o decizie a directorului Mugurel Laicu din februarie 2023. Documentul oficial menționează cei 13 membri ai echipei ce urma să asigure dirigenția de șantier pe Loturile 1-3 ale autostrăzii A7, Tronson Focșani-Bacău, toți fiind angajați ai DRDP.

Decizia desemnării DRDP ca supervizor îi aparținuse directorului CNAIR, Cristian Pistol, ordinul fiind emis în 2 februarie. Peste 8 zile, conducerea Direcției Regionale a întocmit lista specialiștilor care să asigure dirigenția de șantier, Mugurel Laicu trecându-se singur drept „Coordonator contract”, adică șeful echipei, în calitate de „inginer rezident senior”. Toți cei 13 supervizori primeau un spor de 20% la salariul de bază pentru acest contract, conform celor declarate de coordonatorul Laicu. „Eu nu am luat acest spor, am renunțat la el”, afirmă acum directorul DRDP Iași. Intenția CNAIR era ca Direcția Regională să se ocupe provizoriu de dirigenția de șantier pe autostradă, urmând ca această activitate să fie externalizată pe bază de licitație. Din februarie până în septembrie contractul extern nu s-a mai materializat.

Mugurel Laicu coordonează DRDP în toată Moldova și în paralel trebuia să fie și diriginte de șantier în județul Vrancea. Surse autorizate din această instituție spun că situația creată era imposibilă: „Un diriginte de șantier trebuie să fie prezent zi-lumină la fața locului, prin natura sa aceasta este meseria: să vezi cu ochii tăi tot ce se face pe un șantier, să supraveghezi fiecare activitate și să-ți dai acordul. Nu poți să fii supervizor dintr-un birou aflat la 250 km distanță”. Din februarie până în luna mai, mai așa a lucrat oficial Mugurel Laicu – prin teleportare. Ulterior spune că a demisionat și a transferat atribuțiile sale către un alt membru al echipei de supervizare. Șeful DRDP, care este și consilier local PSD la Iași, spune că a făcut deplasări în teren și că a acoperit activitatea în limite normale: a scris rapoarte, procese verbale și a făcut verificări conform fișei postului. Problema este că majoritatea celor 13 specialiști desemnați să supravegheze lucrările sunt angajați ai DRDP Iași, la distanță mare de șantierul A7 din Vrancea Bacău. Cele trei loturi sunt: Focșani-Domnești (35 km), Domnești-Răcăciuni (38 km) și Răcăciuni-Bacău (21 km). De toate trei loturile se ocupa Mugurel Laicu și DRDP Iași în privința dirigenției de șantier. Explozia s-a produs la Kilometrul 31 al Lotului 1, în dreptul localității Călimănești.

Coordonatorul SSM lucra, de exemplu, tocmai la Secția Botoșani. Inginerul Andrei Beilic a fost nevoit să demisioneze la începutul acestei luni fiind cercetat, susțin cei de la „Reporter de Iași”, pentru conflict de interese și căpușarea Direcției Regionale de Drumuri. Conform mărturiilor, Beilic și-a înființat un start-up cu fonduri guvernamentale cu activități de consultanță și avizare a firmelor cu sediile având deschidere la drumul național. El a speculat această piață virgină ca un adevărat recuperator de taxe de protecție. Marea majoritate a firmelor nu își scot aviz pentru realizarea accesului la drumurilor naționale, aceasta fiind o contravenție. Beilic a străbătut tot drumul național din Botoșani și a văzut că sunt zeci de firme fără acest aviz. Taxa pentru obținerea accesului nu este mică, putând depăși 10.000 de lei. Andrei Beilic, pe de o parte, avertiza agenții economici că încalcă legea, iar pe de altă parte se oferea să le rezolve problema prin obținerea avizului de acces prin firma proprie, contra unui comision pentru serviciile prestate. Două firme l-au reclamat pe inginerul SSM, considerând că sunt victimele unui șantaj. Culmea este că Andrei Beilic era cel care dădea avizele de la DRDP, el întocmind dosarul cu cererea de acces și tot el fiind cel care îl aproba.

Explozia de la Călimănești (Vrancea) s-a produs din cauza lipsei de coordonare a lucrărilor între supervizorii din DRDP și antreprenorul general, firma lui Umbrărescu. Coordonatorul SSM pe șantierul autostrăzii A7 trebuia să prevină comiterea accidentelor de muncă, dar el era plecat din DRDP de la sfârșitul lunii august. Mugurel Laicu spune că a fost înlocuit, dar nu știe exact momentul. Conform fișei postului în contractul de consultanță, coordonatorul SSM trebuie să completeze zilnic Planul de securitate și sănătate, în funcție de evoluția șantierului. Împreună cu antreprenorul lucrării, supervizorul de siguranță a muncii stabilește utilizarea mijloacelor de protecție și a instalațiilor de ridicat sarcini. Ancheta trebuie să stabilească modul în care Beilic și-a îndeplinit atribuțiile până la demisia sa, în condițiile în care era ocupat cu afacerea de la Botoșani cu avizele.

Iar dacă ar fi să se caute un numitor comun în toate aceste întâmplări, majoritatea legăturilor conduc spre PSD. Asta pentru că Ovidiu Laicu este consilier local PSD în municipiul Iași, iar Andrei Beilic a fost promovat de actualul președinte PSD Botoșani, Doina Federovici, în toate funcțiile publice pe care le-a deținut până acum. De altfel, anul trecut, imediat după ce a preluat din nou conducerea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, Ovidiu Laicu și-a numit colegii de partid în principalele poziții din cadrul DRDP Iași. Printre cei promovați pe funcții de conducere a fost și fostul șef SDN Botoșani, Viorel Zacrețchi, care a preluat funcția de director adjunct Întreținere în cadrul DRDP Iași. De altfel, Zacrețchi fusese susținut tot de PSD, atunci când a preluat conducerea Secției de Drumuri Naționale Botoșani.

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
16.2 ° C
16.6 °
15.5 °
50 %
2.7kmh
81 %
vin
15 °
sâm
17 °
Dum
22 °
lun
23 °
mar
23 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Când mâncarea e gustoasă, culoarea politică nu mai contează.

EDITORIAL

Atât de mult s-a scris, s-a comentat și s-a pălăvrăgit despre noua lege a pensiilor, încât dacă aș afirma că acest act legislativ reprezintă...

EPIGRAMA ZILEI

De-abia acum, în miezul verii, Când i-am văzut la plajă goi, Am înțeles traseul berii: Dintr-un butoi, în alt butoi! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...