România a fost vizată, în intervalul iulie-august 2024, de mai multe de tentative abandonate de sabotaj, iar SRI a reușit să prevină materializarea unei operațiuni de sabotaj și a identificat atentatorul chiar înainte de a acționa, a transmis astăzi SRI într-un comunicat de presă.
Nu e clar încă de ce SRI a prevenit acțiunile în iulie 2024 și a trimis comunicatul de presă abia în ianuarie 2025.
Acțiunea de sabotaj prevenită de SRI îl avea în centru pe un cetățean columbian, Luis Alfonso Murillo Diosa, care făcea parte dintr-o rețea extinsă de sabotori care viza țări europene, controlată prin interpuși de serviciile secrete ruse.
Acest mod de operare face parte din arsenalul de tehnici hibride pe care Federația Rusă îl folosește în România, precum și în statele aliate.
Concret, în baza cooperării cu servicii de informații partenere europene, printr-un complex de măsuri proprii, SRI a reușit să îl identifice rapid pe cetățeanul columbian LUIS ALFONSO MURILLO DIOSA, sosit în România la sfârșitul lunii iulie cu scopul de a întreprinde acțiuni diversioniste.
SRI a stabilit cu certitudine intenția lui LUIS ALFONSO MURILLO DIOSA de derulare a unor acțiuni de sabotaj în România în baza unui instructaj prestabilit, cu indicarea explicită a țintelor (pe fotografii primite anterior pe telefon).
Columbianul a fost reținut pe 30 iulie 2024
Informațiile obținute de SRI și transmise cu celeritate către MAI au permis reținerea acestuia în data de 30 iulie 2024, în contextul în care documenta în detaliu zona unui depozit de materiale reciclabile din orașul Bragadiru.
Acesta se afla în apropierea mai multor obiective asimilabile infrastructurilor critice (sonde de extracție de țiței, magistrale de gaz sau turnuri de telecomunicații).
Ulterior, cetățeanul columbian a fost reținut de DIICOT, fiind trimis în judecată sub acuzația de infracțiune contra securității naționale (art. 403 din Codul Penal, acte de diversiune).
Datele obținute de SRI în investigarea informativă confirmă afilierea cetățeanului columbian la o rețea extinsă de sabotori vizând țări europene, controlată prin interpuși de serviciile secrete ruse. Concluziile SRI și evaluările serviciilor partenere europene validează caracterul concertat și coordonat de pe teritoriul Federației Ruse al operațiunilor.
Foto și video pentru o campanie de fake news despre o pretinsă rezistență ucraineană pro-rusă
Modul de operare specific serviciilor rusești este evidențiat de implicarea unui proxy – cu rol de organizator și recrutor de pe platforme de socializare virtuală.
Acesta realizează și plătește în avans rezervările pentru deplasare și cazare și indică (pe aplicații criptate) tipul de misiune, destinația și țintele.
Sabotorul era instruit să comunice periodic și să documenteze personal întregul ciclu de activități pe care urma să le deruleze, certificându-le prin transmiterea unor imagini cu repere specifice care să confirme faptul că persona acționa conform instructajului primit.
Totodată, documentarea foto-video era necesară pentru utilizarea datelor în campanii de fake news derulate pe platforme de social media, care prezintă propagandistic operațiuni diversioniste de amploare executate de o pretinsă rezistență ucraineană pro-rusă.
Campaniile menite să inducă panică și neîncredere în autorități în rândul populației civile sunt prestabilite și lansate organizat. Întrucât sabotorul a fost reținut și nu a mai putut comunica cu coordonatorii, aceștia au fost induși în eroare de faptul că, în aceeași perioadă, la 01.08.2024, a avut loc un incendiu cauzat de un scurtcircuit, însă în localitatea Bragadiru din județul Teleorman.
Astfel, canale de Telegram rusești, au prezentat, în mod fals și cu imagini de alte incendii, operațiunea ce viza locația din localitatea Bragadiru, Ilfov, identificată ca facilitate implicată în susținerea efortului de război al Ucrainei, acțiunea fiind atribuită unei grupări ucrainene de rezistență ce a distrus prin incendiere un „centru logistic unde era stocat combustibil ce urma să ajungă în Ucraina”.
Informațiile au fost dezmințite în mass media românească, la momentul respectiv, ca urmare a unor comunicate oficiale emise de autoritățile române.
Cooperarea partenerială și flexibilitatea operațională au permis SRI să se poziționeze anticipativ în această situație, fiind totodată adoptate măsuri interinstituționale cu caracter preventiv: stabilirea de indicatori de risc la accesarea frontierei României, accelerarea schimbului de informații, echipe comune și corelarea în timp real a măsurilor ofensive.