Autoritățile române avertizează că o amplă campanie de dezinformare, cu legături în Federația Rusă, se desfășoară pe rețelele de socializare în limba română.
Sunt folosite site-uri clonate ale mai multor instituții publice, televiziuni și agenții de presă din România pentru a afișa știri false, cele mai multe pe teme politice, dar și reclame malițioase.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) atrage atenția că a identificat o rețea extinsă de site-uri clonate, cu legături cu Federația Rusă.
Acestea reproduc fidel aspectul unor pagini oficiale ale instituțiilor publice, televiziunilor și agențiilor de presă cunoscute, precum Guvernul României, Ministerul Sănătății, TVR 1, DIGI24, Hotnews, Adevărul sau Libertatea.
Acestea sunt utilizate pentru promovarea de conținut înșelător, cu tematici sociale, politice, economice sau de sănătate, având scopul de a induce în eroare populația și de a influența percepția publică într-un mod negativ.
Potrivit ANCOM, campania este una sofisticată, derulată cu discreție, folosind tactici avansate de exploatare a algoritmilor rețelelor sociale, conținut generat cu ajutorul inteligenței artificiale și narative subliminale adaptate audiențelor vulnerabile.
Mesajele sunt calibrate prin micro-profilare
Mesajele sunt atent calibrate în funcție de profilul emoțional al utilizatorilor, pe baza unor tehnici de micro-profilare, cu scopul de a polariza societatea și a submina încrederea în autoritățile statului.
“Reclamele malițioase se prezintă sub forma unor titluri false de știri, spațiile publicitare în care acestea sunt postate fiind contractate de companiile de publicitate care utilizează tehnologia “native ads” – Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă. Spre exemplu, compania Adnow este subiectul unor investigații extinse în alte state membre, dar și în România pentru implicarea în operațiuni informaționale în favoarea serviciilor de informații ale Federației Ruse”, atrage atenția ANCOM.
Pe site-urile clonate au fost descoperite și reclame în limba română, dar și în alte limbi, care promovează conținut similar înșelător, fiind finanțate prin pagini și conturi false de pe rețelele sociale.
Întregul sistem este întreținut printr-o rețea online complexă care se bazează pe conținut creat automat, distribuit cu intenția clară de manipulare a opiniei publice.
ANCOM transmite că autoritățile publice competente acționează în mod coordonat pentru a combate aceste campanii de influențare și pentru a limita impactul acestora asupra societății.
Intervențiile se fac în colaborare cu furnizorii de internet și cu platforma de socializare vizată, mai explică autoritățile, care subliniază că acționează pentru tragerea la răspundere a celor implicați.