Înființat de Guvernul Ciucă la finele anului 2021 pentru a satisface ambițiile politice ale Gabrielei Firea, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) a lăsat în urma lui, după trei ani de existență incertă, un haos administrativ.
Nicăieri nu se vede mai bine această degringoladă instituțională decât în zona politicilor și programelor pentru tineret pe care ar fi trebuit să le implementeze MFTES, prin intermediul unor deconcentrate locale desprinse din fostele direcții județene pentru sport și tineret.
Noua rețea ministerială, care ar fi trebuit constituită în prima jumătate a anului 2022, n-a apărut însă niciodată. Din cele 42 de direcții pentru familie și tineret prevăzute pe hârtie, doar 7 au fost formal înființate.
Odată ce puterea Gabrielei Firea la vârful PSD a început să se diminueze, și Ministerul Familiei a trecut într-un con de umbră. Iar haosul administrativ determinat de reorganizarea prin divizare a direcțiilor județene de sport și tineret a fost dat uitării.
La finalul anului 2024, desființând Ministerului Familiei, Cabinetul Ciolacu își anunța și intenția de a trece în subordinea consiliilor județene fantomaticele direcții pentru tineret. Aproape 90% dintre ele nu existau în realitate, dar guvernul era sigur de perspectivele politicilor sale pentru tineret.
Pe 19 septembrie 2025, Ministerul Muncii a pus în dezbatere o ordonanță de urgență care prevede, printre altele, desființarea direcțiilor județene pentru familie și tineret și transferul atribuțiilor care privesc familia și tineretul către Agenția Națională pentru Sport.
Treisprezece zile mai târziu, același minister anunța într-o consultare internă cu actorii implicați că, de fapt, aceste direcții vor fi păstrate.
E neclar totuși ce anume e de păstrat, căci pe fondul organizărilor și reorganizărilor succesive, rețeaua deconcentratelor responsabile să aplice politica guvernamentală în materie de tineret nu mai există practic. Din cele 42 de direcții județene care ar fi trebuit să funcționeze în subordinea Ministerului Familiei, 35 nu au fost înființate niciodată.
Despre celelalte șapte, care au căpătat personalitate juridică, e greu de spus că ar fi fost funcționale vreodată. Trei au doar director, din vara lui 2023 – și în rest niciun alt angajat. Două dintre ele au un director și câțiva angajați. Încă o direcție a avut director până la 1 ianuarie 2025, în vreme ce a șaptea a avut asigurată conducerea doar două luni.
Bugetul pentru aceste direcții nu a vizat vreodată altceva decât plata salariilor. Nu a existat în niciun moment finanțare pentru activități sau bani pentru programe dedicate tinerilor.
Practic, un rezumat brutal al situației ar fi acesta:
🔴 rețeaua (relativ funcțională) a direcțiilor județene pentru sport și tineret (DJST) a fost desființată în 2022 pentru ca Gabriela Firea să fie totuși șefă peste ceva, la ministerul înființat cu dedicație pentru ea;
🔴 pe de o parte au rămas direcțiile locale pentru sport, cu angajații și patrimoniul (inclusiv în zona de tineret);
🔴 pe de altă parte ar fi trebuit constituită încă o rețea, a direcțiilor pentru familie și tineret, care ar fi trebuit să capete personalitate juridică și să primească de la fostele DJST-uri personalul și bunurile aferente componentei de tineret;
🔴 dar procesul nu s-a mai finalizat niciodată, iar haosul administrativ domnește pe toată filiera politicilor guvernamentale pentru tineret.
Astăzi, Ministerul Muncii condus de social-democratul Petre Florin Manole – și, mai departe, Guvernul Bolojan – nu are în realitate niciun plan pentru a face funcționale direcțiile locale pentru tineret care vreme de trei ani, pe fondul politicii dezastruoase a guvernelor Ciucă și Ciolacu, au existat doar pe hârtie.
În esență, consecința a fost lipsa banilor pentru programele locale de tineret – dar și o risipă semnificativă de resurse bugetare la nivel central.
Continuarea în dela0.ro