spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăPrima PaginăDrumul strategic mai are de aşteptat

Drumul strategic mai are de aşteptat

♦ Magistraţii suceveni au dat un verdict final în problema contestaţiilor la drumul strategic, însă situaţia e departe de a fi tranşată.   
♦ Exasperaţi de tergiversările la proiectul drumului strategic, sute de botoşăneni au ieşit la protest şi ameninţă cu blocarea arterei

Botoșănenii care locuiesc în partea de sud-est a județului vor mai trebui să aștepte demararea lucrărilor de execuție la drumul strategic. Deși Curtea de Apel Suceava s-a pronunțat încă de săptămâna trecută asupra contestațiilor, decizia fiind definitivă, oficialii din Consiliul Județean (CJ) și Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) nu pot să treacă la semnarea contractului de execuție, din cauza birocrației. Mai întâi, ei trebuie să aștepte comunicarea oficială din partea instanței de judecată. Apoi, în baza răspunsurilor primite de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și hotărârea magistraților, membrii comisiei de licitație trebuie să încheie un nou proces verbal de adjudecare, conform noilor reglementări. Ulterior, firmele câștigătoare au la dispoziție trei zile pentru a depune documentele suport privind îndeplinirea criteriilor. Abia apoi, dacă nu vor mai apărea alte probleme sau alte contestații, comisia de achiziții va da verdictul și se va putea trece la semnarea contractului de execuție.

Punând cap la cap toate aceste termene stabilite de normele juridice, procedurile ar putea întârzia cu încă aproape 10 zile semnarea contractului.

„Ne dorim să semnăm cât mai repede contractul de lucrări astfel încât să începem și aceste șantiere, dar suntem obligați de legislația în vigoare să așteptăm comunicarea oficială a hotărârii instanței”, a spus ieri Doina Federovici, președintele CJ Botoșani.

Oficialii CJ nu pot să spună acum cine va executa lucrările

Chiar și în aceste condiții, oficialii CJ nu pot să spună acum cine va executa lucrările. La licitația din noiembrie 2020, au fost în total 17 oferte, cinci pentru tronsonul I și câte șase pentru tronsoanele II și III. Inițial, toate lucrările au fost adjudecate de Conrec SA, care a depus oferte pe toate loturile, în asociere cu o firmă din Timișoara și una din Spania. Doar că, în urma contestației, lucrurile s-au schimbat.

În principiu, dacă se merge strict pe decizia CNSC și pe sentința Curții de Apel Suceava, care au descalificat practic Conrec-ul, lucrările ar putea fi executate de cei care s-au clasat pe locurile 2 la licitație. Asta în teorie, pentru că în practică lucrurile s-ar putea schimba dacă nu sunt în regulă documentele suport la firmele care au depus ofertele.

Există riscul de pierdere a finanţării

Procedurile trebuie să se deruleze însă contratimp, din mai multe motive. Unul ar fi riscul de a se pierde finanțarea europeană. Un altul ar fi presiunea din partea botoșănenilor, care de mai bine de patru ani de zile merg pe drumul respectiv numai prin gropi. Asta pentru că, având în vedere proiectul de modernizare, DJDP nu a putut interveni pe acel drum decât cu plombări, nu cu reparații de anvergură. De altfel, nemulțumiți de calitatea șoselei, zeci de botoșăneni au protestat, pe 17 martie, când au organizat un marș până la Botoșani și au amenințat cu blocarea drumului dacă nu se găsește vreo soluție de acoperire a gropilor.

Primul lot al drumului strategic are o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni. Lotul doi este cel mai lung, 51,194 kilometri și cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești. Lotul trei, cel mai scurt, măsoară 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni.

Aceasta este a cincea licitaţie

Având în vedere că licitația din noiembrie 2020 a fost cea de-a cincea, după ce primele au fost anulate, lucrurile sunt privite cu o oarecare reținere. Asta pentru că drumul strategic trebuie terminat până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanţarea europeană de 75 de milioane de euro. În ultimii patru ani, acest proiect a stat doar în licitații, județul Botoșani fiind singurul din nordul Moldovei care nu a reușit să înceapă lucrările. Marea greșeală a fost aceea că de la prima licitație s-a schimbat strategia și în locul tronsoanelor s-a mers pe un singur tronson. Apoi a intervenit Ordonanța 114, care a crescut valoarea lucrărilor chiar dacă finanțarea europeană obținută era pentru cu totul alte costuri, ceea ce a impus o nouă anulare și o realocare de fonduri.

 

 

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
13.7 ° C
14.3 °
13.6 °
48 %
3.3kmh
93 %
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
21 °
lun
20 °
mar
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...