Apel disperat la 112 de pe patul de spital

♦ O bolnavă nedeplasabilă care a constatat că a rămas a nimănui într-un salon de spital a sunat la 112 pentru a fi dusă la toaletă.

Situaţie incredibilă petrecută în cel mai mare spital din Moldova. O pacientă internată într-o zonă tampon din Spitalul Judeţean de Urgenţă „Mavromati”, exasperată de faptul că nimeni nu o băga în seamă, a sunat la 112 pentru a cere ajutor să fie dusă la toaletă.

În vârstă de 79 de ani, femeia a ajuns la spital cu o fractură gravă la nivelul unui femur. Fiind nevoie de internare, aceasta a fost spitalizată, temporar, într-un salon de pe o secţie tampon, până la sosirea rezultatului la testul Covid-19. Din cauza fracturii grave, femeia nu se putea deplasa aproape deloc, iar la un moment dat a simţit că are nevoie să meargă la toaletă, aşa că a strigat de mai multe ori la personalul de pe secţie, însă nu i-a venit nimeni în ajutor. Având o problemă tot mai mare, aceasta a apelat la singura soluţie care i-a trecut prin minte. A sunat la 112 şi a cerut ajutor pentru a putea merge la toaletă.

„Femeia a apelat serviciul 112 şi a precizat că ar avea piciorul luxat şi nu se ocupa nimeni de ea. A spus că era internată singură într-un salon, nu se poate deplasa şi dorea să meargă la toaletă, iar nimeni nu o băga în seamă”, a spus un dispecer din cadrul serviciului de urgenţă. Ulterior, cadrele medicale de pe secţie au fost apelate de cei de la 112, iar femeia a primit ajutor de la personalul specializat.

Şefii nu au vrut să comenteze

Reprezentanţii unităţii sanitare nu au comentat în vreun fel, în mod oficial, situaţia creată, deşi este una extrem de ciudată. Singurul fapt pe care l-au precizat, prin intermediul purtătorului de cuvânt, au fost timpii de pe fişa de prezentare a pacientei.

„Pacienta s-a prezentat în Urgenţe la ora 02.22, cu o fractură complexă la nivelul femurului, care necesita internarea pe secţia de ortopedie şi operaţie. Potrivit protocoalelor, peste 20 de minute aceasta a fost investigată în urgenţă, unde i s-au făcut radiografii şi i s-au luat analize specifice. I-au fost administrate o serie de calmante, din cauza durerilor pe care le avea de la fractură. Peste o oră de la prezentare, la 03.24, aceasta a fost evaluată din nou şi i-a fost făcut şi testul Covid, pentru că era nevoie de internare. La ora 06.17 femeia a fost internată pe secţia Oftalmologie, care este o secţie tampon, pentru cazurile care necesită internare, până la sosirea rezultatului testului Covid”, a precizat Ioan Asaftei, purtătorul de cuvânt al SJU „Mavromati”.

Aproape de ora 15.00, femeii i-a venit şi rezultatul testului Covid, acesta fiind negativ, astfel că aceasta a fost transferată pe secţia de ortopedie, pentru a fi operată.

Vină dată pe numărul mic de cadre

Cu toate acestea, cadrele medicale spun că uneori pacienţii internaţi şi în aşteptarea unui rezultat pot deveni foarte nerăbdători, iar perioadele de timp li se par mult mai lungi decât sunt în realitate. Faptul că secţia respectivă este una de suspecţi, înseamnă că femeia era internată singură în salon, iar numărul de asistenţi şi infirmieri este unul redus, care trebuie să deservească restul saloanelor de pe acelaşi etaj.

„Tot mai des pacienţii se plâng de timpii de aşteptare”

În cursul unei conferinţe care a avut loc la Prefectură ieri la amiază, cu toţi şefii de secţii şi şeful Direcţiei de Sănătate Publică Botoşani, acestora le-a fost atrasă atenţia exact pe situaţii de acest fel.

„Vă rog şi eu insistent, ne-a transmis şi domnul ministru al Sănătăţii, în cadrul unei videoconferinţe. Verificaţi tot timpul prezenţa pacienţilor în saloane. La suspecţi, la confirmaţi, verificaţi starea lor şi tot timpul trebuie să se ştie numărul de paturi libere şi paturi ocupate. Apar tot mai des situaţii în care pacienţii sau familiile lor se plâng de timpii mari de aşteptare până să fie internaţi”, a spus ieri medicul Monica Adăscăliţei, directorul DSP Botoşani.

Caz tras la indigo în aceeaşi unitate

Pe cât de neverosimilă pare situaţia de ieri, unitatea sanitară botoşăneană nu este la prima „experienţă” de acest gen. În anul 2007, un pacient internat pe secţia Medială I a unităţii sanitare, a apelat şi el serviciul 112. Bărbatul era internat de câteva zile şi i se montase o perfuzie într-o dimineaţă. Personalul medical de pe secţie a început să se ocupe de mai mulţi pacienţi, din alte saloane, iar când perfuzia s-a terminat la primul pacient, acesta a început să strige după una dintre asistente sau infirmiere. În zadar, însă, după mai bine de zece minute nefiind auzit de nimeni. Exasperat, bărbatul a luat telefonul mobil şi a sunat la 112. Dispecerii au crezut, în acel moment, că era vorba despre o farsă. Bărbatul s-a recomandat, însă, foarte calm şi politicos şi le-a dat toate detaliile dispecerilor, spunând că nu vine nimeni să îi schimbe perfuzia. Într-un final, cei de la 112 au apelat pe secţie, iar personalul a venit şi i-a schimbat acestuia perfuzia.

 

Deja ai votat!