sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăPrima PaginăGuvernul ne dă tramvaie chiar dacă nu le vrem

Guvernul ne dă tramvaie chiar dacă nu le vrem

Proiectul vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul este în continuare într-un mare blocaj. Municipalitatea nu dispune de fonduri pentru a asigura partea de confinanţare care, la ultimul anunţ al primarului Cosmin Andrei, era de 60 de milioane de lei. Se pare, însă, că nici demersurile vizând un eventual sprijin financiar de la nivel central nu vor vreun rezultat.

Monitorul de Botoşani a solicitat informaţii de la Ministerul Dezvoltării în legătură cu demersurile edililor vizând obţinerea unui sprijin financiar. „Primăria Municipiului Botoșani a solicitat, prin intermediul Secretariatului General al Guvernului, ca Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației să finanțeze suma de 96 milioane lei, care este necesară pentru continuarea celor două proiecte de infrastructură de tramvai, însă atribuțiile legale ale MDLPA și bugetul ministerului nu permit finanțarea unei astfel de cereri”, a transmis Serviciul Comunicare din cadrul Ministerului Dezvoltării.

Răspunsul vine după ce, la jumătatea lunii ianuarie, cu prilejul vizitei la Botoşani, Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, a dat asigurări că se caută soluţii.

Licitaţia pentru garnituri noi merge înainte

Municipalitatea se află într-o mare încurcătură pentru că, pe de altă parte, Ministerul Dezvoltării a continuat procedura de achiziţie publică a 49 de tramvaie, dintre care nouă sunt pentru municipiul reşedinţă de judeţ.

Ofertantul declarat câștigător pentru <Achiziția de 49 de tramvaie cu lungimea de circa 18 metri destinate transportului public de călători” – Lotul nr.1 Municipiul Botoșani – 9 tramvaie unidirecţionale de cca. 18 metri este POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓLKA AKCYJNA. Procedura este în curs de finalizare, a fost contestată, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat câștig de cauză autorității contractante, respingând contestațiile depuse. La acest moment, decizia CNSC este atacată de către unul dintre contestatori la Curtea de Apel București. Termenul inițial a fost 16.03.2022, dar a fost amânat pentru 13.04.2022”, a transmis Serviciul Comunicare al MLDAP.

Cu alte cuvinte, după finalizarea procedurii, şi construirea celor nouă tramvaie, acestea vor ajunge în municipiu. „Tramvaiele vor intra în posesia municipalității, care caută surse suplimentare pentru continuarea celor două proiecte de infrastructură. Tramvaiele nu pot fi redistribuite, deoarece fac obiectul unei cereri de finanțare dedicate special Municipiului Botoșani”, au mai transmis reprezentanţii Ministerului Dezvoltării.

Dincolo de confinanţarea substanţială, imposibil de alocat de la bugetul local, o altă problemă este legată şi de timpul de implementare. Practic, proiectul vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul trebuie să se încheie pe 31 decembrie 2023, termen imposibil de respectat, dat fiind faptul că sunt necesare câteva luni pentru o nouă licitaţie şi pentru realizarea proiectului tehnic. Practic, ar rămâne sub un an pentru derularea lucrărilor.

„S-a tras frâna de mână”

 În octombrie 2021, în cadrul şedinţei Consiliului Municipal, primarul Cosmin Andrei a fost întrebat de către consilierul liberal Eugen Ţurcanu de ce vrea să renunţe la tramvai şi de ce nu a luat toate măsurile pentru a fi desemnată o firmă care să înceapă lucrările.

„S-a tras frâna de mână, în termeni plastici. Aţi impus celor de la achiziţii şi de la comisia de evaluare să încetinească ritmul şi să găsească orice chichiţă, orice motiv numai să nu facem acest proiect. Aveţi un fix cu autobuze electrice, care ne vor costa de ne vor usca, dincolo de proiectele şi planurile peste planuri şi consultanţă, pe care le-am plătit în decursul anilor. Din 2014 de când am votat acel plan de mobilitate urbană, ne-am asumat printr-o succesiune de şedinţe de CL că vom implementa transport public cu tramvaiul. Dacă la vremea respectivă noi bifam şi spuneam că nu vrem tramvai, punem troleibuz, sau autobuz, era frumos. Pierdem acum opt ani, ne întoarcem înapoi cu opt – zece ani şi nu am făcut nimic cu transportul public în oraş. Aceleaşi maxi taxi de calitate mediocră, transport prost etc”, a spus atunci Eugen Ţurcanu.

Procedură de achiziţie publică demarată în 2020

Primul contract de finanţare a fost semnat la finele anului 2019 şi al doilea în 2020. O primă licitaţie a fost organizată în anul 2020, dar nu s-a prezentat nicio firmă. Nici cea de a doua licitaţie, organizată anul trecut nu a avut finalitatea dorită de edili. Chiar dacă au existat mai multe firme interesate de aceste două contracte (pentru cele două trasee – n.r.), nu a fost depusă nicio ofertă.

La cea de a doua licitaţie a fost suplimentată valoarea lucrărilor cu 10%, fiind introduse sume de la capitolul „diverse și neprevăzute”. Astfel, s-a ajuns la o valoare  totală a lucrărilor de 147.952.991 de lei, pentru cele două trasee. Ofertele trebuiau depuse până pe 23 iunie 2021. Primarul a anunţat atunci o procedură de negociere directă. Nici negocierea directă nu a avut rezultat, anunţându-se că primăria trebuia să asigure o cofinanţare de 60 de milioane de lei.

Primarul vrea acum autobuze electrice

Cosmin Andrei a anunțat că primăria va depune un proiect pentru achiziția a 10 autobuze electrice cu finanțare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Autobuzele ar urma să înlocuiască actualele autobuze diesel folosite de Eltrans și care sunt închiriate.

La începutul acestei săptămâni, primarul a fost la ADR Nord Est Piatra Neamţ pentru a discuta despre această investiţie. Reprezentanţii ADR au răspuns că municipalitatea trebuie mai întâi să decidă ce se întâmplă cu finanţarea europeană atrasă pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul. Mai mult, pentru a folosi autobuze electrice este nevoie de modificarea strategiei de mobilitate urbană, deoarece actuala strategie vizează transport public în municipiu cu tramvaiele. Totodată, ar fi pusă sub semnul întrebării şi solicitarea unei noi finanţări în exerciţiul financiar european 2021 – 2027.

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
1.7 ° C
4.6 °
1 °
93 %
0.6kmh
10 %
sâm
14 °
Dum
14 °
lun
8 °
mar
12 °
mie
16 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...