miercuri, iulie 6, 2022
AcasăLocalSoft sanitar pentru luat banii bolnavilor

Soft sanitar pentru luat banii bolnavilor

Deşi a înghiţit aproape 200 de milioane de dolari, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) continuă să creeze probleme în sistemul de sănătate, iar comunicarea defectuoasă dintre instituţiile statului aduce botoşănenii în situaţii ingrate.

Astfel, mai mulţi botoşăneni s-au trezit recent că figurează ca fiind neasiguraţi, deşi aveau achitată contribuţia de 10% la sistemul de sănătate. Oamenii au aflat, însă, de această problemă abia când au ajuns la medic, adică exact atunci când aveau nevoie de serviciul pentru care achită lunar. Asta deoarece Casa de Asigurări nu are niciun fel de sistem prin care să notifice automat plătitorii atunci când contribuţia lor nu mai este achitată.

„Am avut o problemă de rezolvat la un medic specialist şi a trebuit să urmez lanţul firesc, cu trimitere de la medicul de familie. Doar că în momentul în care am mers la medic mi-a spus că este o problemă, şi figurez ca neasigurat. Nici nu ştiam ce să fac exact, am mers la Casa de Sănătate, m-au trimis la ANAF, că acolo se încasează contribuţia şi mi s-a spus că nu mai plătise angajatorul de câteva luni. Am discutat la contabilitate, totul era plătit. Până la urmă s-a lămurit că fusese o comunicare defectuoasă între softuri, între instituţii, şi pur şi simplu m-au scos din sistem, deşi contribuţia se plătea lunar. Dar nimeni nu s-a sinchisit să anunţe, în vreun fel”, a spus un botoşănean, angajat la o firmă privată.

Problemă ignorată de autorităţi

Deşi situaţii similare au fost des întâlnite pe parcursul anilor, nimeni nu a luat vreo măsură în acest sens. În urmă cu câţiva ani, mii de botoşăneni, atât de la stat, cât şi din mediul privat, au descoperit că nu mai erau asiguraţi, deşi plăteau asigurarea de sănătate. Atunci, salariaţi de la Poşta Română, dar şi de la Spitalul Judeţean, au descoperit că figurează ca neasiguraţi, deşi li se plătea lunar contribuţia la sănătate.

O colegă de a mea suferă de o afecţiune acută şi a dorit să îşi ia o reţetă. Spre surpriza ei, de la farmacie i s-a spus că nu figurează ca asigurat. A întrebat la secretariat şi s-a descoperit că aşa era. M-am verificat şi eu pe pagina Casei Naţionale şi mesajul primit a fost «Persoana selectată nu este asigurată»”, a spus atunci un asistent din cadrul SJU.

În urmă cu doi ani, în aceeaşi situaţie au fost persoanele care au fost în șomaj tehnic, care la fel s-au trezit că figurează ca fiind neasigurate.

Motivul acestei probleme a fost comunicarea defectuoasă dintre bazele de date ale instituţiilor. Angajatorii au transmis declaraţia 112 (cea care atestă plata contribuţiilor la sănătate, şomaj şi impozit) pentru angajaţii aflaţi în şomaj tehnic, dar nu toţi apăreau ca asiguraţi în sistemul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

„Un astfel de sistem ar fi relativ uşor de implementat”

Astfel de situaţii ar putea fi evitate cu o simplă notificare, telefonică, prin mesaj sau chiar email, trimis automat către asigurat din sistemul informatic. „Un astfel de sistem ar fi relativ uşor de implementat. În baza de date asiguraţii figurează cu un număr de telefon de contact, fie de la medicul de familie, fie în spital. Pur şi simplu s-ar implementa această opţiune în SIUI şi asiguratul ar primi o notificare”, a spus un specialist informatician. Dar pentru asta ar însemna un anumit efort, atât logistic, cât şi financiar, iar bugetul asigurărilor de sănătate nu ar avea aproape nimic de câştigat.

„Contribuţia la Sănătate este plătită în continuare. Deci banii se încasează lunar de la acea persoană. Că asiguratul nu mai figurează ca asigurat, asta prea puţin îi interesează pe ei”, a spus un angajator din judeţ, care s-a confruntat cu această problemă.

Calitatea de asigurat poate fi verificată pe site-ul CNAS

Potrivit datelor Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Botoşani, în 2021 figurau în bazele de date 294.243 de asiguraţi la început de an şi 292.113 la final de an. Un total de minus 2.130 de asiguraţi. Dacă o parte dintre aceştia erau la categoria decese, o altă parte erau pur şi simplu „săriţi” de sistem. Şi în 2022 cifrele arată cu 327 mai puţini asiguraţi în aprilie, faţă de luna ianuarie. Reprezentanţii instituţiei admit că pot apărea astfel de „neplăceri”, dar spun că pentru moment nu există o soluţie la îndemână, decât tot la asiguraţi.

„Pe pagina casei naţionale de asigurări de sănătate este o opţiune de a verifica calitatea de asigurat. Orice persoană poate intra acolo şi, în baza CNP, află pe loc dacă are sau nu această calitate. Din păcate, pentru moment nu există o astfel de opţiune, de a fi notificat de sistem”, a precizat Alina Mustiaţă, preşedinte director general al CAS Botoșani.

Sistem de sute de milioane de dolari plin de probleme

SIUI a costat până în prezent statul român peste 180 de milioane de dolari. Sistemul este conceput să suporte 700 de conectări pe secundă, în condiţiile în care cel mai mare sistem bancar din România ajunge la 300 de conectări pe secundă. Chiar şi aşa, în condiţiile de maximă utilizare, se depăşea această cifră. Din acest motiv sistemul funcţionează greoi, iar furnizorii de servicii, speriaţi că ar putea pica, aglomerează şi mai tare sistemul, de teamă să nu le fie refuzate ulterior raportările.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
28.8 ° C
28.9 °
25.6 °
55 %
9.4kmh
99 %
mie
29 °
joi
23 °
vin
28 °
sâm
25 °
Dum
25 °
RON - Română (nou) leu
EUR
4,9446

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

La așa o supărare nici prefectul nu îndrăznește să miște.

EDITORIAL

Două sunt companiile de telefonie mobilă care s-au lipit de botoșăneni. Probabil peste 80 la sută dintre conjudețenii noștri sunt clienții lor în ceea...

EPIGRAMA ZILEI

Și-așa-mi vine câteodată Să dau tot, la lumea toată Iar uneori, chiar îmi vine Să dau și-un ceas cu ru.bine... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...