joi, decembrie 5, 2024
HomeLocal BTÎntârzieri în reabilitarea drumurilor plătite scump (video)

Întârzieri în reabilitarea drumurilor plătite scump (video)

Întârzierile în finalizarea unor investiții finanțate prin PNDL 2 au ajuns să coste autoritățile. Asta din cauza exploziei prețurilor la materialele de construcții.

Pentru a putea finaliza lucrările începute, Consiliul Județean (CJ) Botoșani a fost nevoit să actualizeze indicatorii tehnico-economici la trei drumuri la care se lucrează în prezent și anume vestitul „Drum al mănăstirilor”, adică drumul județean 208 H Vorona-Oneaga-Pădureni, drumul județean 282A, care leagă satele Mășcăteni și Ionășeni de drumul național DN29 D, și drumul județean 293, care leagă localitățile Coțușca și Ghireni de DN 24C. Toate acestea s-au discutat în cadrul ședinței extraordinare a CJ de miercuri, 13 iulie a.c., când aleșii județeni au votat în unanimitate pentru actualizarea devizelor.

„Propunerea de aprobare a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivele de investiții este justificată de necesitatea asigurării sustenabilității costurilor legate de execuția acestora în raport cu prețurile reale ale pieței (manopera, transport, materii prime) la nivelul anului 2022”, a spus Doina Federovici, președintele Consiliului Județean.

La mijloc, ar fi vorba de o creștere totală a costurilor de realizare a celor trei drumuri cu aproape 10 milioane de lei.

Modificări în favoarea CJ la Drumul Mănăstirilor

În iunie 2021, CJ anunța finalizarea licitației pentru modernizarea Drumului Mănăstirilor. Contractul a fost semnat cu o asociere de firme Transasfalt Prod SRL Botoșani cu Opr Asfalt Timișoara și Obras Publicas Y Regadios (Toledo – Spania), valoarea contractului fiind de 29.786.236,42 lei cu TVA. Acum, după ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/acorduri-cadru, valoarea necesară finalizării investiției este de 34.650.918,57 lei (cu TVA).

Doar că de data aceasta modificările sunt în favoarea CJ pentru că o mare parte din creșterile de prețuri vor fi suportate de la bugetul de stat. Astfel, dacă înainte bugetul de stat aloca numai 23.323.694,02, acum de la centru vor fi asigurați 27.020.768,79 lei, în timp ce CJ va trebui să contribuie cu numai 7.630.149,78 lei.

În acest caz, lucrările au început în 2018, după ce firma câștigătoare a venit cu un preț mai mic față de costul estimat al lucrărilor. La scurt timp, firma a solicitat recalcularea, dar nu s-a putut face nimic întrucât contractul nu prevedea așa ceva. La începutul lui 2021, firma a intrat în insolvență și a denunțat contractul, iar Direcția Județeană de Drumuri și Poduri a reluat licitația, care s-a finalizat prin semnarea noului contract. Drumul Mănăstirilor are o lungime de 12,7 kilometri, noul termen de finalizare a lucrării fiind decembrie 2022.

Actualizare şi la drumul care leagă satele Mășcăteni și Ionășeni de DN29 D

La fel, și drumul județean 282A, lung de 10 kilometri, care leagă satele Mășcăteni și Ionășeni de DN29 D, a fost cuprins în cadrul etapei a doua a Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Contractul a fost adjudecat în 2018 de către firma controlată de Liviu Conțac, Big Conf, cu aproximativ 18 milioane de lei.

Lucrarea trebuia finalizată până pe 9 mai 2020, dar abia din noiembrie 2020 a început să se toarne asfalt. Modernizarea acestui sector de drum a presupus, mai întâi, lucrări de stabilizare ale versanților, lucrări la structura căii de rulare, care a fost lăsată o perioadă sub trafic pentru a putea elimina eventuale burdușiri sau tasări.

În 2019, valoarea investiției a fost actualizată la 19.150.977,74  lei cu TVA, însă, în prezent, după actualizarea devizului general, valoarea totală a investiţiei (cu TVA) ar fi de 20.450.046,70 lei. Dar și în acest caz mare parte din bani vor ajunge de la bugetul de stat, adică 19.960.648,98, în timp ce Consiliul Județean va trebui să contribuie cu 489.397,72 lei.

Întârzieri și în cazul modernizării DJ 293 Coțușca – Ghireni-DN 24C

Întârzieri au fost și în cazul modernizării DJ 293 Coțușca – Ghireni-DN 24C, deși era vorba de modernizarea a numai 6,65 kilometri. Aici, contractul prevedea ca termen de finalizare luna noiembrie 2021. Valoarea totală a proiectului a fost de 18.033.039,72 lei cu TVA, iar modernizarea presupunea lucrări la structura căii de rulare, care urma să fie lărgită și stabilizată. De asemenea, de-a lungul celor 6,65 de kilometri trebuiau refăcute șanțurile, rigolele și podețele.

Contractul a fost adjudecat de asocierea dintre Construct Com SRL și Cornell’s Floor SRL, iar în prezent, pentru actualizarea restului rămas de executat al lucrările, valoarea necesară finalizării investiției este de 20.282.204,57, adică cu 2,25 milioane de lei mai mult. Cert este că 15.394.005,37 de lei vor fi asigurați de la bugetul de stat, iar CJ va trebui să asigure 4.888.198,20.

Probleme după ce primii constructori au abandonat lucrările

În mai toate aceste cazuri, problemele au apărut după ce primii constructori au abandonat lucrările. Este drept, în luna iunie 2021, și Guvernul a anunțat sistarea temporară a plăților pentru toate lucrările executate prin PNDL, din lipsa banilor de la buget, iar acest lucru a dat peste cap unele planuri.

Totuși, drumurile cu pricina nu erau șosele lungi de zeci de kilometri, ci niște drumuri între două localități. Însă, din câte se pare, primii constructori au sublicitat față de costurile reale, primele licitații fiind adjudecate la sume mult mai mici decât costurile estimate. Prin urmare, principiul prețului cel mai mic, care este esențial în adjudecarea licitațiilor, pare să nu mai fie de actualitate.

Ba mai mult, acesta riscă să ducă la blocarea mai multor lucrări, în multe situații prețurile oferite fiind mai mici decât cele de pe piața liberă. Din acest motiv, autoritățile ar trebui să se gândească la un alt principiu de selecție în desemnarea câștigătorilor licitațiilor, mai ales atunci când este vorba de investiții majore, care se derulează pe parcursul mai multor ani.

Doar două drumuri finalizate din şase

În urmă cu aproape patru ani, potrivit unui clasament făcut la nivel național, județul Botoșani ocupa locul 6 pe țară ca suma totală alocată prin PNDL 2. Astfel în perioada  2017-2020 urmau să fie realizate un număr de 254 de investiții în valoare de 847.831.950 lei, investiții care priveau sisteme de alimentare cu apă, rețele de canalizare a apei uzate, stații de epurare (34 obiective de investiții),  reabilitări și modernizări de școli (98 obiective de investiții), grădinițe (46 obiective de investiții), inclusiv construcții noi, reabilitare dispensare umane (13 obiective de investiții), modernizare drumuri județene (6 obiective de investiții), construcții poduri și podețe (15 obiective de investiții), reabilitare iluminat public (4 obiective de investiții) și nu în ultimul rând modernizare drumuri municipale, orășenești, comunale și sătești (38 obiective de investiții).

Dintre cele șase drumuri județene, lucrările s-au terminat pe numai două dintre ele – DJ 292A Corlăteni – Dimăcheni, lung de numai 2,5 kilometri, recepționat la finele lui 2021 și DJ 294C Manoleasa- Zahoreni – Borolea, lung de 7 kilometri, recepționat pe 28 mai 2020. În celelalte cazuri, lucrările au avut de suferit inclusiv din cauza restanțelor la plată din partea Guvernului.

Întârzieri uriaşe la PNDL 2

În iunie 2021, un raport întocmit de Expert Forum (EFOR) cu privire la PNDL 1 și 2 arăta că din 403 finanțări din județ erau gata doar 136 de obiective, 47 erau la 0%, 28 fuseseră realizate într-un procent de sub 50%, iar alte 197 de lucrări aveau un grad de execuție de peste 50%. Acest lucru plasa Botoșani în topul județelor cu cele mai multe proiecte semnate înainte de 2018, dar în care lucrurile nu păreau să se miște cu prea mult spor, alături de județele Iași, Vaslui, Brașov și Neamț.

Analiza făcută de EFOR plasa societatea Cornell,s Floor SRL pe locul 2 la nivel național ca valoare a licitațiilor câștigate pentru execuția lucrărilor, reprezentanții EFOR arătând că firma în cauză ar fi adunat contracte ce totalizau 165 de milioane de lei. Este drept, numai 18 milioane era valoarea modernizării DJ 293 Coțușca – Ghireni-DN 24C. Prin urmare, la PNDL 2 se înregistrau întârzieri uriașe, mai ales la obiectivele gestionate de primării, iar din cauza creșterii prețurilor, devizele de lucrări ar putea cunoaște modificări esențiale.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Botoșani
cer acoperit de nori
-0 ° C
-0 °
-1.1 °
96 %
1.5kmh
100 %
joi
2 °
vin
3 °
sâm
5 °
Dum
4 °
lun
5 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Când, după ani de zile, îți dai seama în seara alegerilor că ai găsit partidul potrivit.

EDITORIAL

Acum zece ani, când neamțul providențial a fost lansat în cursa pentru Cotroceni, adversarii politici s-au grăbit să-l facă albie de porci, etichetându-l în...

EPIGRAMA ZILEI

Când eram tânăr „ficior” Visam să devin maior Dar am făcut școala vieții Nu pe a ... „armeții”!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...