sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăLocal BTA fost schimbat consultantul de pe drumul Botoșani - Târgu Frumos. Scandalurile...

A fost schimbat consultantul de pe drumul Botoșani – Târgu Frumos. Scandalurile nu mai contenesc

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a schimbat consultantul care supervizează lucrările de modernizare a DN 28B, drum național care leagă municipiul Botoșani de orașul Târgu Frumos.

Numit în vara acestui an, controversatul inginer Petru Tudorache, din cadrul Secției Drumuri Naționale Galați, a fost înlocuit cu inginerul Marius Emanoil Pușcașu, tot din cadrul SDN Galați. Decizia a fost luată în urma unor verificări făcute de reprezentanții CNAIR, dar și în urma unor scandaluri izbucnite anul acesta.

Scandal încă de la început 

Lucrările de modernizare pe drumul Botoșani – Târgu Frumos au început în vara anului trecut, iar un prim scandal a fost legat de faptul că drumarii care lucrau la modernizare nu au asigurat un traseu ocolitor pentru cei care doreau să meargă spre Iași. Din acest motiv, mai mulți botoșăneni s-au ales cu mașinile distruse.

În luna iunie, din cauza proastei organizări, firmele care se ocupă de modernizarea drumului au primit o bulină neagră de la CNAIR, după ce consultantul, inginerul rezident Cătălin Iordachi, a transmis un raport prin care a arătat starea necorespunzătoare a lucrărilor din șantier. Astfel, firmele au primit certificate negative pentru că nu au respectat termenii contractuali.

Paradoxal, după revenirea în cadrul DRDP Iași a lui Ovidiu Laicu, consultantul de pe DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a fost schimbat, unul dintre motive fiind faptul că nu a făcut concesii constructorului, așa cum i se ceruse. În locul său a fost numit șeful SDN Galați, inginerul Petru Tudorache, care ar fi omul lui Ovidiu Laicu. Abia în vară a fost așternut un prim covor asfaltic pe tronsonul Copălău – Buda, iar ulterior asfaltările au continuat cu tronsonul Botoșani – Zăicești.

Asfalt crăpat după turnare

Doar că la scurt timp au apărut degradări în stratul de mixtură asfaltică. Astfel, stratul de asfalt a început să prezinte deficiențe în unele zone – fisuri transversale și longitudinale și cedări de terasament. Mai mult, în apropiere de Zosin și de Frumușica, pe anumite porțiuni nu s-a turnat niciun strat de asfalt.

Situația a ajuns și în atenția celor de la CNAIR, care la finele lunii octombrie au trimis la Botoșani o echipă de control pentru a verifica situația din teren. Chiar dacă sectoarele de drum afectate au fost reparate, nu s-a luat nicio măsură, deși inclusiv drumarii au acuzat că firmele nu ar fi respectat etapele tehnice și de calitate în realizarea lucrărilor.

Oameni lăsați fără apă 

În noiembrie a urmat un alt scandal, după ce constructorii care lucrează la modernizarea drumului au lăsat fără apă o comună întreagă. Era vorba de comuna Frumușica, care nu a mai primit nicio picătură de apă din cauza unei avarii la conducta de aducțiune.

Ba mai mult, din cauza lucrărilor făcute fără cap, muncitorii de la drumuri au afectat și rețeaua de canalizare dintre Frumușica și Flămânzi. Ar fi vorba de deteriorarea unor cămine de vizitare și de ștrangularea conductei de canalizare cu diametru de 315 mm. Prin urmare, stația de pompare ape uzate nr. 4, care pompa apa din canalizare spre Stația de epurare Flămânzi, a început să refuleze, iar apele uzate au ajuns pe proprietățile din zonă.

Inginer verificat de DNA

Ulterior, a ieșit la iveală că Petru Tudorache, a cărei activitate era verificată și de procurorii Direcției Naționale Anticorupție, ar fi fost băgat în mai multe afaceri cu „cântec”. Astfel, chiar dacă era inginer CNAIR, el ar fi fost o perioadă de timp reprezentantul unei firme private – Drum Construct SRL Galați – care executa lucrări pentru DRDP Iași.

Firma era trecută pe numele unui văr primar, dar Petru Tudorache ar fi fost cel negocia contractele și le superviza. Și de la cine ar fi subcontractat o serie de lucrări – de la societatea Aqua Parc SRL, cea care care și-a schimbat denumirea și a devenit Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL și care lucrează acum la modernizarea drumului DN28B Botoșani – Târgu Frumos. Altfel spus, firma lui Ginel Vlasie a câștigat în trecut licitația pentru podul de la Girov (județul Neamț), dar i-a dat lucrarea societății controlate de Tudorache, care îl supraveghea acum pe Vlasie pe Botoșani – Târgu Frumos.

Lucrări de zeci de milioane de euro

Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a început în primăvara anului 2020 și este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA. Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani. Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere.

Lucrările, estimate la 51 de milioane de euro, ar urma să fie finalizate anul viitor, iar contractul prevede o garanție de 96 de luni.

 

Deja ai votat!
Botoșani
câțiva nori
0.9 ° C
4.6 °
-0 °
94 %
1.4kmh
16 %
sâm
14 °
Dum
14 °
lun
8 °
mar
12 °
mie
19 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

În vremurile astea de război e mai bine să fii prevăzător și să umbli cu casa la tine.

EDITORIAL

În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...