sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăLocal BTBlestemul drumurilor din judeţ. Modernizările întâmpină obstacole și întârzieri, în ciuda investițiilor...

Blestemul drumurilor din judeţ. Modernizările întâmpină obstacole și întârzieri, în ciuda investițiilor masive

Blestemul drumurilor, care pare să se fi abătut asupra județului Botoșani de mai mulți ani, nu poate fi înlăturat nici cu bani europeni.

Cele două proiecte majore de modernizare a drumurilor, derulate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în Botoșani, respectiv drumul Botoșani – Ștefănești și drumul Botoșani – Târgu Frumos, nu vor fi finalizate la termenele inițiale, cu toate că valoarea contractelor a crescut semnificativ față de sumele inițiale stabilite la semnarea acestora.

Restanţe cu lucrările la poduri

Proiectul cel mai avansat este cel de pe DN 29D Botoșani – Ștefănești, unde lucrările prevedeau modernizarea a 42,74 km, iar investiția a fost realizată în proporție de 90%. Potrivit datelor oficiale comunicate de CNAIR în urma unei solicitări a reporterilor de la „Monitorul de Botoșani”, drumul a fost reabilitat în mare măsură, cu excepția unor întârzieri la execuția podurilor. Astfel, pe o lungime de 40,47 de kilometri s-au turnat cele trei straturi de asfalt necesare, în timp ce lucrările la Viaductul 1 din Stăuceni erau finalizate în proporție de 93,96%, la Viaductul 2 de la ieșirea din Stăuceni în proporție de 98,81%, iar la Viaductul 3 de la Drislea, cel mai mic, în proporție de 83,33%.

Cu toate acestea, podul de la km 7+340 a fost executat doar în proporție de 50%, cel de la km 14+930 în proporție de 74%, iar podul de la km 16+600 în proporție de 93%. Podul de la km 17+557 era aproape finalizat, cu un procent de 96% al lucrărilor executate. În schimb, alte trei poduri de la km 28+105, km 30+971 și km 31+516 erau executate în proporție de 75% și, respectiv, 89%.

10 milioane de euro în plus

Până în prezent, CNAIR a plătit constructorului 80,50% din valoarea totală a proiectului. Cu toate acestea, din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcție, a fost necesară actualizarea costurilor conform prevederilor contractuale și a legislației în vigoare, prin aplicarea formulei de ajustare prevăzută la clauza 48 a contractului.

Astfel, valoarea proiectului a crescut de la 208.444.894,73 lei fără TVA, la momentul semnării contractului, la 257.933.288,51 lei fără TVA, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 25%, adică 50 de milioane de lei sau aproximativ 10 milioane de euro. Cu toate acestea, se estimează că lucrările vor mai dura aproximativ trei luni pentru a fi finalizate, luându-se în calcul o extensie de timp până la sfârșitul lunii august, având în vedere stadiul de execuție al lucrărilor și condițiile meteo nefavorabile.

A fost luată în calcul o extensie de timp, estimată în acest moment până la sfârșitul lunii august. După emiterea unei decizii din partea supervizorului, se va determina data exactă și numărul de zile de extensie ce se vor acorda”, au precizat reprezentanții CNAIR.

Trei kilometri rămaşi în aer

De asemenea, este important de menționat că modernizarea drumului Botoșani – Ștefănești, deși va costa aproape 50 de milioane de euro, nu va acoperi întreaga distanță. O porțiune de 3,2 kilometri, situată în zona cunoscută sub numele de Dealu Mare, nu a fost inclusă în proiectul de modernizare.

CNAIR se afla într-o dispută cu vechiul constructor în momentul realizării documentației, deoarece această porțiune fusese deja reabilitată în cadrul unei alte lucrări. Abia în luna decembrie a anului trecut, CNAIR a lansat o licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate și pentru acest segment de șosea. Inițial, s-a sperat că lucrările vor fi finalizate până la sfârșitul acestui an, acoperind întreaga distanță a drumului Botoșani – Ștefănești.

Cu toate acestea, din cauza problemelor întâmpinate, modernizarea se va realiza pe bucăți, fără a include acea porțiune de drum.

Şoseaua va avea garanţie de şapte ani

Proiectul de modernizare a DN 29D Botoșani-Ștefănești vizează o lungime totală de peste 42 de kilometri, lărgind șoseaua la 9 metri. Drumul va avea două benzi cu o lățime de 3,5 metri și două acostamente cu lățimea de 1 metru.

Printre lucrările prevăzute în proiect se numără execuția de șanțuri și rigole betonate, rigole carosabile pe o lungime de aproximativ 62 de kilometri, construirea și reabilitarea a 29 de podețe, precum și realizarea a trei viaducte și a zidurilor de sprijin pe o lungime totală de 100 de metri. De asemenea, se va realiza o trecere la nivel cu calea ferată, aproape 4 kilometri de drenuri, 1,2 kilometri de trotuare în localități și 8 refugii tehnice. Proiectul este realizat de asocierea de firme Autotehnorom SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas Y Regardios SA – Evalcons Tech SRL, iar perioada de garanție va fi de 7 ani de la data recepției.

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
14 ° C
16.5 °
13.6 °
44 %
5.1kmh
71 %
sâm
14 °
Dum
14 °
lun
6 °
mar
13 °
mie
19 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

În vremurile astea de război e mai bine să fii prevăzător și să umbli cu casa la tine.

EDITORIAL

În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...