Pe zi ce trece, produsele alimentare sunt din ce în ce mai scumpe. Dacă până acum creşterea preţurilor era pusă pe seama scumpirii combustibililor şi a energiei, acum când preţurile acestora au dat mult înapoi, majorările sunt puse pe seama secetei. Dar câtă realitate este în aceste scuze? E greu de spus. În cazul celor care trăiesc din agricultura de subzistenţă, care pun pe masă ceea ce cultivă, situaţia este cruntă, foarte cruntă. Dar nu acelaşi lucru se poate spune despre marii producători care, din contra, au tras lozul cel mare într-un an agricol atât de dificil. Să luăm, de exemplu, produsele de panificaţie. Acestea s-au scumpit în ultimele două-trei luni, în medie, cu 20%-25%. Majorarea este mult peste influenţa majorării preţurilor materiilor prime în costul final de producţie, iar explicaţia e simplă: fiecare agent economic a încercat să exploateze o conjunctură prielnică. Şi ce putea fi mai prielnic decât declaraţiile ministrului de resort privind efectele secetei asupra culturilor de toamnă. Chiar dacă, ulterior, a încercat să atragă atenţia că s-a ajuns să se ceară despăgubiri de secetă pentru suprafeţe mai mari decât cele cultivate în toamnă, răul a fost deja făcut. Degeaba a venit şi a declarat că „speră să nu crească preţul pâinii”, acesta sărise de cum i-a ieşit porumbelul pe gură. Peste asta, dacă ne mai aducem aminte şi de bâlbâiala cu sistarea şi apoi reluarea exporturilor de cereale, avem imaginea completă a unui domeniu important al economiei în care haosul a pus stăpânire începând de la vârf. E drept că preţurile cerealelor se stabilesc acum pe o piaţă globală, dar, totodată, să nu uităm că România a vândut în acest an de marketing, 7 ianuarie 2019-7 iulie 2020, peste 10 milioane de tone în afara UE, ceea ce ne poziţionează pe locul 3 între statele membre. Mai mult, România a exportat peste 19% din cantitatea totală de cereale vândută peste graniţele UE de către statele membre, ceea ce ne plasează în rolul unui jucător major pe bursele internaţionale, iar orice declaraţie sau gafă ministerială reprezintă vânt din pupa pentru speculatori, care imediat cresc preţurile. Dar nu numai pâinea s-a scumpit, ci şi celelalte produse alimentare. Un kilogram de caş a ajuns 25 de lei, mai mult decât cel mai scump sortiment de carne din hală, indiferent că e de porc sau vită. Cu cel de oaie, nici nu e loc de comparaţie! Chiar dacă preţul nu este cu mult mai mare decât cel din anii trecuţi, trebuie spus că nivelul este unul record şi nu prea are justificare în costurile de producţie. La trei lei litrul de lapte de oaie la poarta fermei, în condiţiile în care pentru un kilogram de caş, în funcţie de perioada anului, se folosesc între trei şi patru litri de lapte, nu prea se poate justifica economic un preţ de vânzare dublu faţă de costurile de producţie. De ce un kilogram de caş este la fel de scump ca unul de caşcaval, care presupune mai multă materie primă şi un proces de fabricaţie mult mai complex? Nu vă aşteptaţi ca cineva să dea acest răspuns clar, pentru că nimeni nu are interes, atâta timp cât piaţa încă suportă astfel de preţuri sus. Când oamenii vor realiza că ajung să plătească pentru cinci-şase kilograme de caş cât pentru o oaie, atunci lucrurile probabil că vor intra în matca lor normală. Şi atunci, ca şi acum, fermierii se vor plânge că pierd până la 500 de lei pe cap de oaie, dar dacă ar fi aşa, de ce ar mai sta în businessul ăsta? Credeţi că vor fi mulţi cei ar aduce bani de acasă în fiecare an? Fiţi siguri că nu.10
Luxul din galantare
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Promisiuni, realitate și scuze – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Suntem în plină campanie electorală, deși până la startul oficial mai e ceva vreme. Candidații bombardează electoratul cu promisiuni care de care mai gogonate,...
Editorial
Despre incompatibilități – Dumitru MONACU, scriitor.
Eliminarea din cărțile Primăriei pe motive de incompatibilitate a medicului Cîrstoiu este doar praful în ochi pe care Ciolacu și ai lui ni l-au...
Editorial
Sensibili, dar și iertători de manipulat – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e prima dată când pomenesc de Cănuță-om sucit, acel personaj aparent inventat de Caragiale, dar cât se poate de reprezentativ pentru spațiul mioritic....
Editorial
Cum spargem cercul vicios – Virgil COSMA, jurnalist
De când am intrat în Uniunea Europeană banii au curs gârlă, mult peste 70 de miliarde de euro, continuă să vină și vor mai...
Editorial
Plutași versus vâslași – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...
Editorial
Pârlacul Marcel și vicleanul Cătălin – Dumitru MONACU, scriitor
Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...
Editorial
Strategii ciudate și penele papagalului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...
Editorial
„Broscuțele” și turnul Primăriei – Dumitru MONACU, scriitor
Nu am idee câtă lume cunoaște pilda cu broscuța surdă și, de aceea, pentru a fi sigur că voi fi înțeles așa cum trebuie...
Editorial
Aceleași poteci, alți parveniți – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ați auzit ce isprăvi a mai comis Marcelașul cel Viteaz în ultimele zile? Ar cam trebui. Nu de alta, dar românilor le place să...
Editorial
Cu stângul în dreptul – Virgil COSMA, jurnalist
Nici n-a început bine campania electorală și deja ne este silă de ceea ce vedem și auzim, deși știam ce ne așteaptă. Cum deja...
Editorial
„Marea duhoare” de la Bucecea – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...
Editorial
Armată obligatorie, dar nu tot pentru voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...
Editorial
Campania ciudaților – George LAZĂR, director
Ca la fiecare patru ani, înainte de începerea cursei electorale, stâlpii electrici ai județelor, în special cei din orașe, s-au umplut cu postere cu...
Editorial
Oameni care sunt: Florin Egner – Dumitru MONACU, scriitor
Am stat foarte mult în cumpănă dacă și cum să scriu despre fostul edil al Botoșaniului. Faptul că aș putea fi acuzat de o...
Editorial
Doar din grijă pentru români – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva timp suntem efectiv striviți de campania electorală, iar cei care visează la un nou mandat nu au pierdut ocazia de a ieși...
Editorial
16 pe un loc – Virgil COSMA, jurnalist
Partidele politice și alianțele au dat publicității listele pentru alegerile europarlamentare, sunt 542 de candidați pentru 33 locuri. Știu că nu interesează pe nimeni...
Botoșani
cer acoperit de nori
14.5
°
C
14.6
°
10.5
°
69 %
1.2kmh
100 %
vin
23
°
sâm
19
°
Dum
22
°
lun
25
°
mar
26
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Doamna tot nu cedează locul din centru, că e puterea obișnuinței. După alegeri o să fie mai greu.
EDITORIAL
Suntem în plină campanie electorală, deși până la startul oficial mai e ceva vreme. Candidații bombardează electoratul cu promisiuni care de care mai gogonate,...
EPIGRAMA ZILEI
Ajuns acasă pe la două
Din delegația la Cluj
Găsi pe doamna vopsind ouă
La un vecin, cu ruj...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...