Trebuie să fii mult prea naiv sau ignorant încât să poți crede că legile și regulile sunt respectate în țările Europei civilizate datorită conștiinței înaintate a cetățenilor. Nici pe departe nu este așa. Conformarea trăitorilor de pe meleagurile Occidentului vizavi de regulile în vigoare are în spate o mie și una de pedepse aplicate de-a lungul timpurilor, mergându-se chiar până la scurtarea cu un cap a celui ce lua în derâdere sau deșert ucazul diriguitorilor. Mai plastic spus, actuala disciplină și rânduială vest-europeană s-a realizat nu cu conștiința, ci cu bâta. Întrucât la noi, la români, democrația dă pe dinafară, bâta, acest arhicunoscut agent de disciplinare, a fost abandonată în podul casei, alături de bun simț, rușine și cei șapte ani de acasă. Probabil și din acest motiv, prin 2012 mi se pare, Primăria Botoșani a renunțat la contractul cu „hingherii” de mașini, respectiv cei de la societatea HSR. Ce făceau cei de la amintita firmă? Ridicau orice mașină parcată aiurea, indiferent de aparținător, de marcă sau de timp. Taxa de recuperare a autoturismului era ceva pe la vreo 600 de lei, o mare parte din această sumă intrând în conturile HSR. Când o măsură este înlocuită cu una mai proastă sau cu nimic, e clar că se pune un semn mare de întrebare în dreptul decidenților: au capacitate managerială, rațiune sau viziune? Din moment ce la timpul actual sunt concetățeni de-ai noștri care își parchează mașinile și pe trotuare și pe spații verzi și pe „oprirea interzisă” și pe oriunde unde apucă, e clar că măsura luată în 2012 a fost una defectă tare. Guralivilor care se plângeau atunci de abuzuri le-aș pune o simplă întrebare de bun simț: dacă parcau în locurile permise de semnalistica stradală mai erau supuși abuzurilor pentru parcare ilegală? Categoric, nu! Un alt exemplu din aceeași zonă se referă la ciudata dispariție a camerelor radar care, prin anii 2007-2008 înțesau drumul Botoșani Suceava, fiind tot o măsură în care erau implicați niște agenți economici privați care suprataxau depășirea vitezei legale. Întrucât camerele nu erau suficient de inteligente încât să deosebească potentații zilei de oamenii obișnuiți, s-a renunțat la ele pe motiv că nu erau omologate din punct de vedere metrologic. De parcă intrarea în legalitate ar fi fost un lucru imposibil de făcut! Marele avantaj al camerelor radar nu constă doar în faptul că … ard tot ce prind, ci și în faptul că agenții de poliție care stăteau și stau la pândă prin tufișuri ar putea să ne dea tuturor participanților la trafic „siguranță și încredere” printr-o îndrumare și dirijare specifică, ieșită din tiparul sancțiunilor uzuale. Adică așa cum se întâmplă în țările Europei civilizate, unde dacă din necunoaștere ai intrat pe un sens unic, imediat polițistul te oprește și te îndrumă pe calea cea bună, cu zâmbetul pe buze și fără să-ți umble la portofel. Dar, așa ceva, repet, derivă din aplicarea cu strictețe, de sute de ani, a legilor făcute în interesul cetățeanului de rând și nu al diriguitorului. Este de-a dreptul strigător la cer faptul că într-o lume în care cuceririle științei pătrund cu viteze amețitoare în orice domeniu de activitate, noi românii nu suntem în stare să implementăm nici cea mai banală dintre ele, adică monitorizarea video a circulației, a traficului auto. Ba că nu sunt bani, ba că nu reprezintă probe în justiție, ba că merge și așa. Cum hoțul de hoț se teme, e limpede că în problema probelor în justiție atât de multele înscenări, manipulări și diversiuni care ni se servesc pe orice cale, nu ar avea ca victime oamenii obișnuiți (cei care ar trebui să fie beneficiarii acestor legi!), ci tot pe cei aflați la butoane. Și zău că nu s-ar supăra majoritatea românilor! Cât despre „hingherii” de la HSR, vă place ordinea și disciplina în traficul de azi din municipiul Botoșani? Răspunsul este retoric, adică nu. Bineînțeles că cele două exemple de parteneriat public-privat n-au fost perfecte, au creat și destule momente tensionate sau neplăcute, dar asta nu însemna raderea lor din peisaj și înlocuirea cu un mare nimic. Dacă am fi avut ca factori decidenți niște minți luminate, s-ar fi putut elimina neajunsurile și am fi făcut și noi românii câțiva pași înainte. Din păcate, mergem din rău în mai rău, minunându-ne de cât de jos am putut ajunge. Și dacă tot am vorbit despre traficul auto, vreau să vă reamintesc că anul trecut, noi, românii, am înregistrat cel mai mare indice de mortalitate pe șosele, adică 85 de decedați la milionul de locuitori, în condițiile în care media europeană a fost în jur de 40, iar suedezii au înregistrat ceva pe la vreo 20 de morți la un milion de oameni. De ce la alții se poate altfel, adică mai bine, și la noi, nu? Foarte simplu: la ei legile sunt bazate pe rațiune și nu pe suportul emoțional determinat de procesul electoral, așa ca la noi, iar dacă cea mai rapidă cale de îndreptare a răului este bâta, atunci ea este folosită numaidecât, indiferent de efectul asupra procentelor. Sper că v-ați dat seama că acest contondent termen – „bâta” – este peiorativ, el însemnând de fapt dictatura legii și nu democrația haosului!
Între dictatura legii și democrația haosului – Dumitru MONACU, scriitor
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
De doi bani speranță – Virgil COSMA, jurnalist
Este limpede că, indiferent cine și cum va ajunge la Palatul Victoria, dacă viitorul guvern nu aplică imediat și fără concesii măsurile pe care...
Editorial
Răspundere, nu solidaritate – Cătălin MORARU, redactor șef
E limpede, cred, ce fac pesediștii. Vin cu propuneri fanteziste, pentru a întârzia formarea unui guvern. Pentru că fiecare zi fără un nou premier...
Editorial
Totul până la copii! – Dumitru MONACU, scriitor
În curând, școlile își vor închide porțile, urmând o binemeritată vacanță pentru elevii din toată țara. Pentru cei din Botoșani, vacanța ce se arată...
Editorial
Cazinou de lux, mentalitate de scara blocului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De fiecare dată când cei aflați la butoane se plâng că prin buget bate vântul și trebuie inventate noi taxe și impozite „că altfel...
Editorial
Plutașii de pe Dâmbovița – Dumitru MONACU, scriitor
Iubitorii de animale, de fapt cei care au în preajma lor câini, știu foarte bine că atunci când patrupedul se lasă pe spate pentru...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Încă două săptămâni de suspans – Virgil COSMA, jurnalist
Ce auzim și vedem din afară despre negocierile care trebuie să definească conducerea României pentru următorii patru ani? Nimic bun. Aceleași fețe, același tupeu,...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Bulibășeala marca „Crin” – Dumitru MONACU, scriitor
Când vine vorba de Crin Antonescu, multă lume se gândește la liberalul cu plete din anii ’90 care vorbea frumos și se poziționa întruna...
Editorial
Educația, lăsată iar la voia întâmplării – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După cum bine se știe, dar se tot ignoră, reforma Educației este absolut necesară, însă, ca de obicei, a fost abandonată la discreția unui...
Editorial
O mezalianță (aproape) imposibilă – Dumitru MONACU, scriitor
Treaba de mântuială făcută de români la alegeri se lasă în aceste zile cu multe întrevederi, discuții, negocieri, poziții de forță sau maleabile în...
Editorial
1 Iunie cu soare, fără ode și fără tarlale – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Luna mai s-a dovedit a fi o lună incredibil de bogată în precipitații și cam strânsă la pungă în ceea ce privește confortul termic,...
Editorial
Adevărata criză – Virgil COSMA, jurnalist
Suntem asaltați cam din toate mediile de amenințări și vești proaste: țara este în derivă, în pragul unui colaps financiar, se dublează prețul la...
Editorial
Demonizarea Franței, o lecție de manipulare pe stomacul gol – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva vreme asistăm la o demonizare agresivă a Franței. Se știe cine se află în spatele acestei acțiuni care ar fi stârnit zâmbete...
Editorial
Nu ne mai terfeliți Tricolorul! – Dumitru MONACU, scriitor
De o bună bucată de vreme, mai precis din momentul în care rețelele de socializare ne-au pus talpa pe gât, constatăm că patriotismul, românismul...
Editorial
Fardul de partid și denaturarea crasă a realităților – Dumitru MONACU, scriitor
Nu ar fi o gaură-n cer faptul că partidele politice din România primesc finanțare de la bugetul de stat, adică din buzunarele noastre. Pentru...
Botoșani
câțiva nori
20.1
°
C
20.5
°
19.6
°
62 %
2.8kmh
18 %
lun
29
°
mar
23
°
mie
24
°
J
24
°
vin
19
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Este limpede că, indiferent cine și cum va ajunge la Palatul Victoria, dacă viitorul guvern nu aplică imediat și fără concesii măsurile pe care...
EPIGRAMA ZILEI
Eu îmi apăr bogăția
Funcția, contul și neamul
Și de-aceea am pus hamul
Pe voi și pe România...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...