Soluţii naturiste pentru astenia de toamnă

Peaceful woman relaxing at home with cup of tea

Trecerea de la sezonul cald la cel rece produce disconfort chiar şi omului sănătos, însă natura vine cu mai multe remedii.

Ca urmare a schimbărilor meteorologice, care şi a celor provocate de schimbarea orei, pot apărea cefaleea, starea de ameţeală, durerile moderate musculare şi articulare, oboseala nejustificată, insomnia, lipsa chefului de viaţă, acea stare de lehamite, de “lasă-mă să te las”. Toate acestea sunt semne ale asteniei de toamnă. Alte simptome cu care vă puteţi confrunta atunci când aveţi de-a face cu astenia de toamnă sunt:

  • depresia: apatie, subapreciere, sentiment de vină, nefericire;
    • anxietatea: neputinţa de a face faţă stresului;
    •  schimbările stării de spirit: treceri bruşte de la o stare de spirit la alta;
    •  tulburări de somn: dorinţa de a dormi foarte mult şi dificultatea de a sta treaz pe parcursul zilei;
    •  letargia: senzaţia de oboseală şi neputinţa de a face faţă activităţilor zilnice;
    •  supraalimentarea: pofta excesivă de mâncare şi în special dulciuri sau junk food;
    •  problemele de ordin social: iritabilitate şi dorinţa de a evita socializarea;
    •  problemele sexuale: scăderea libidoului;
    •  pierderea interesului pentru munca şi pentru alte activităţi.

 

Vestea bună este că valul de probleme aduse de schimbarea anotimpului are soluţii la îndemână, multe dintre ele chiar din natură. Pentru ca adaptarea să fie însă mai uşoară, trebuie să vă ajutaţi organismul apelând la o dietă uşoară, capabilă să accelereze eliminarea reziduurilor metabolice acumulate în ficat, rinichi, intestine etc., noxe care îngreunează capacitatea naturală de autoapărare. În plus, trebuie să renunţaţi la grăsimile animale (unt, slănină, carne de porc, produse fast-food), grăsimi care predispun la depresii, boli cardiovasculare şi obezitate. Consumaţi grăsimi nesaturate (ulei de măsline, ulei de peşte), fructe şi legume proaspete (mere, pere, gutui, struguri, citrice, banane, kiwi, salată, sparanghel, ştevie, spanac, pătrunjel, mărar, ceapă verde, usturoi, praz, ţelină, morcovi, broccoli, mazăre, fasole verde, cartofi, ciuperci, sfeclă roşie), fructe uscate (curmale, smochine, stafide, nuci), cereale, miere (în loc de zahăr), lactate, ouă, carne de pui, vită, ficat, peşte, crustacee.

Eliminaţi din alimentaţie dulciurile concentrate, care accentuează starea de astenie şi întreţin un cerc vicios, prin creşteri şi descreşteri bruşte ale glicemiei. Foarte utile sunt cerealele integrale şi produsele de panificaţie din faină integrală (bogate în fibre şi carbohidraţi), deoarece carbohidraţii trec în sânge treptat şi energizează organismul pentru mai mult timp şi totodată induc mai repede senzaţia de saţietate. Este indicat să consumaţi mai puţină sare, condimente picante şi iuţi. Nu consumaţi cafea în exces, una-două ceşti pe zi sunt suficiente pentru a vă da un impuls.

 

Hidratare şi relaxare

În plus, trebuie să vă hidrataţi suficient şi să beţi minim doi litri de lichide în 24 de ore (apă, sucuri naturale) deoarece o bună hidratare ajuta la detoxifierea organismului.
Evitaţi pe cât posibil stresul, purtaţi o vestimentaţie în culori vesele, în locuinţă sau la locul de muncă trebuie să fiţi înconjuraţi de culori cât mai vesele, petreceţi mai mult timp alături de cei dragi. Adoptaţi cât mai multe metode de relaxare (meditaţie, masaj, filme, jocuri interactive, lecturi etc.) care vă ajută să vă eliberaţi mintea şi să vă concentraţi asupra lucrurilor care contează cu adevărat.
De asemenea, acordaţi mai mult timp relaxării, dormiţi suficient, lipsa somnului poate înrăutăţi manifestările asteniei. Somnul suficient şi relaxarea reprezintă cei mai buni aliaţi ai unui organism puternic şi sănătos, capabil să facă faţa efectelor trecerii de la un anotimp la altul.

 

Varza – remediu intern şi extern

 

Varza este energizantă, reduce migrenele şi înlătură ameţeala. O salată de varză proaspătă servită zilnic lângă o friptură uşoară, o mâncare de cartofi sau orez, revitalizează, oferind şi fibrele alimentare necesare pentru o bună digestie.
În plus, varza poate fi folosită şi extern, deoarece are marele dar de a calma durerile reumatice, acţionând ca un antiinflamator. Aplicaţi pe locul dureros cataplasme cu varză, câteva foi, una peste alta, peste care aţi trecut cu sucitorul şi ţineţi-le până dimineaţă.

Mierea polifloră şi sucurile de citrice sunt energizante

Mierea de albine, mai ales cea polifloră, care n-ar trebui să lipsească din nicio casă, este revitalizantă, energizantă şi tonică datorită vitaminelor şi mineralelor pe care le conţine. Consumată dimineaţa, pe stomacul gol, şi înainte de mesele principale, mierea combate stările de epuizare cauzate de astenie şi întăreşte sistemul imunitar.

Sucurile din citrice sunt energizante, pline de vitamine şi minerale, ca o farmacie. Măcar o dată pe zi faceţi un amestec de sucuri de citrice. Stoarceţi prin storcătoarea manuală o portocală, un grepfrut şi o jumătate de lămâie. Veţi obţine cam 200 de ml de suc natural pe care, la alegere, îl puteţi îndulci cu puţină miere de albine.
Ceapa, usturoiul, hreanul combat cu succes stările de slăbiciune provocate de astenia de sezon. Să nu vă lipsească de la nicio masă. Puteţi opta pentru oricare dintre ele.

Ceaiul de sunătoare face minuni

 

Seara, la culcare, o cană de ceai de sunătoare face minuni, combate insomnia, oferind un somn liniştit, odihnitor. Peste un plic de plantă se toarnă 200 ml de apă clocotită şi se lasă câteva minute să se infuzeze. Când ceaiul este călduţ, se adaugă un vârf de linguriţă de miere de albine şi unul de zahăr şi câteva picături de zeamă de lămâie. Ceaiul se bea încet, pe îndelete, cu înghiţituri mici, pe parcursul a 10-15 minute.

Calmare cu valeriană şi rozmarin

 

Valeriana are efect calmant, antidepresiv şi este folosită pentru tratarea hiperexcitabilităţii nervoase, anxietăţii şi insomniei. Se găseşte sub formă de capsule, tinctură şi ceai, iar dacă este administrată cu 30 de minute înainte de culcare oferă un somn liniştit. Atenţie însă la efectele adverse. Consumată în doze mari, valeriana poate cauza dureri de cap, ameţeală şi poate reduce viteza de reacţie.

Sub formă de ceai, frunze sau ulei, şi rozmarinul ajută la combaterea oboselii şi a durerilor de cap, având efect tonifiant.

Băile cu sare – o adevărată binecuvântare

 

Dacă nu credeţi acest lucru, vă puteţi convinge pe cont propriu. Ce poate fi mai relaxant decât o cadă plină cu spumă şi sare în care să vă eliberaţi de grijile adunate de-a lungul zilei? De asemenea, puteţi profita de momentele plăcute petrecute în cadă pentru a avea grijă şi de tenul vostru. Încercaţi să vă creaţi o mască din miere, gălbenuş de ou, zeamă de lămâie şi mălai.

 

Nu uitaţi de exerciţiile fizice

 

Chiar dacă mişcarea nu mai este o activitate de bază în anotimpul răcoros, ea nu ar trebui deloc neglijată. Nu trebuie să efectuaţi în fiecare zi exerciţii fizice de parcă antrenaţi pentru un maraton, însă aceasta nu ar trebui să lipsească nici măcar o zi. Iar dacă nu vă permiteţi un abonament la o sală de fitness sau nu ştiţi ce exerciţii ar trebui să faceţi, nu trebuie să vă faceţi griji, plimbarea va veni în ajutorul vostru. Cercetătorii spun că o plimbare zilnică de 30 de minute este suficientă atât pentru menţinerea greutăţii, cât şi pentru a ne limpezi mintea.

 

 

Deja ai votat!