eighteen + 6 =

O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Jurnaliștii de la axios.com trec în revistă datele adunate de Facebook despre utilizatori și rezultatele sunt surprinzătoare.

 

Pe harta utilizatorilor Facebook, nodul pentru o anume persoană include vaste informații despre mișcările acelei persoane online cât și o cantitate uriașă de informație despre ceea ce face când este offline.

Chiar dacă ești precaut în legătură cu sharingul și activitatea online, dosarul Facebook despre tine este destul de consistent. Facebook abordează misiunea companiei de a „aduce a lumea mai aproape” prin crearea unei hărți a umanității, unde fiecare dintre noi este un nod mic în acest graf social.

 

Asamblarea profilului

 

Aici începe prezența Facebook. Când ai creat un cont, ți se cere numele, data nașterii și un număr de telefon sau email. Apoi, mai este toată informația pe care o furnizezi Facebook pe măsură ce îți completezi profilul cu date ca școli absolvite, ocupații trecute sau cea prezentă, locul unde trăiești, statusul relației tale cu un eventual partener, adresa fizică, website și alte link-uri spre site-uri de socializare pe care le preferi. Toate acestea formează baza profilului tău de Facebook folosit pentru a-ți servi reclame. De aceea vezi oferte cu tricouri care au inscripții cu facultatea absolvită sau despre slujba ta.

Abia acum urmează ce e mai important. Urmărind ce faci tu pe Facebook compania înregistrează aproape tot ce faci pe site-ul ei sau pe aplicațiile aferente incluzând:

– când te conectezi la site, cât timp și de unde, mai ales – de aici urările de bun venit într-un anume oraș, sugerarea de locuri de vizitat sau de luat masa (plus plasarea de anunțuri publicitare locale, din acea regiune, evident);

– locurile unde te-ai cazat de-a lungul timpului;

– paginile, conturile și haștagurile cu care interacționezi pe Facebook; și nu doar cu cine, ci cât de des interacționezi cu acestea și cât de mult timp;

– toate contactele tale din telefon, dacă alegi să uploadezi agenda telefonică sau istoricul convorbirilor;

– ce cumperi direct sau prin intermediul unel reclame de pe Facebook, dar și lucruri pe care tu le crezi neinteresante ca metadate din fotografiile urcate pe peretele tău, de exemplu;

Prietenii tăi pot să își dea tag (să te anunțe când apari) în postări sau fotografiile lor, ceea ce oferă Facebook informații adiționale (poți alege ca acestea să apară public sau nu, prin setările de cont)

Și Facebook Messenger este folosit în același mod. Facebook scanează mesajele de chat, dar nu el citește neapărat, ci doar sunt scanate pentru pornografie cu minori, de exemplu, sau alt conținut interzis. Messenger poate colecta informații despre cu cine vorbești, cât de des și cât timp, precum și istoricul apelurilor telefonice dacă utilizatorii optează pentru asta. Dar compania spune că nu trimite oamenilor mesaje pe baza conținutului respectivelor convorbiri. Există opțiunea ca utilizatorii să își încripteze mesajele, dar este oprită la înscrierea pe Facebook, trebuie pornită de fiecare utilizator.

Urmărindu-și utilizatorii în afara Facebook, compania vede mult mai puține detalii în afara propriului teren digital, însă vede destul de mult. Datele vin din două părți: servicii partenere și o parte exterioară de brokeri de informații.

Facebook are unelte care le permit site-urilor partenere integrarea cu rețeaua de socializare ce includ și butoanele ”like” și ”share”, cât și un tracking cookie (un instrument de monitorizat traficul) numit ”pixel Facebook”. Datorită unei anchete a parlamentului britanic, ne putem face o imagine cât de mult sunt răspândite aceste metode. Conform Facebook, între 9-16 aprilie 2018, aveau evidența a 2,2 milioane de pixeli, a 8,4 milioane de pagini cu ”like” pe Facebook, precum și 931.000 de pagini cu un buton de ”share” pe Facebook. Practic știau toate site-urile partenere pe care intraseră utilizatorii, dacă le-a plăcut sau nu, chiar dacă aceștia nu intraseră pe Facebook propriu-zis. Deasemenea, Facebook îți cunoaște locația, chiar dacă nu ai permis accesarea sistemului GPS de la propriul  telefon, urmărindu-ți adresele de IP de la telefoanele, tabletele sau computerele cu care te conectezi la serverele rețelei de socializare.

Facebook de asemenea își rezervă dreptul de a își îmbogăți comoara de date de la furnizori externi, deși a anunțat ca încheiat un program care asocia Facebook și terți furnizori externi de date pentru cei care furnizează publicitate. Însă, în pagina de politici de confidențialitate e scris ”primim de asemenea informații despre acțiunile dumneavoastră online și offline, cât și despre cumpărături online de la terțe părți furnizoare de date care au dreptul să ne transmită aceste informații”.

Urmărindu-te prin aplicațiile folosite, Facebook obține iarăși date, pentru că multe sunt conectate mai ales prin popularul buton ”Facebook login”, care folosește contul de facebook ca pe o scurtătură pentru a te loga la un site anume. Dezvoltatorii de aplicații pot cere acces la datele tale de Facebook. Ați întâlnit asta cu siguranță, mai ales la dispozitivele cu Android sau IOS ca telefoane și tablete, care cer permisiuni să acceseze diverse date de pe dispozitiv, dar găsim această caracteristică peste tot pe internet, inclusiv la televizoarele smart.

Integrarea în Facebook era un mod pentru acest gen de aplicații de a aduna o mulțime de informații despre utilizatori, dar Facebook a restrâns considerabil asta, cu reguli dure și a instituit un proces de revizuire pentru aplicațiile care vor și altceva în afară de identitatea clientului.

 

Urmărirea acasă și prin oraș

 

Noul portal al Facebook de video chat este practic o cameră video care se găsește la tine acasă. Însă compania promite că dispozitivul nu monitorizează și nici nu înregistrează conversații. Totuși, pentru că Messenger e folosit la apeluri, Facebook spune că știe pe cine suni și cât durează conversația. Facebook nu știe tot ce faci offline, dar are ceva date de la punctele de vânzare cât și din locurile cu bluetooth beacons (magazine, parcuri de distracții, unde telefoanele primesc reclame prin funcția bluetooth).

 

Ce face Facebook cu toate datele

 

Compania spune, empatic, că nu vinde informațiile care vă privesc. Folosește datele pentru a-ți vinde reclame care se potrivesc criteriului de targetare stabilit de cel care plătește anunțul de publicitate. Cu cât știe mai multe despre tine compania, cu atât poate ”ținti” mai bine și reclama pe care o primești e mai valoroasă.

De asemenea, folosește informația pentru a-și îmbunătăți acel graf, acea matrice socială, care îi folosește la introducerea de noi caracteristici și produse și de a îmbunătăți acele sugestii de oameni cu care să te împrietenești pe Facebook.

Facebook insistă că nu îți monitorizează apelurile telefonice și nu te înregistrează în secret, în ciuda suspiciunilor de când lumea că face așa ceva.

În esență, politicile de confidențialitate ale Facebook întăresc mesajul că ”ai control absolut asupra a cine vede la ce dai share pe Facebook”. Dar dacă folosești Facebook cât de cât, nu prea ai mare control asupra a ceea ce vede și știe Facebook despre tine.

 

 

se încarcă...

Apreciază calitatea articolului

5 VOTURI - MEDIE: 3,40
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Se încarcă...