6 − 5 =

O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Marius ILINCARU
jurnalist

Modernizarea drumului Botoşani – Târgu Frumos a devenit o poveste, dar o poveste atât de proastă încât nici copiii nu pot fi adormiţi cu ea.
Aproape că nu a fost lună în ultimii ani în care să nu-i auzim pe politicieni vorbind despre cum vom merge noi civilizat spre Iaşi. Toţi cei care s-au perindat pe la putere, că au fost de la PNL, PDL, USL sau PSD, dar absolut toţi, nu au făcut nimic altceva decât să ne ducă cu vorba. Aşa s-a întâmplat şi acum.
În ultima lună, ministrul Cuc a venit de două ori la Botoşani şi de fiecare dată a promis că drumul e o prioritate pentru PSD şi că realizarea lui se va face atât de rapid, că nici nu ne vom da seama. Realitatea este însă cu totul alta. În acest an, licitaţia a fost anulată, pe motiv că niciunul dintre ofertanţi nu îndeplineau cerinţele caietului de sarcini. Ulterior a durat mai bine de o lună pentru a se relua procedura, dar nu s-au reactualizat indicatorii tehnico-economici, vechi de pe vremea Guvernului Tudose, şi care nu mai au nimic în comun cu realităţile economice actuale, distorsionate de Ordonanţa 114, care a dus salariul minim în construcţii la 3.000 de lei, dar şi de explodarea preţului la bitum. Nimeni nu s-a gândit să actualizeze preţurile, deşi licitaţie după licitaţie este anulată tocmai pentru că evaluările iniţiale nu mai bat cu realitatea. Adică, pe româneşte spus, nu bate poza cu mireasa.
Şi ca şi cum nu ar fi de ajuns, condiţiile cerute de CNAIR celui care vrea să construiască acest drum sunt atât de prohibitive, că numeri pe degete firmele care pot să realizeze acest proiect de investiţii.
Aşa că suspendarea licitaţiei de la sfârşitul săptămânii trecute nu mai e o surpriză, ci pare a fi parte dintr-un plan perfid al guvernării de a tergiversa investiţia din lipsa banilor, care nu sunt deloc puţini.
E greu de priceput de ce drumul nu a fost scos la licitaţie pe loturi, mai ales că sunt şi două profile diferite care ar trebui să fie reabilitate. Unul, sectorul de drum de la Botoşani şi până la Copălău, care este pe structură de beton, şi cel de la Copălău la Târgu Frumos, care şi acesta, la o adică, ar putea fi împărţit în două loturi.
Iar profesionalismul celor de la CNAIR se vede. La finalul lunii martie, au fost nevoiţi să prelungească termenul de depunere al ofertelor de pe 22 aprilie până pe 2 mai. Dar surpriză, Guvernul Dăncilă a vrut să le facă o bucurie angajaţilor de la stat, printre ei şi cei de la CNAIR, şi le-a tras o minivacanţă de pe 26 aprilie şi până pe 1 mai. O vacanţă care i-a făcut să uite de toate, iar drumul Botoşani – Târgu Frumos era ultimul pe listă. Aşa că băieţii de la CNAIR s-au trezit în dimineaţa zilei de 2 mai că au o licitaţie de făcut şi e groasă. Şi cum direct nu puteau da o nouă prelungire, pentru că legea cere ca aceasta să fie anunţată cu trei zile înainte, iar ei mai aveau doar câteva ore până expira termenul final de depunere al ofertelor, au căutat un subterfugiu şi au suspendat procedura. Cică au făcut-o la solicitarea ofertanţilor care „nu au putut să-şi depună ofertele din cauza vacanţei”. S-a dat un nou termen pe 20 mai, doar-doar o să vină cineva să depună măcar o ofertă, că altfel e daună totală pentru PSD la Botoşani, mai ales acum înainte de europarlamentare. De altfel, şi liderii PSD se feresc să mai dea vreo declaraţie tranşantă, pentru a încerca să-şi dezlipească imaginea de marele eşec. Dar e greu, pentru că drumul Botoşani – Târgu Frumos a devenit subiect de bancuri, ca şi autostrada suspendată a lui Oprescu. Din păcate, aceste bancuri sunt al dracului de dureroase pentru noi.

se încarcă...

Apreciază calitatea articolului

17 VOTURI - MEDIE: 4,29
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Încarc...