spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăEditorialLungul drum al votului către alegător - Cătălin MORARU, redactor șef

Lungul drum al votului către alegător – Cătălin MORARU, redactor șef

Mărul discordiei pe scena politică a ajuns ordonanța dată de PNL care permite votul la parlamentare indiferent de locul în care te afli. Pesediștii lui Dragnea au spus că atacă respectiva ordonanță la Curtea Constituțională, normal că îi încurcă să poată vota toată lumea. Dar CCR s-ar putea să le dea dreptate liberalilor.

Pentru că, dacă ne uităm în Constituție, vedem la articolul 69: „În exercitarea mandatului, deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului”. Deci nu în serviciul poporului din Botoșani, ci al poporului. La autoritățile locale e specificat în legea fundamentală pe cine reprezintă. Nu sunt specialist în drept constituțional, dar cred că, dacă ar fi fost cazul, specificarea ar fi apărut și la parlamentari. Argumentul contra ar fi că legile elaborate în parlament sunt pe principiul „erga omnes”, cu privire la toți românii, adică. Da, însă așa e și în Bundestag-ul german, legile sunt pentru toți nemții, dar aleșii reprezintă doar un anume colegiu electoral, lucru clar specificat în lege.

Tot în Constituție, la articolul 62, spune așa: „Numărul deputaţilor şi al senatorilor se stabileşte prin legea electorală, în raport cu populaţia ţării”. Nici aici nu se menționează nimic de județe. Mai mult, în același articol, găsim următoarele: „Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, potrivit legii electorale”. Să vedem cum procedăm cu aceste două aspecte.

Legea electorală spune că norma de reprezentare e un deputat la 78.000 de locuitori și un senator la 168.000 de locuitori. Numărul de mandate dintr-o circumscripție se obține împărțind numărul de alegători la norma de reprezentare. Și aici ajungem la egalitatea votului. Circumscripția electorală Botoșani are nouă parlamentari, în timp ce București, de exemplu, are 42. Puterea de decizie sau de impunere a unor proiecte a celor din Botoșani (chiar dacă ar fi dintr-un singur partid) nu are cum să o egaleze pe cea a bucureștenilor. Adică egalitate e doar matematic vorbind, nu la nivel de decizie. Egalitate ar fi dacă am discuta despre circumscripții cu populație egală, ori nu e cazul acum. Dar revenim la asta.

Cert e că, în esență, Constituția nu pomenește de legarea de glie la vot, adică să nu pot vota la Brașov dacă sunt din Botoșani, cum e legea aflată acum în vigoare. Ba din contră, cred eu, pentru a respecta întru totul Constituția ar trebui să existe o singură listă națională pentru un partid, ca la europarlamentare. Impedimentul ar fi că buletinul de vot ar fi o carte destul de groasă, dacă toate partidele și-ar pune listele complete naționale de 400-500 de nume. Și asta ar fi ușor de ocolit, dacă pe buletinul de vot ar fi doar sigla partidului, iar lista cu nume ar fi disponibilă online, în secțiile de votare sau în broșurile împărțite de partide în campania electorală.

Evident că nu ar fi tocmai soluția cea mai potrivită, cei mai mulți spun că nu ai mai putea responsabiliza un parlamentar. Eu zic că nu asta e problema. În sistemul actual îi putem responsabiliza? Cum? Parlamentar de Botoșani sau de Suceava sunt doar porecle inutile, că de votat votează tot cum le spune șeful de partid, indiferent din ce județ vin. Apoi, care parlamentar din Botoșani e responsabil pentru lipsa investițiilor în rețeaua de drumuri, de exemplu? Toți? Nici unul? Incorect în ambele cazuri. Vina împărțită de fapt înseamnă disiparea răspunderii. Că nimeni nu e vinovat de nimic niciodată în țara asta.

Varianta corectă ar fi cea cu alegeri uninominale, pe circumscripții, că acum avem un soi de struțo-cămilă, cu niște liste unde poate fi pus oricine, după bunul plac al șefului de partid.

Să zicem că în județul Botoșani ar exista două circumscripții electorale pentru senatori și patru pentru deputați. Delimitate clar pe hartă, așa cum s-a mai încercat prin 2012, dar nu a ieșit. În fiecare circumscripție câștigă o singură persoană. Abia atunci pot spune acesta e deputatul meu, respectiv acesta e senatorul meu. Știu cu cine să discut, pe cine să trag de mânecă de ce și cum votează și de ce nu se rezolvă problemele cu care mă confrunt. Și pentru că suntem în 2020, iar România e țara cu cea mai tare viteză de internet și e plină de IT-iști, am putea introduce votul electronic imediat, că avem și cu ce și cu cine, ca să pot vota și din Honolulu la circumscripția mea electorală.

Însă până atunci, lăsați-mă să votez oriunde la parlamentare, că oricum nu contează. Iar parlamentarii sunt ai țării, nu ai județului, dacă e să ne luăm după Constituție. Dar cum pesediștii au avut grijă să confiște puțin CCR, judecătorii de acolo s-ar putea să decidă altfel.

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
câțiva nori
10.1 ° C
12.7 °
10 °
86 %
1.8kmh
13 %
joi
19 °
vin
9 °
sâm
18 °
Dum
21 °
lun
15 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

E bine să conduci verde cu mașina electrică, dar nu strică să fii și prevăzător.

EDITORIAL

Nu am idee câtă lume cunoaște pilda cu broscuța surdă și, de aceea, pentru a fi sigur că voi fi înțeles așa cum trebuie...

EPIGRAMA ZILEI

Foaie verde și-o sipică, Badea are ... leafa mică Dar spune la orișicare Că eu am ... poșeta mare! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...