spot_img
sâmbătă, aprilie 27, 2024
AcasăEditorialA venit și răspunsul oficial - Ciprian MITOCEANU, scriitor

A venit și răspunsul oficial – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Una dintre cele mai utilizate întrebări din România este „Cine i-a dat permis de conducere ăstuia?” Să spun că e rostită în fiecare clipă e cam puțin spus. Pentru că întrebarea asta e repetată, cu înjurăturile de rigoare, în mai toate intersecțiile din România. Și adesea e însoțită de referirile de rigoare la mama individului care, doldora de inconștiență, nu numai că sfidează toate normele legale, dar pune o mulțime de oameni în pericol cu manevre periculoase. Ultima dată când m-am întrebat cine anume l-a pricopsit pe un năuc cu permis de conducere a fost chiar înainte să înceapă hora arestărilor de la Suceava. Coincidență sau nu, dar chiar de un sucevean era vorba. Oprești la trecerea de pietoni să dai prioritate. Așa e legal, așa e firesc… Pentru suceveanul în cauză firesc a fost să depășească în viteză, cu o manevră la rupere. E la mintea cocoșului că, atunci când cineva oprește mașina în dreptul unei treceri pentru pietoni, o face pentru că e cineva pe zebră. Nu oprește nimeni preventiv; de unde atâta educație rutieră în România? Și pietonul respectiv riscă să fie accidentat de năucul care vine tare din spate și nu are răbdare. Sau poate că nu știe cum anume să procedeze. De unde să știe de vreme ce a făcut rost de permis de conducere printr-o mânărie tipic românească?

Cu ani în urmă am rămas mut de uimire când am văzut șoferii francezi urcându-se la volan cu ceva tărie în cap. M-au asigurat că e legal. Nu e nicio problemă dacă ai o bere sau un pahar de vin la bord. La voi nu e voie cu alcool la volan? O, nu… Numai asta ne mai lipsește…

Chiar dacă în România alcoolul are interzis când vine vorba de șofat, țara noastră ocupă un loc fruntaș în clasamentul tragediilor rutiere. Și explicația nu trebuie căutată doar în numărul colosal al celor care, în dispreț total față de lege, se urcă la volan bine parfumați. E vorba despre educația rutieră superficială sau chiar inexistentă pe alocuri, despre analfabetism funcțional și, mai ales, despre corupție. Despre incredibil de multă corupție.

Zilele acestea s-a spart buba de la Suceava, cu dezvăluirile de rigoare. Șeful de la Permise Suceava încasa și câte douăzeci de mii de euro pe zi. Șpagă, doar nu salariu. O sumă uriașă, la care nici măcar cei mai versați oameni de afaceri nu-și pot permite să se gândească, mai ales în aceste vremuri. Dar cine e băiat deștept se angajează la stat și de acolo vin foloasele. Dacă ținem cont că un permis costa între 300 și 6.000 de euro, ne putem da seama cam cine cotiza cu șase miare pentru a primi dreptul legal de a conduce pe drumurile publice. Cu ani în urmă, pe la televizor a fost prezentat cazul unui camionagiu analfabet în adevăratul sens al cuvântului. Nu știa să citească și nici măcar semnificația indicatoarelor rutiere, dar avea carnet. La el mă duce gândul atunci când mă întreb cine e dispus să dea șase mii de euro pentru un permis de conducere. Pentru că, dacă te duce cât de cât capul, de banii ăștia mai bine înveți. Înveți măcar atât cât să poți obține permisul cu trei sutare, nu cu cât ești dispus să dai pe o mașină. Însă dacă ai bani, nu mai contează că nu te duce capul; se găsește polițistul cu suflet mare care să ofere ajutorul de care este nevoie.

Din păcate, urmările măgăriilor de la permise sunt mult mai grave decât la prima vedere. Pentru că nu vorbim doar de niște tolomaci care, cu timpul, o să învețe să țină volanul și să schimbe vitezele fără cârâituri și smuncituri. Vorbim de o cârdășie cu efecte mortale. În România e ceva obișnuit să te lauzi că știi pe cineva pe la Poliție sau Judecătorie; treaba asta a devenit un soi de instituție. Cei care au astfel de cunoștințe dezvoltă în curând sentimentul că sunt invincibili și tot ce e de rezolvat se rezolvă cu bani. Nu contează câți, să se rezolve. Și, de cele mai multe ori, se rezolvă. Corupții au tot interesul să dezvolte activitatea iresponsabilă deoarece de acolo vin banii. Practic, cetățenii certați cu legea și responsabilitatea devin bancomate în toată regula pentru cei care au menirea să elimine astfel de comportamente din societate. Faptul că între cei arestați se regăsește și un ofițer de la Anticorupție spune multe, dar nu tot ce e de spus. Pentru că brațele caracatiței sunt mult mai ramificate. Politicul face numirile și își trage partea. Numai naivii mai pot crede că mânăriile de la Permise se făceau fără știrea politicienilor de marcă, cei care au numit pe cine trebuie la locul potrivit. Dar, deocamdată, doar peștii mărunței au fost trași la mal și luați la întrebări. Indiferent ce vor spune, se vor feri să dea detaliile adevărate, astfel că Hydra își vede de treabă pe mai departe. Au căzut câteva capete?! Mare pagubă, cresc altele la loc…

Am aflat cine le dă permise năucilor. Se cam știa, dar acum avem și confirmarea oficială. Ar trebui să vedem năucii cu permise luate pe șpagă lăsați fără drept de a conduce, așa ar fi normal. Dar dacă nu vedem și niște condamnări adevărate, dacă nu se va face curățenie în instituțiile statului, zarva e degeaba.

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
5.3 ° C
8.8 °
4.4 °
91 %
1.1kmh
7 %
sâm
19 °
Dum
21 °
lun
21 °
mar
21 °
mie
19 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...