În urmă cu aproape un an, urmărind la televiziunea locală Somax punctul de vedere al reprezentantului firmei de construcții implicate în reabilitarea teatrului, am rămas cu ideea clară că mingea de fapt se află în terenul primăriei, unde este împotmolită rău de tot. La câteva zile, pe celălalt post local, TeleM, reprezentantul administrației locale mi-a întors părerile cu cel puțin 90 de grade: vinovați de trenarea lucrărilor se fac firma constructoare și fosta conducere a primăriei. Afirmațiile fiecărei dintre părți erau susținute cu referiri la fel de fel de documente oficiale, ordine, dispoziții și câte și mai câte dovezi scrise care, din interiorul dosarelor voluminoase, aproape că ne spuneau: vedeți că dreptatea e la noi? Numai că, și într-un caz și în altul, telespectatorii au fost victimele unui flagel foarte periculos, perfecționat la cote maxime după 1989: manipularea prin presă. Este absolut normal ca orice subiect prezentat în mijloacele mass-media să poarte amprenta subiectivismului, atâta timp cât el este conceput și lansat pe piață de către un om sau un grup de oameni. În mod normal și corect, acest tip de subiectivism ar trebui să-și facă simţită prezența numai și numai involuntar pentru simplul fapt că cei implicați în editarea și răspândirea lor nu sunt roboți. Fiecare om din mass-media are anumite simpatii, reticențe, fobii sau păreri preconcepute despre un subiect sau altul. Consumatorul de informații ar trebui să știe treaba asta și să nu ia de bun tot ce se scrie, se aude sau se vede. Din păcate, puterea de discernământ a acestui consumator nu depinde, așa cum ar fi normal, numai de capacitatea intelectuală a individului. Multe sunt variabilele care o influențează: poziția socială, starea materială, apartenența politică, religioasă, dar mai ales canalul utilizat de mass-media. Există, după cum bine se știe, presă scrisă, audio-vizuală și, mai nou, fluxul uriaș de informații din mediul online. Dintre toate categoriile, presa scrisă este de departe cel mai puțin nocivă, informațiile și pozițiile prezentate în cadrul unui articol făcându-l pe cititor să-și pună întrebarea-cheie de boltă: oare o fi adevărat? Această incertitudine indusă va accelera mișcarea rotițelor „craniene” care vor încerca să găsească un răspuns. Faptul acesta devine extrem de benefic pentru individ, „rotirea” pomenită fiind pentru creier la fel cum mișcarea este pentru membre, mușchi sau alte părți anatomice. În zona audiovizualului se schimbă total treaba. Intervin niște factori decisivi care înclină în mare parte balanța înspre direcția dorită de manipulatori. Astfel, o știre radio capătă o mai multă autenticitate dacă este prezentată de o voce plăcută, cu acuratețe, fermitate și intonație specifică, decât dacă este citită mecanic precum buletinul hidrologic de pe vremuri. În cazul televiziunilor, situația este de-a dreptul dramatică pentru cei mai slabi cu duhul, pentru că îngurgitează fără să mestece nici măcar pe o măsea (ideală ar fi fost folosirea măselei de minte!) toate grăunțele otrăvite scoase pe taraba știrilor și talk-show-urilor de către niște mercenari fără caracter numiți cu prea multă îngăduință jurnaliști sau, mai pretențios, formatori de opinie. Manipularea orchestrată de către aceste hiene cu gulere albe se manifestă pe o plajă extrem de întinsă, pornindu-se de la redactarea cu multă viclenie a minciunilor, continuându-se cu oratorie aproape cațavenciană și o mimică atât de expresivă a celui care moderează sau prezintă, că l-ar face invidios chiar și pe neuitatul Louis de Funes. Apoi, invitații! Ei sunt aleși din rândurile celor care sunt cunoscuți ca susținători ai curentului în discuție, erorile de selectare finalizându-se obligatoriu ori cu lavaliera tăiată ori cu mătrășirea din emisiune. În plus față de aceste strategii sunt pregătite pe pupitre fel de fel de documente care, pasămite, ar dovedi fără niciun dubiu că adevărul tocmai și-a făcut cuib sau vizuină pe platourile postului respectiv. Mai nou, pentru a fi și mai convingători, au introdus în circuit și metoda „tablei”, des utilizată în expunerea minciunilor de către Livucu din Teleorman, cel care, în perioada lui de glorie, era pentru orbii lui susținători un adevărat guru. Parcă îl văd cum împărțea el tabla în două și ne prezenta avantajele de netăgăduit ale părții de tablă care îl interesa și pe care o voia imprimată pe creierul telespectatorilor. Demonstrațiile și expunerile de acest gen ar fi constituit apogeul manipulării dacă nu ar fi apărut fake-news-urile din mediul online, aceste progenituri zămislite în urma sexului în grup dintre minciună, diversiune, prostie și net! În aceste condiții, nu-i așa că manipularea – voluntară sau involuntară! – din presa scrisă este ca un … fir de păr în calea uraganului? Iar dacă punem la socoteală și faptul că simplul citit al unui text este un exercițiu pentru creier la fel cum flotările sau genuflexiunile sunt pentru membre, nu-i așa că dintre toate mijloacele de manipulare oferite de către mass-media, presa scrisă este aproape … fecioară? Răspunsul e evident, drept urmare, la bună citire, stimabililor!
Manipularea din mass-media – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Polița de fraier – tu plătești, tu repari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria...
Editorial
Fake-uri, minciuni și zevzeci– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Serghei, băiatul ăla de-i legat de Anisia care în stand-up-urile sale nu face deloc economie la cuvintele care încep cu „p”, „f” sau „c”,...
Editorial
Drobul de sare al Poliției – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Au explodat ironiile pe rețelele sociale după ce Poliția Română s-a lăudat cu o ispravă chiar și mai jenantă decât găina din povestea lui...
Editorial
Reforma ca război civil rece – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
România a intrat într-o fază politică stranie: reformele nu mai despart puterea de opoziție, ci pe fiecare partid de el însuși. Coaliția care guvernează...
Editorial
Du-mă-acasă, măi tramvai! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
După cum vedeți, încep aceste rânduri cu un vers dintr-un cântec vechi dar de neuitat. Așa cum probabil va deveni peste ani, noțiunea de...
Editorial
Un trend periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Cel mai zdravăn argument cu care Daniel David a fost impus și apoi păstrat în fruntea Ministerului Educației și Cercetării a fost că individul...
Editorial
Legea și biciul în țara lui „Merge și-așa”– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Cine crede că ordinea, disciplina și rigoarea de care s-au lovit românașii noștri atunci când au luat cu asalt vestul Europei s-au datorat conștiinței,...
Editorial
Băsescu…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
A intrat pe scena Cotroceniului precum un cabotin ratat ducând în spate un rucsac cu lacrimi de crocodil din care dădeau pe dinafară ropote...
Editorial
Imagine în loc de eficiență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Dovedim o capacitate administrativă extrem de scăzută. Premierul a prezentat săptămâna aceasta raportul său de 100 de zile. Documentul e construit mai degrabă ca...
Editorial
Pentru că PSD… – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Din cifrele publicate legate de rectificarea bugetară, iese în evidență suma pusă deoparte de guvern pentru plata dobânzilor. 11 miliarde de euro. Doar dobânda....
Editorial
E și ăsta un soi de marketing – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
„Am luat decizia de a onora toate plățile la aceste jocuri, ținând cont de istoria și statutul pe care Superbet îl are în industria...
Editorial
Liberalii, când se-adună?– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
„Putem negocia orice dar nu negociem principii!” – acestea au fost cuvintele seniorului Corneliu Coposu atunci când, în acei ani zbuciumați și oarecum romantici...
Editorial
Laudă-mă gură…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Deși public în presă de peste 40 de ani și am scrise 8 volume de diverse genuri (epigrame, catrene și schițe umoristice, romane, poezii,...
Editorial
Exerciții de supraviețuire – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Săptămâna politică trecută a developat radiografia unui stat care se hrănește din improvizații și trăiește din amânări. Guvernul Bolojan a încercat să prezinte rectificarea...
Editorial
Elefanți și țânțari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Societatea și economia românească sunt de multă vreme un depozit de probleme ce continuă să crească, să adune tot mai multe nereguli. O situație...
Editorial
De ce AUR, de ce nu AUR…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Acum, când AUR-ul a ajuns, conform ultimului sondaj de opinie, la 40 la sută, românii care fac parte din celelalte 60 de procente ori...
Botoșani
cer senin
6.2
°
C
8.6
°
6.1
°
91 %
1.3kmh
0 %
vin
22
°
S
16
°
D
11
°
lun
10
°
mar
14
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Redacţia -
Se schimbă dalele care se mișcă de pe pietonal. S-au mișcat repede, n-a durat nici măcar cinci luni.
EDITORIAL
Redacţia -
De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...