Când în urmă cu mulți ani unii concetățeni ai noștri (foarte puțini, din păcate!) afirmau că România va fi transformată într-o mare piață de desfacere la care românii vor juca doar rolul cumpărătorului și nicidecum al vânzătorului, cei mai mulți dintre noi zâmbeam pe sub mustață, fiind convinși că ni se cuvine acolo, pe piață, taraba cu cel mai bun vad, că deh!, noi nu suntem oarecine! Din păcate, scepticii (de fapt, realiștii!) au avut mare dreptate și azi suntem, pe lângă un bazin uriaș de forță de muncă ieftină, și o solidă piață de desfacere pentru numeroasele multinaționale care și-au clădit cuiburi în orice localitate cât de cât mai răsărită. Această piață de desfacere a început să se contureze prin 1999-2000, când hipermarket-urile au început să apară în spațiul carpato-danubiano-pontic precum muștele la rahat sau politicienii în preajma banului public! Voit sau nevoit, primul efect al apariției giganților mondiali numiți ulterior „multinaționale” a fost eliminarea de pe piață a prăvăliilor autohtone. La noi în Botoșani, acest efect s-a resimțit mult mai târziu, mai exact prin 2009 când, odată cu știrea din presă prin care se anunța iminenta „descălecare” a multinaționalelor, a început și viitura de comentarii radicale ale unor entuziaști defavorizați intelectual. Fiind convinși că prin toate șanțurile și rigolele din municipiu va curge lapte și miere, ei susțineau cu avânt revoluționar pomenita descălecare: „Jos Pita!”, „Jos Fidelio!”, „Jos Ovisim!”. Cam astea erau direcțiile înspre care marșau mințile lor înguste, negândind nicio clipă că patronii firmelor dezavuate, botoșăneni de-ai noștri, învârteau și „lopătau” banii încasați tot pe aici, că producătorii locali nu mai erau obligați să plătească taxe de raft, de publicitate, de produs nou ș.a.m.d., că în caz de o renovare sau extindere avea și constructorul botoșănean front de lucru sau dacă apărea o avarie, concitadinul nostru instalator sau electrician câștiga și el o pâine. În plus, dările la stat erau lesne de urmărit și încasat, ceea ce în cazul multinaționalelor chiar s-a dovedit a fi o problemă majoră. Bineînțeles că se vor găsi unii care vor evoca faptul că în hipermarket găsim de toate și, în plus, comerțul se desfășoară optim și civilizat. Așa o fi, numai că eu sunt absolut convins că și ai noștri patroni botoșăneni s-ar fi raliat la cerințele populației, mai ales acum, în vremurile în care tehnologia face ca informația să zburde precum armăsarul pe pajiște și drept urmare nu-ți trebuie mai mult de câteva secunde să afli orice despre oricine și orice! Pe lângă cetățenii care ademeniți cu tigăi sau alt gen de promoții au pus umărul la consolidarea noii piețe a multinaționalelor, și statul român se dovedește a fi un susținător hotărât și devotat al acestora. Legislația românească, concepută parcă special ca să lichideze umilul capital autohton, îngăduie pasivă o scurgere uriașă de lichidități în afara țării, taxele și impozitele aplicate fiind mană cerească pentru multinaționale, cei de la Finanțe dormind de ani buni în papuci. Apoi, instituțiile de control reprezintă prin măsurile coercitive pe care le iau, un ajutor substanțial pentru acești giganți atâta timp cât, de exemplu, amenzile aplicate sunt în cuantumuri care nu țin cont de puterea economică a sancționatului. Una e să primească o amendă de 5.000 de lei un magazin sătesc și alta un hipermarket. Efectul? Multinaționalele scapă de orice concurență, oricât de neînsemnată ar fi ea, cu un preț minim. Pe lângă acestea, în țările cu adevărat dezvoltate, construcțiile hipermarket-urilor sunt amplasate în afara marilor aglomerații urbane sau rurale din motive mai mult decât obiective (evitarea ambuteiajelor, accesul rapid și eficient în caz de urgențe, asigurarea unui confort ambiental al locuitorilor din zonă). La noi la Botoșani, aceste edificii au fost proțăpite taman în buricul târgului sau în imediata lui apropiere. Integrata, Pompieria veche, zona Peco de pe Sucevei, și mai nou viitorul hipermarket ce se va înălța pe ruinele fostei Confecția sunt exemple clare în acest sens. Prin aceste decizii luate de către decidenții locali care le-au aprobat amplasamentele, micuțele dar utilele magazine de cartier au sucombat aproape în totalitate, doar câteva reușind să funcționeze în continuare, cu mari eforturi din partea administratorilor, dar și a beneficiarilor întrucât, ca să reziste pe piață, au fost nevoiți să ridice prețurile produselor cu mult peste cele practicate în hipermarketuri. În atari condiții, este clar că statul român prin administrația locală și centrală ține cu … ursul (nu, nu e vorba de sărmanul Arthur!) și nu cu cetățenii care, prin dările și impozitele lor îi asigură funcționarea! Nu aș fi avut absolut nimic cu aceste multinaționale dacă statul român le-ar fi aplicat un tratament corect și echidistant. Dar să fii pentru ai tăi ciumă și pentru cei de afară mumă, nu prea este normal într-o țară în care președintele are chiar ca deviză de lucru „România normală”. Nu, nu este normală țara noastră, dom-nu-le pre-șe-dinte!
Multinaționalele și România normală – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Polița de fraier – tu plătești, tu repari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria...
Editorial
Fake-uri, minciuni și zevzeci– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Serghei, băiatul ăla de-i legat de Anisia care în stand-up-urile sale nu face deloc economie la cuvintele care încep cu „p”, „f” sau „c”,...
Editorial
Drobul de sare al Poliției – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Au explodat ironiile pe rețelele sociale după ce Poliția Română s-a lăudat cu o ispravă chiar și mai jenantă decât găina din povestea lui...
Editorial
Reforma ca război civil rece – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
România a intrat într-o fază politică stranie: reformele nu mai despart puterea de opoziție, ci pe fiecare partid de el însuși. Coaliția care guvernează...
Editorial
Du-mă-acasă, măi tramvai! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
După cum vedeți, încep aceste rânduri cu un vers dintr-un cântec vechi dar de neuitat. Așa cum probabil va deveni peste ani, noțiunea de...
Editorial
Un trend periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Cel mai zdravăn argument cu care Daniel David a fost impus și apoi păstrat în fruntea Ministerului Educației și Cercetării a fost că individul...
Editorial
Legea și biciul în țara lui „Merge și-așa”– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Cine crede că ordinea, disciplina și rigoarea de care s-au lovit românașii noștri atunci când au luat cu asalt vestul Europei s-au datorat conștiinței,...
Editorial
Băsescu…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
A intrat pe scena Cotroceniului precum un cabotin ratat ducând în spate un rucsac cu lacrimi de crocodil din care dădeau pe dinafară ropote...
Editorial
Imagine în loc de eficiență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Dovedim o capacitate administrativă extrem de scăzută. Premierul a prezentat săptămâna aceasta raportul său de 100 de zile. Documentul e construit mai degrabă ca...
Editorial
Pentru că PSD… – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Din cifrele publicate legate de rectificarea bugetară, iese în evidență suma pusă deoparte de guvern pentru plata dobânzilor. 11 miliarde de euro. Doar dobânda....
Editorial
E și ăsta un soi de marketing – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
„Am luat decizia de a onora toate plățile la aceste jocuri, ținând cont de istoria și statutul pe care Superbet îl are în industria...
Editorial
Liberalii, când se-adună?– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
„Putem negocia orice dar nu negociem principii!” – acestea au fost cuvintele seniorului Corneliu Coposu atunci când, în acei ani zbuciumați și oarecum romantici...
Editorial
Laudă-mă gură…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Deși public în presă de peste 40 de ani și am scrise 8 volume de diverse genuri (epigrame, catrene și schițe umoristice, romane, poezii,...
Editorial
Exerciții de supraviețuire – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Săptămâna politică trecută a developat radiografia unui stat care se hrănește din improvizații și trăiește din amânări. Guvernul Bolojan a încercat să prezinte rectificarea...
Editorial
Elefanți și țânțari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Societatea și economia românească sunt de multă vreme un depozit de probleme ce continuă să crească, să adune tot mai multe nereguli. O situație...
Editorial
De ce AUR, de ce nu AUR…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Acum, când AUR-ul a ajuns, conform ultimului sondaj de opinie, la 40 la sută, românii care fac parte din celelalte 60 de procente ori...
Botoșani
câțiva nori
8.8
°
C
9.6
°
8.8
°
73 %
1.2kmh
11 %
vin
22
°
S
15
°
D
11
°
lun
10
°
mar
3
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Redacţia -
Se schimbă dalele care se mișcă de pe pietonal. S-au mișcat repede, n-a durat nici măcar cinci luni.
EDITORIAL
Redacţia -
De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...