Trebuie să fii mult prea naiv sau ignorant încât să poți crede că legile și regulile sunt respectate în țările Europei civilizate datorită conștiinței înaintate a cetățenilor. Nici pe departe nu este așa. Conformarea trăitorilor de pe meleagurile Occidentului vizavi de regulile în vigoare are în spate o mie și una de pedepse aplicate de-a lungul timpurilor, mergându-se chiar până la scurtarea cu un cap a celui ce lua în derâdere sau deșert ucazul diriguitorilor. Mai plastic spus, actuala disciplină și rânduială vest-europeană s-a realizat nu cu conștiința, ci cu bâta. Întrucât la noi, la români, democrația dă pe dinafară, bâta, acest arhicunoscut agent de disciplinare, a fost abandonată în podul casei, alături de bun simț, rușine și cei șapte ani de acasă. Probabil și din acest motiv, prin 2012 mi se pare, Primăria Botoșani a renunțat la contractul cu „hingherii” de mașini, respectiv cei de la societatea HSR. Ce făceau cei de la amintita firmă? Ridicau orice mașină parcată aiurea, indiferent de aparținător, de marcă sau de timp. Taxa de recuperare a autoturismului era ceva pe la vreo 600 de lei, o mare parte din această sumă intrând în conturile HSR. Când o măsură este înlocuită cu una mai proastă sau cu nimic, e clar că se pune un semn mare de întrebare în dreptul decidenților: au capacitate managerială, rațiune sau viziune? Din moment ce la timpul actual sunt concetățeni de-ai noștri care își parchează mașinile și pe trotuare și pe spații verzi și pe „oprirea interzisă” și pe oriunde unde apucă, e clar că măsura luată în 2012 a fost una defectă tare. Guralivilor care se plângeau atunci de abuzuri le-aș pune o simplă întrebare de bun simț: dacă parcau în locurile permise de semnalistica stradală mai erau supuși abuzurilor pentru parcare ilegală? Categoric, nu! Un alt exemplu din aceeași zonă se referă la ciudata dispariție a camerelor radar care, prin anii 2007-2008 înțesau drumul Botoșani Suceava, fiind tot o măsură în care erau implicați niște agenți economici privați care suprataxau depășirea vitezei legale. Întrucât camerele nu erau suficient de inteligente încât să deosebească potentații zilei de oamenii obișnuiți, s-a renunțat la ele pe motiv că nu erau omologate din punct de vedere metrologic. De parcă intrarea în legalitate ar fi fost un lucru imposibil de făcut! Marele avantaj al camerelor radar nu constă doar în faptul că … ard tot ce prind, ci și în faptul că agenții de poliție care stăteau și stau la pândă prin tufișuri ar putea să ne dea tuturor participanților la trafic „siguranță și încredere” printr-o îndrumare și dirijare specifică, ieșită din tiparul sancțiunilor uzuale. Adică așa cum se întâmplă în țările Europei civilizate, unde dacă din necunoaștere ai intrat pe un sens unic, imediat polițistul te oprește și te îndrumă pe calea cea bună, cu zâmbetul pe buze și fără să-ți umble la portofel. Dar, așa ceva, repet, derivă din aplicarea cu strictețe, de sute de ani, a legilor făcute în interesul cetățeanului de rând și nu al diriguitorului. Este de-a dreptul strigător la cer faptul că într-o lume în care cuceririle științei pătrund cu viteze amețitoare în orice domeniu de activitate, noi românii nu suntem în stare să implementăm nici cea mai banală dintre ele, adică monitorizarea video a circulației, a traficului auto. Ba că nu sunt bani, ba că nu reprezintă probe în justiție, ba că merge și așa. Cum hoțul de hoț se teme, e limpede că în problema probelor în justiție atât de multele înscenări, manipulări și diversiuni care ni se servesc pe orice cale, nu ar avea ca victime oamenii obișnuiți (cei care ar trebui să fie beneficiarii acestor legi!), ci tot pe cei aflați la butoane. Și zău că nu s-ar supăra majoritatea românilor! Cât despre „hingherii” de la HSR, vă place ordinea și disciplina în traficul de azi din municipiul Botoșani? Răspunsul este retoric, adică nu. Bineînțeles că cele două exemple de parteneriat public-privat n-au fost perfecte, au creat și destule momente tensionate sau neplăcute, dar asta nu însemna raderea lor din peisaj și înlocuirea cu un mare nimic. Dacă am fi avut ca factori decidenți niște minți luminate, s-ar fi putut elimina neajunsurile și am fi făcut și noi românii câțiva pași înainte. Din păcate, mergem din rău în mai rău, minunându-ne de cât de jos am putut ajunge. Și dacă tot am vorbit despre traficul auto, vreau să vă reamintesc că anul trecut, noi, românii, am înregistrat cel mai mare indice de mortalitate pe șosele, adică 85 de decedați la milionul de locuitori, în condițiile în care media europeană a fost în jur de 40, iar suedezii au înregistrat ceva pe la vreo 20 de morți la un milion de oameni. De ce la alții se poate altfel, adică mai bine, și la noi, nu? Foarte simplu: la ei legile sunt bazate pe rațiune și nu pe suportul emoțional determinat de procesul electoral, așa ca la noi, iar dacă cea mai rapidă cale de îndreptare a răului este bâta, atunci ea este folosită numaidecât, indiferent de efectul asupra procentelor. Sper că v-ați dat seama că acest contondent termen – „bâta” – este peiorativ, el însemnând de fapt dictatura legii și nu democrația haosului!
Între dictatura legii și democrația haosului – Dumitru MONACU, scriitor
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Pentru protecția copiilor
ADMIN -
Acum mulți ani, la un liceu din Franța, am aflat cu surprindere că nu pot asculta elevii la clasă dacă spun că sunt obosiți....
Editorial
Miez și coajă prezidențială
Redacţia -
Fără îndoială, în ziua de azi, imaginea vinde. Nu e nevoie de substanță, de conținut, de nimic. Pur și simplu pozezi frumos și ai...
Editorial
Polița de fraier – tu plătești, tu repari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria...
Editorial
Fake-uri, minciuni și zevzeci– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Serghei, băiatul ăla de-i legat de Anisia care în stand-up-urile sale nu face deloc economie la cuvintele care încep cu „p”, „f” sau „c”,...
Editorial
Drobul de sare al Poliției – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Au explodat ironiile pe rețelele sociale după ce Poliția Română s-a lăudat cu o ispravă chiar și mai jenantă decât găina din povestea lui...
Editorial
Reforma ca război civil rece – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
România a intrat într-o fază politică stranie: reformele nu mai despart puterea de opoziție, ci pe fiecare partid de el însuși. Coaliția care guvernează...
Editorial
Du-mă-acasă, măi tramvai! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
După cum vedeți, încep aceste rânduri cu un vers dintr-un cântec vechi dar de neuitat. Așa cum probabil va deveni peste ani, noțiunea de...
Editorial
Un trend periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Cel mai zdravăn argument cu care Daniel David a fost impus și apoi păstrat în fruntea Ministerului Educației și Cercetării a fost că individul...
Editorial
Legea și biciul în țara lui „Merge și-așa”– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Cine crede că ordinea, disciplina și rigoarea de care s-au lovit românașii noștri atunci când au luat cu asalt vestul Europei s-au datorat conștiinței,...
Editorial
Băsescu…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
A intrat pe scena Cotroceniului precum un cabotin ratat ducând în spate un rucsac cu lacrimi de crocodil din care dădeau pe dinafară ropote...
Editorial
Imagine în loc de eficiență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Dovedim o capacitate administrativă extrem de scăzută. Premierul a prezentat săptămâna aceasta raportul său de 100 de zile. Documentul e construit mai degrabă ca...
Editorial
Pentru că PSD… – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Din cifrele publicate legate de rectificarea bugetară, iese în evidență suma pusă deoparte de guvern pentru plata dobânzilor. 11 miliarde de euro. Doar dobânda....
Editorial
E și ăsta un soi de marketing – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
„Am luat decizia de a onora toate plățile la aceste jocuri, ținând cont de istoria și statutul pe care Superbet îl are în industria...
Editorial
Liberalii, când se-adună?– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
„Putem negocia orice dar nu negociem principii!” – acestea au fost cuvintele seniorului Corneliu Coposu atunci când, în acei ani zbuciumați și oarecum romantici...
Editorial
Laudă-mă gură…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Deși public în presă de peste 40 de ani și am scrise 8 volume de diverse genuri (epigrame, catrene și schițe umoristice, romane, poezii,...
Editorial
Exerciții de supraviețuire – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Săptămâna politică trecută a developat radiografia unui stat care se hrănește din improvizații și trăiește din amânări. Guvernul Bolojan a încercat să prezinte rectificarea...
Botoșani
cer acoperit de nori
15.5
°
C
15.6
°
15.5
°
54 %
0.7kmh
100 %
S
15
°
D
10
°
lun
10
°
mar
12
°
mie
14
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
ADMIN -
Acum mulți ani, la un liceu din Franța, am aflat cu surprindere că nu pot asculta elevii la clasă dacă spun că sunt obosiți....
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...