sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăEditorialÎntre școala altfel și analfabetismul funcțional – Dumitru MONACU, scriitor

Între școala altfel și analfabetismul funcțional – Dumitru MONACU, scriitor

Despre tema abordată astăzi vă spun din capul locului că nu am competențele necesare care să justifice din partea mea un verdict, pro sau contra, bun sau rău. Învățământul, că despre asta e vorba, este fără îndoială, temelia devenirii noastre ca oameni, ca specialiști sau meseriași, funcție de abilitățile și ambițiile fiecăruia. Că în ultimele decenii această temelie a luat-o rău la vale nu mai e un secret pentru nimeni, orice om cât de cât instruit dându-și seama de declinul lui total. Lăsând la o parte faptul că programa de învățământ este de multe ori paralelă cu realitățile vieții, n-ai cum să treci cu vederea  indiferența autorităților în ceea ce privește activitățile complementare din viața tinerilor, adică sportul, arta, meșteșugurile sau alte asemenea domenii de mare importanță pentru ei și pentru societate. Dacă pentru implementarea programei școlare cu toate disciplinele ei necesare sau nu, există o armată de inspectori școlari, în ceea ce privește activitățile colaterale, bate vântul frunza-n dungă. Referitor la sport, efectele managementului deficitar din acest domeniu s-au văzut foarte clar la Jocurile Olimpice, unde cu chiu cu vai și numai datorită unor excepții, am acumulat câteva medalii. Apoi, la fotbal, iarăși avem o oglindă fidelă a lipsei de interes în ceea ce privește pregătirea și selectarea valorilor încă din vremea junioratului. Cum să ai o națională competitivă când, spre deosebire de vremurile apuse, aproape niciun copil azi nu mai bate mingea în curtea școlii? De unde să-i iei? În urmă cu mulți ani nu exista un maidan sau o toloacă unde să nu se joace o miuță la ceas de seară. În plus, în orice comună sau în orice sătuc imașul devenea duminica teren de fotbal cu acte în regulă iar competițiile între localități erau atât de înverșunate încât ziceai că se joacă finala campionatului mondial. Aceeași emulație se crea și în zona artistică, cântăreți, dansatori, sau actori de ocazie dându-și sufletul pe scenă pentru o diplomă sau un buchet de flori. În orice cătun școala era principala pepinieră și pentru sport și pentru muzică și pentru alte activități care implicau tinerimea studioasă iar profesori sau învățători dedicați umblau precum musca în țilindru ori pentru descoperirea unor valori ori pentru organizarea unor competiții. Astăzi, constatăm că nu mai există nimeni sau aproape nimeni care să mobilizeze elevii sau studenții pentru a participa la concursuri între ei, sau între unitățile lor de învățământ. Doar pe la unele așa numite palate ale copiilor sau cluburi sportive școlare mai există câțiva șlefuitori inimoși care mai scot din când în când câte un diamant la lumină. În rest, o apatie mai grea decât plumbul a cuprins sistemul românesc de învățământ, sistem bun doar la livrat analfabeți funcționali. Din aceste motive, consider că domeniul de activitate al inspectorilor școlari n-ar trebui să fie legat de respectarea programei de învățământ ci mai ales de organizarea de competiții, de selectarea valorilor și de canalizarea tinerei generații și pe domeniile extrașcolare adică sport, muzică, dans, teatru, pictură, sculptură sau meșteșuguri și meserii. Râdeam de Cântarea României, de Olimpiada strungarului, de Daciadă și de alte asemenea competiții din epoca comunistă dar seceta totală de astăzi în ceea ce privește concursurile extrașcolare postdecembriste ar trebui să ne facă să plângem. De la grădiniță și până la facultate, nimeni nu este interesat decât de niște note care să garnisească o diplomă utilă cel mai adesea la angajarea în sectorul de stat. Și dacă am amintit de facultate, vreau să aduc aminte că două dintre cele mai valoroase trupe de umor, Divertis și Vouă, au străpuns … bariera de potențial în cadrul festivalurilor studențești organizate înainte de 1989. Competiția era aprigă, juriile drastice iar competitorii valoroși. Sunt ferm convins că și astăzi tineretul ar putea fi antrenat în fel de fel de activități extrașcolare dacă ar exista o infrastructură … umană care să se ocupe de așa ceva. Din păcate școala noastră, inertă, blocată în timp și spațiu nu face altceva decât să producă pe stoc o groază de analfabeți funcționali care nu au alt scop în viață decât angajarea la stat. De aceea suntem unde suntem, adică la coada Europei…

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
câțiva nori
3.3 ° C
5.6 °
2.8 °
91 %
2.3kmh
23 %
sâm
14 °
Dum
11 °
lun
12 °
mar
14 °
mie
11 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...