Despre haosul care domnește în traficul auto din Botoșani s-a scris în permanență în paginile „Monitorului de Botoșani”, fără a se lua nici cea mai simplă măsură care să decongestioneze arterele mereu înțesate cu mașini din municipiu. Cu riscul de mă repeta precum baba cea senilă, voi încerca în rândurile următoare să mai despic o dată firul în patru, doar-doar or auzi și cei cărora le plătim salarii grase pentru a rezolva (și) această problemă. E limpede că un trafic cât de cât decent impune, în primul rând, existența unui transport în comun eficient. Or din acest punct de vedere, situația la noi la Botoșani e albăstruie și prezintă umflături adică nașpa tare, ca să folosesc un termen mai … tineresc. Tramvaiele au fost scoase la pensie, iar în locul lor, autobuze electrice sau nu își sparg anvelopele pe liniile de tramvai lăsate în paragină. Încă nu se știe ce urmează: tramvaie sau autobuze? Am pățit exact ca Bulă după noapte nunții, când este întrebat de prieteni dacă nevastă-sa a fost fată mare. „Unii spun că da, alții spun că nu!” a răspuns popularul personaj. Cam așa e și cu transportul în comun. Unii susțin tramvaiele, alții autobuzele și dacă e să o spunem pe aia dreaptă, niciuna din variante nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre, un nivel nu pretențios, ci normal, așa cum vedem și în alte municipii reședință de județ. În decongestionarea traficului auto, un rol determinant îl are, așa cum spuneam, transportul în comun. Încurajarea lui ar atrage invariabil renunțarea la autoturismele personale, ceea ce ar simplifica mult ecuația traficului. Prețuri mici, frecvența sporită pe traseu, plus condiții decente, sunt câteva dintre caracteristicile care pot atrage locuitorii Botoșaniului către mijloacele de transport în comun. Apoi, o suprataxare pentru locurile de parcare din zonele aglomerate ar descuraja binișor pofta de plimbare în interiorul municipiului. Tot în același context de fluidizare a traficului mai pot fi menționate două direcții: construirea de parcări supra și subterane și schimbarea în sens unic a unor străzi, una dintre benzi putând deveni astfel ca zonă de parcare. Cum prima măsură necesită sume considerabile, iar primăria este într-un rahat mare cu banii de când cu veșnica gaură neagră de la Termica, rezultă că cea mai facilă cale spre a obține noi locuri de parcare ar fi transformarea unor artere în sensuri unice. Chiar dacă uneori vom fi nevoiți să parcurgem câteva sute de metri în plus, faptul că nu s-ar produce ambuteiaje ar compensa timpul de parcurs și în plus sfinții pomeniți de către șoferi ar fi cu siguranță mai puțini! Orașul în care trăim nu are nici dimensiunile Londrei și nici ale Bucureștiului, deci ar trebui încurajat mult mai mult traficul pietonal, mersul pe jos făcând … piciorul frumos, ca să glumim un pic. Priveam la TV la recent încheiatul turneu de tenis de la Wimbledon și, în imaginile panoramice prezentate de Eurosport, nu am reușit să văd absolut niciun autoturism în jurul arenelor londoneze. Unde le-au ascuns, Dumnezeu știe, cert este că pe o suprafață extrem de mare oamenii se deplasau pe jos și nu cred să fi fost careva nemulțumit de acest aspect. La noi, a ajuns mașina să fie indispensabilă pe distanțe de sute de metri, ca să nu zic de kilometri. De la Piața Centrală la Rapsodia sau din Parc și până la stadion, de exemplu, distanțe relativ mici, sunt parcurse cu mașina de concetățenii noștri de parcă s-ar fi născut cu volanul în mână și cu picioarele pe pedale. Cât despre alte mijloace de circulație – și aici mă refer la biciclete – nici nu se poate pune problema în municipiu, din moment ce nu există în mentalul colectiv aplecarea către această alternativă de deplasare. Spre deosebire de noi, danezii de exemplu au un adevărat cult pentru mersul pe bicicletă. Am văzut în Copenhaga într-o parcare cam de dimensiunea celei din fața UrbanServ mai multe biciclete decât am văzut în total, în România, în toată viața mea. Acolo pistele pentru biciclete împânzesc orașele, iar circulația pietonală este total interzisă pe traseul vehiculelor cu două roți. E clar că la noi așa ceva nu o să vedem în curând, dar măcar un trafic cât de cât civilizat tot s-ar putea organiza. Din păcate, atât de greu se mișcă lucrurile, încât am început să ne obișnuim și cu aglomerația și cu șicanările în trafic și cu pierderea timpului atunci când dorim un loc de parcare sau când ne deplasăm de la piață la Bazar. Și uite-așa, timpul trece, mandatele edililor la fel, și noi rămânem ca proștii cu toate angaralele pe cap. Niște angarale care atât de mult ne apasă, încât la urne uităm din ce formațiune politică au făcut parte primarii nevolnici și punem ștampila de vot, în continuare, pe aceeași neputincioși edili sau consilieri care fac circ și teatru de doi bani pe toată durata mandatului, în loc să rezolve marile probleme. Iar una dintre ele este fără doar și poate legată de traficul auto și de transportul în comun!
Din nou despre traficul auto – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Normalitatea cu plusurile și minusurile ei – Dumitru MONACU, scriitor
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
Editorial
Educația, la fel ca și dinozaurii – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cei care, la sfârșit de săptămână, au avut drum prin Parcul Eminescu, au putut observa că dinozaurii sunt pe picior de plecare. După câteva...
Editorial
Un serial stupid – Virgil COSMA, jurnalist
În săptămâna care a trecut am fost martorii stupefiați ai celei mai mari rușini judiciare din toți cei 35 ani care au trecut de...
Editorial
Totul este la un clic distanță – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Poate că cea mai mare realizare a vremurilor pe care le trăim nu este informația ca atare, ci accesibilitatea acesteia. Informație a existat de...
Editorial
Succintă cronică locală – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă în urmă cu câteva săptămâni mă plângeam de faptul că subiectele jurnalistice locale sunt efectiv căzute în umbra celor naționale și mondiale, iată...
Editorial
Ai de noi și vai de voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
La începutul anului, prin presa prea puțin iubită de stat - adică acea parte a presei care supraviețuiește fără subvenții de la partide -...
Editorial
Banii înapoi! – Dumitru MONACU, scriitor
Recenta „ascundere” de către judecătorii suceveni a celor trei persoane implicate în niște presupuse acte de corupție (Verginel Gireadă - primarul comunei M. Eminescu,...
Editorial
Curățenia ca exercițiu de ipocrizie – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După săptămâni de trudă și pregătiri, românii au întâmpinat sărbătorile pascale cum știu mai bine, într-o manieră consacrată. Excese alimentare și mai ales bahice,...
Editorial
Lumina din mormânt – Virgil COSMA, jurnalist
Trăim o lume fragmentată de conflicte care au tendința de a se globaliza și de polarizări culturale duse la extrem. Se simte însă o...
Editorial
Statistica ieftină și Paștele electoral – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ne-am aștepta ca, având în vedere vremurile și tehnica, cei de la butoane să fie mai prudenți atunci când vine vorba despre manipulare și...
Editorial
Când nu răspunde cine greșește – Dumitru Monacu, scriitor
Știrea că Spitalul Județean este obligat să o despăgubească pe medicul ginecolog care a fost de gardă în noaptea decesului Alexandrei Ivanov ne demonstrează...
Editorial
Deștepți, dar nu destul – Ciprian Mitoceanu, sciitor
Aproape că nu e zi în care să nu apară în presă relatări despre românași de-ai noștri care s-au pricopsit cu dosare penale –...
Editorial
Principiul maselor comunicante – Dumitru Monacu, scriitor
Rândurile de față nu se doresc a fi destinate nici academicienilor și nici proștilor. Sunt pentru oamenii normali care n-au trecut ca gâsca prin...
Editorial
Educația pentru responsabilitate – Ciprian Mitoceanu, scriitor
Se vorbește din ce în ce mai mult despre reforma educației și este firesc să fie așa în condițiile în care e tot mai...
Editorial
Semeni vânt, culegi furtună – Virgil COSMA, jurnalist
Ce facem noi acum? Jucăm la două capete, încercând să ungem pâinea, dar să rămânem și cu slănina în pod. Ceea ce, evident, nu...
Editorial
Prostie sau strategie? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În ceea ce privește porția de circ, putem spune că avem cantitate cât să dăm și la alții, calitatea e discutabilă, însă ține gândul...
Botoșani
cer acoperit de nori
14.4
°
C
16.6
°
14.4
°
67 %
2.7kmh
97 %
mie
24
°
J
22
°
vin
19
°
S
24
°
D
18
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Când nerăbdarea-i mare, sfâșii pachetul imediat ce l-ai primit, că nu ambalajul e important.
EDITORIAL
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
EPIGRAMA ZILEI
La balamuc tv niște niște ciudate
Zilnic ne spun, vărsând pe post mânia
Că România e-n realitate
Cum e Realitatea-n România...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...