Despre haosul care domnește în traficul auto din Botoșani s-a scris în permanență în paginile „Monitorului de Botoșani”, fără a se lua nici cea mai simplă măsură care să decongestioneze arterele mereu înțesate cu mașini din municipiu. Cu riscul de mă repeta precum baba cea senilă, voi încerca în rândurile următoare să mai despic o dată firul în patru, doar-doar or auzi și cei cărora le plătim salarii grase pentru a rezolva (și) această problemă. E limpede că un trafic cât de cât decent impune, în primul rând, existența unui transport în comun eficient. Or din acest punct de vedere, situația la noi la Botoșani e albăstruie și prezintă umflături adică nașpa tare, ca să folosesc un termen mai … tineresc. Tramvaiele au fost scoase la pensie, iar în locul lor, autobuze electrice sau nu își sparg anvelopele pe liniile de tramvai lăsate în paragină. Încă nu se știe ce urmează: tramvaie sau autobuze? Am pățit exact ca Bulă după noapte nunții, când este întrebat de prieteni dacă nevastă-sa a fost fată mare. „Unii spun că da, alții spun că nu!” a răspuns popularul personaj. Cam așa e și cu transportul în comun. Unii susțin tramvaiele, alții autobuzele și dacă e să o spunem pe aia dreaptă, niciuna din variante nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre, un nivel nu pretențios, ci normal, așa cum vedem și în alte municipii reședință de județ. În decongestionarea traficului auto, un rol determinant îl are, așa cum spuneam, transportul în comun. Încurajarea lui ar atrage invariabil renunțarea la autoturismele personale, ceea ce ar simplifica mult ecuația traficului. Prețuri mici, frecvența sporită pe traseu, plus condiții decente, sunt câteva dintre caracteristicile care pot atrage locuitorii Botoșaniului către mijloacele de transport în comun. Apoi, o suprataxare pentru locurile de parcare din zonele aglomerate ar descuraja binișor pofta de plimbare în interiorul municipiului. Tot în același context de fluidizare a traficului mai pot fi menționate două direcții: construirea de parcări supra și subterane și schimbarea în sens unic a unor străzi, una dintre benzi putând deveni astfel ca zonă de parcare. Cum prima măsură necesită sume considerabile, iar primăria este într-un rahat mare cu banii de când cu veșnica gaură neagră de la Termica, rezultă că cea mai facilă cale spre a obține noi locuri de parcare ar fi transformarea unor artere în sensuri unice. Chiar dacă uneori vom fi nevoiți să parcurgem câteva sute de metri în plus, faptul că nu s-ar produce ambuteiaje ar compensa timpul de parcurs și în plus sfinții pomeniți de către șoferi ar fi cu siguranță mai puțini! Orașul în care trăim nu are nici dimensiunile Londrei și nici ale Bucureștiului, deci ar trebui încurajat mult mai mult traficul pietonal, mersul pe jos făcând … piciorul frumos, ca să glumim un pic. Priveam la TV la recent încheiatul turneu de tenis de la Wimbledon și, în imaginile panoramice prezentate de Eurosport, nu am reușit să văd absolut niciun autoturism în jurul arenelor londoneze. Unde le-au ascuns, Dumnezeu știe, cert este că pe o suprafață extrem de mare oamenii se deplasau pe jos și nu cred să fi fost careva nemulțumit de acest aspect. La noi, a ajuns mașina să fie indispensabilă pe distanțe de sute de metri, ca să nu zic de kilometri. De la Piața Centrală la Rapsodia sau din Parc și până la stadion, de exemplu, distanțe relativ mici, sunt parcurse cu mașina de concetățenii noștri de parcă s-ar fi născut cu volanul în mână și cu picioarele pe pedale. Cât despre alte mijloace de circulație – și aici mă refer la biciclete – nici nu se poate pune problema în municipiu, din moment ce nu există în mentalul colectiv aplecarea către această alternativă de deplasare. Spre deosebire de noi, danezii de exemplu au un adevărat cult pentru mersul pe bicicletă. Am văzut în Copenhaga într-o parcare cam de dimensiunea celei din fața UrbanServ mai multe biciclete decât am văzut în total, în România, în toată viața mea. Acolo pistele pentru biciclete împânzesc orașele, iar circulația pietonală este total interzisă pe traseul vehiculelor cu două roți. E clar că la noi așa ceva nu o să vedem în curând, dar măcar un trafic cât de cât civilizat tot s-ar putea organiza. Din păcate, atât de greu se mișcă lucrurile, încât am început să ne obișnuim și cu aglomerația și cu șicanările în trafic și cu pierderea timpului atunci când dorim un loc de parcare sau când ne deplasăm de la piață la Bazar. Și uite-așa, timpul trece, mandatele edililor la fel, și noi rămânem ca proștii cu toate angaralele pe cap. Niște angarale care atât de mult ne apasă, încât la urne uităm din ce formațiune politică au făcut parte primarii nevolnici și punem ștampila de vot, în continuare, pe aceeași neputincioși edili sau consilieri care fac circ și teatru de doi bani pe toată durata mandatului, în loc să rezolve marile probleme. Iar una dintre ele este fără doar și poate legată de traficul auto și de transportul în comun!
Din nou despre traficul auto – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Boala turismului românesc– Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Acum ceva timp, prezent fiind pe litoralul românesc, le-am spus câtorva cunoștințe că în anul următor se vor acorda în sfârșit promisele și răspromisele...
Editorial
Între două capcane – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Guvernul României a bifat săptămâna trecută o victorie jenantă: chipurile, a rezistat la patru moțiuni de cenzură consecutive. În fapt, zisa victorie s-a concretizat...
Editorial
Rusia ne-a returnat AUR-ul. Atacul Rusiei asupra Poloniei, turnesol pentru Simion – Cristian Pantazi, jurnalist
Redacţia -
„Înarmarea iluzorie și escaladarea conflictului în Ucraina, pe termen nedeterminat, nu va duce decât la mai multe atacuri. Românii și ceilalți europeni sunt sătui...
Editorial
Mai întâi, omoară știrile. Apoi, fă ce vrei – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Aveam de gând să scriu despre dispariția jurnalismului de bună credință, aspect văzut ca o necesitate de clasa politică, aproape în integralitatea ei, ca...
Editorial
Taxe europene, servicii românești – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
În încercarea disperată de a echilibra un buget din ce în ce mai costeliv, guvernanții au sporit birurile pe pensii, deși este și incorect,...
Editorial
Trepădușii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Recent, un fotbalista de la FCU Craiova, Vladislav Blănuță, cetățean al Republicii Moldova, s-a transferat la echipa ucraineană Dinamo Kiev. Până aici, toate bune...
Editorial
Exerciții de imagine – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Patru moțiuni de cenzură într-o singură zi. George Simion pare să fi reinventat fitness-ul parlamentar: „azi facem seturi, nu repetări”. Dacă nu reușește să...
Editorial
Pe când un film deștept despre Maria Tănase? – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Nu am fost niciodată de acord cu ideea că în trecut am avut mari actori și acum e secetă totală! Nimic mai fals. Avem...
Editorial
Pizza politică, cine plătește și cine se îndoapă – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
România trebuie să facă față unui moment cât se poate de delicat, însă se pare că nota de plată va fi decontată tot de...
Editorial
Dictatura proștilor nu este democrație – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Sufocați aproape un semicentenar de o cruntă și apăsătoare dictatură, românii au văzut în democrație suprema formă de organizare a societății când de fapt,...
Editorial
Protest pentru lideri, nu pentru sindicaliști– Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
România e un balamuc total, și asta nu e ceva de dată recentă, e ceva ce s-a cronicizat într-un asemenea hal încât a căpătat...
Editorial
Confuzii fiscale
Redacţia -
În politica românească, paradoxul a devenit regulă. Cazul eliminării impozitului de 1% pe cifra de afaceri pentru multinaționale este doar cel mai recent episod...
Editorial
Jelania lui Emil Constantinescu, cel care ne-a făcut cadou încă un Iliescu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
La timpul potrivit, l-am votat pe Emil Constantinescu cu amândouă mâinile și atunci când a fost declarat învingător am crezut sincer că, în sfârșit,...
Editorial
Verba volant, scripta manent – Cătălin MORARU, redactor șef
Astăzi citiți ultima ediție tipărită a Monitorului de Botoșani. Vom continua în mediul online, pe site-ul nostru și pe paginile noastre de pe rețele...
Editorial
Ordinea și disciplina de partid – Dumitru MONACU, scriitor
Pentru diminuarea și eventual eradicarea haosului instituțional din România este mare nevoie ca pe lângă alte măsuri să fie implementată cu multă sârguință și...
Editorial
De ce pensii trebuia să se ocupe și de care s-a ocupat – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Mai în glumă, dar mult mai în serios, am cam ajuns să mă tem de reformă. Pentru că toate măsurile cu pretenții reformatoare luate...
Botoșani
cer senin
12.7
°
C
13.6
°
12.7
°
92 %
1.3kmh
0 %
mar
26
°
mie
17
°
J
20
°
vin
23
°
S
26
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
Acum ceva timp, prezent fiind pe litoralul românesc, le-am spus câtorva cunoștințe că în anul următor se vor acorda în sfârșit promisele și răspromisele...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...