Despre haosul care domnește în traficul auto din Botoșani s-a scris în permanență în paginile „Monitorului de Botoșani”, fără a se lua nici cea mai simplă măsură care să decongestioneze arterele mereu înțesate cu mașini din municipiu. Cu riscul de mă repeta precum baba cea senilă, voi încerca în rândurile următoare să mai despic o dată firul în patru, doar-doar or auzi și cei cărora le plătim salarii grase pentru a rezolva (și) această problemă. E limpede că un trafic cât de cât decent impune, în primul rând, existența unui transport în comun eficient. Or din acest punct de vedere, situația la noi la Botoșani e albăstruie și prezintă umflături adică nașpa tare, ca să folosesc un termen mai … tineresc. Tramvaiele au fost scoase la pensie, iar în locul lor, autobuze electrice sau nu își sparg anvelopele pe liniile de tramvai lăsate în paragină. Încă nu se știe ce urmează: tramvaie sau autobuze? Am pățit exact ca Bulă după noapte nunții, când este întrebat de prieteni dacă nevastă-sa a fost fată mare. „Unii spun că da, alții spun că nu!” a răspuns popularul personaj. Cam așa e și cu transportul în comun. Unii susțin tramvaiele, alții autobuzele și dacă e să o spunem pe aia dreaptă, niciuna din variante nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre, un nivel nu pretențios, ci normal, așa cum vedem și în alte municipii reședință de județ. În decongestionarea traficului auto, un rol determinant îl are, așa cum spuneam, transportul în comun. Încurajarea lui ar atrage invariabil renunțarea la autoturismele personale, ceea ce ar simplifica mult ecuația traficului. Prețuri mici, frecvența sporită pe traseu, plus condiții decente, sunt câteva dintre caracteristicile care pot atrage locuitorii Botoșaniului către mijloacele de transport în comun. Apoi, o suprataxare pentru locurile de parcare din zonele aglomerate ar descuraja binișor pofta de plimbare în interiorul municipiului. Tot în același context de fluidizare a traficului mai pot fi menționate două direcții: construirea de parcări supra și subterane și schimbarea în sens unic a unor străzi, una dintre benzi putând deveni astfel ca zonă de parcare. Cum prima măsură necesită sume considerabile, iar primăria este într-un rahat mare cu banii de când cu veșnica gaură neagră de la Termica, rezultă că cea mai facilă cale spre a obține noi locuri de parcare ar fi transformarea unor artere în sensuri unice. Chiar dacă uneori vom fi nevoiți să parcurgem câteva sute de metri în plus, faptul că nu s-ar produce ambuteiaje ar compensa timpul de parcurs și în plus sfinții pomeniți de către șoferi ar fi cu siguranță mai puțini! Orașul în care trăim nu are nici dimensiunile Londrei și nici ale Bucureștiului, deci ar trebui încurajat mult mai mult traficul pietonal, mersul pe jos făcând … piciorul frumos, ca să glumim un pic. Priveam la TV la recent încheiatul turneu de tenis de la Wimbledon și, în imaginile panoramice prezentate de Eurosport, nu am reușit să văd absolut niciun autoturism în jurul arenelor londoneze. Unde le-au ascuns, Dumnezeu știe, cert este că pe o suprafață extrem de mare oamenii se deplasau pe jos și nu cred să fi fost careva nemulțumit de acest aspect. La noi, a ajuns mașina să fie indispensabilă pe distanțe de sute de metri, ca să nu zic de kilometri. De la Piața Centrală la Rapsodia sau din Parc și până la stadion, de exemplu, distanțe relativ mici, sunt parcurse cu mașina de concetățenii noștri de parcă s-ar fi născut cu volanul în mână și cu picioarele pe pedale. Cât despre alte mijloace de circulație – și aici mă refer la biciclete – nici nu se poate pune problema în municipiu, din moment ce nu există în mentalul colectiv aplecarea către această alternativă de deplasare. Spre deosebire de noi, danezii de exemplu au un adevărat cult pentru mersul pe bicicletă. Am văzut în Copenhaga într-o parcare cam de dimensiunea celei din fața UrbanServ mai multe biciclete decât am văzut în total, în România, în toată viața mea. Acolo pistele pentru biciclete împânzesc orașele, iar circulația pietonală este total interzisă pe traseul vehiculelor cu două roți. E clar că la noi așa ceva nu o să vedem în curând, dar măcar un trafic cât de cât civilizat tot s-ar putea organiza. Din păcate, atât de greu se mișcă lucrurile, încât am început să ne obișnuim și cu aglomerația și cu șicanările în trafic și cu pierderea timpului atunci când dorim un loc de parcare sau când ne deplasăm de la piață la Bazar. Și uite-așa, timpul trece, mandatele edililor la fel, și noi rămânem ca proștii cu toate angaralele pe cap. Niște angarale care atât de mult ne apasă, încât la urne uităm din ce formațiune politică au făcut parte primarii nevolnici și punem ștampila de vot, în continuare, pe aceeași neputincioși edili sau consilieri care fac circ și teatru de doi bani pe toată durata mandatului, în loc să rezolve marile probleme. Iar una dintre ele este fără doar și poate legată de traficul auto și de transportul în comun!
Din nou despre traficul auto – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Pârlacul Marcel și vicleanul Cătălin – Dumitru MONACU, scriitor
Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...
Editorial
Strategii ciudate și penele papagalului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...
Editorial
„Broscuțele” și turnul Primăriei – Dumitru MONACU, scriitor
Nu am idee câtă lume cunoaște pilda cu broscuța surdă și, de aceea, pentru a fi sigur că voi fi înțeles așa cum trebuie...
Editorial
Aceleași poteci, alți parveniți – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ați auzit ce isprăvi a mai comis Marcelașul cel Viteaz în ultimele zile? Ar cam trebui. Nu de alta, dar românilor le place să...
Editorial
Cu stângul în dreptul – Virgil COSMA, jurnalist
Nici n-a început bine campania electorală și deja ne este silă de ceea ce vedem și auzim, deși știam ce ne așteaptă. Cum deja...
Editorial
„Marea duhoare” de la Bucecea – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...
Editorial
Armată obligatorie, dar nu tot pentru voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...
Editorial
Campania ciudaților – George LAZĂR, director
Ca la fiecare patru ani, înainte de începerea cursei electorale, stâlpii electrici ai județelor, în special cei din orașe, s-au umplut cu postere cu...
Editorial
Oameni care sunt: Florin Egner – Dumitru MONACU, scriitor
Am stat foarte mult în cumpănă dacă și cum să scriu despre fostul edil al Botoșaniului. Faptul că aș putea fi acuzat de o...
Editorial
Doar din grijă pentru români – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva timp suntem efectiv striviți de campania electorală, iar cei care visează la un nou mandat nu au pierdut ocazia de a ieși...
Editorial
16 pe un loc – Virgil COSMA, jurnalist
Partidele politice și alianțele au dat publicității listele pentru alegerile europarlamentare, sunt 542 de candidați pentru 33 locuri. Știu că nu interesează pe nimeni...
Editorial
Cea mai incorectă competiție – Dumitru MONACU, scriitor.
Dintre toate scrutinele electorale pe care le vom avea de înfruntat anul acesta, alegerea primarilor reprezintă fără nici un dubiu, cea mai mare și...
Editorial
Despre monumente și mastodonți – Dumitru MONACU, scriitor
Cu surle și trâmbițe suntem anunțați de către comenduirea garnizoanei civile cu sediul în palatul administrativ că în curând va mai prinde contur o...
Editorial
Oare dacă ascultam muzică adevărată ne era mai bine? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Zilele trecute am avut parte de un adevărat șoc cultural, ca să-i spun așa… Trecut prin parc - prea mult spus plimbare. Și acolo,...
Editorial
E musai să facem politică, oameni buni! – Dumitru MONACU, scriitor
Mulți, foarte mulți români, sătui până peste cap de indolența, incompetența, arivismul, nesimțirea, lipsa de caracter ș.a. (lista ar mai putea continua mult și...
Editorial
La Botoșani se întâmplă lucruri – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cu ceva timp în urmă, am decis să-mi găsesc altceva de făcut în ziua alegerilor locale. Orice altceva în afară de mers la vot....
Botoșani
cer fragmentat
4.3
°
C
4.3
°
4.3
°
81 %
1.3kmh
66 %
sâm
19
°
Dum
21
°
lun
21
°
mar
21
°
mie
20
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...
EDITORIAL
Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...
EPIGRAMA ZILEI
Ne țin calea, mai mult goale,
Cu sânii în vânt, frivoli,
Unele ne bagă-n boale,
Altele în ... boli!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...