Despre haosul care domnește în traficul auto din Botoșani s-a scris în permanență în paginile „Monitorului de Botoșani”, fără a se lua nici cea mai simplă măsură care să decongestioneze arterele mereu înțesate cu mașini din municipiu. Cu riscul de mă repeta precum baba cea senilă, voi încerca în rândurile următoare să mai despic o dată firul în patru, doar-doar or auzi și cei cărora le plătim salarii grase pentru a rezolva (și) această problemă. E limpede că un trafic cât de cât decent impune, în primul rând, existența unui transport în comun eficient. Or din acest punct de vedere, situația la noi la Botoșani e albăstruie și prezintă umflături adică nașpa tare, ca să folosesc un termen mai … tineresc. Tramvaiele au fost scoase la pensie, iar în locul lor, autobuze electrice sau nu își sparg anvelopele pe liniile de tramvai lăsate în paragină. Încă nu se știe ce urmează: tramvaie sau autobuze? Am pățit exact ca Bulă după noapte nunții, când este întrebat de prieteni dacă nevastă-sa a fost fată mare. „Unii spun că da, alții spun că nu!” a răspuns popularul personaj. Cam așa e și cu transportul în comun. Unii susțin tramvaiele, alții autobuzele și dacă e să o spunem pe aia dreaptă, niciuna din variante nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre, un nivel nu pretențios, ci normal, așa cum vedem și în alte municipii reședință de județ. În decongestionarea traficului auto, un rol determinant îl are, așa cum spuneam, transportul în comun. Încurajarea lui ar atrage invariabil renunțarea la autoturismele personale, ceea ce ar simplifica mult ecuația traficului. Prețuri mici, frecvența sporită pe traseu, plus condiții decente, sunt câteva dintre caracteristicile care pot atrage locuitorii Botoșaniului către mijloacele de transport în comun. Apoi, o suprataxare pentru locurile de parcare din zonele aglomerate ar descuraja binișor pofta de plimbare în interiorul municipiului. Tot în același context de fluidizare a traficului mai pot fi menționate două direcții: construirea de parcări supra și subterane și schimbarea în sens unic a unor străzi, una dintre benzi putând deveni astfel ca zonă de parcare. Cum prima măsură necesită sume considerabile, iar primăria este într-un rahat mare cu banii de când cu veșnica gaură neagră de la Termica, rezultă că cea mai facilă cale spre a obține noi locuri de parcare ar fi transformarea unor artere în sensuri unice. Chiar dacă uneori vom fi nevoiți să parcurgem câteva sute de metri în plus, faptul că nu s-ar produce ambuteiaje ar compensa timpul de parcurs și în plus sfinții pomeniți de către șoferi ar fi cu siguranță mai puțini! Orașul în care trăim nu are nici dimensiunile Londrei și nici ale Bucureștiului, deci ar trebui încurajat mult mai mult traficul pietonal, mersul pe jos făcând … piciorul frumos, ca să glumim un pic. Priveam la TV la recent încheiatul turneu de tenis de la Wimbledon și, în imaginile panoramice prezentate de Eurosport, nu am reușit să văd absolut niciun autoturism în jurul arenelor londoneze. Unde le-au ascuns, Dumnezeu știe, cert este că pe o suprafață extrem de mare oamenii se deplasau pe jos și nu cred să fi fost careva nemulțumit de acest aspect. La noi, a ajuns mașina să fie indispensabilă pe distanțe de sute de metri, ca să nu zic de kilometri. De la Piața Centrală la Rapsodia sau din Parc și până la stadion, de exemplu, distanțe relativ mici, sunt parcurse cu mașina de concetățenii noștri de parcă s-ar fi născut cu volanul în mână și cu picioarele pe pedale. Cât despre alte mijloace de circulație – și aici mă refer la biciclete – nici nu se poate pune problema în municipiu, din moment ce nu există în mentalul colectiv aplecarea către această alternativă de deplasare. Spre deosebire de noi, danezii de exemplu au un adevărat cult pentru mersul pe bicicletă. Am văzut în Copenhaga într-o parcare cam de dimensiunea celei din fața UrbanServ mai multe biciclete decât am văzut în total, în România, în toată viața mea. Acolo pistele pentru biciclete împânzesc orașele, iar circulația pietonală este total interzisă pe traseul vehiculelor cu două roți. E clar că la noi așa ceva nu o să vedem în curând, dar măcar un trafic cât de cât civilizat tot s-ar putea organiza. Din păcate, atât de greu se mișcă lucrurile, încât am început să ne obișnuim și cu aglomerația și cu șicanările în trafic și cu pierderea timpului atunci când dorim un loc de parcare sau când ne deplasăm de la piață la Bazar. Și uite-așa, timpul trece, mandatele edililor la fel, și noi rămânem ca proștii cu toate angaralele pe cap. Niște angarale care atât de mult ne apasă, încât la urne uităm din ce formațiune politică au făcut parte primarii nevolnici și punem ștampila de vot, în continuare, pe aceeași neputincioși edili sau consilieri care fac circ și teatru de doi bani pe toată durata mandatului, în loc să rezolve marile probleme. Iar una dintre ele este fără doar și poate legată de traficul auto și de transportul în comun!
Din nou despre traficul auto – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
De la „framing” la insecte – Dumitru MONACU, scriitor
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
Editorial
Fraierul patriotic, specie exploatată de sezon – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
Editorial
Pensiile speciale la momentul adevărului – Dumitru MONACU, scriitor
Despre pensiile speciale s-a scris și s-a vorbit atât de mult încât, pe bună dreptate, un editorial cu un așa subiect ar părea la...
Editorial
Un sacrificiu inutil și periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e deloc întâmplător faptul că grosul măsurilor de austeritate lovesc în Educație. Poate puțin surprinzător, în condițiile în care situația în care a...
Editorial
Clasa politică se salvează din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Astăzi, în Parlament, noul guvern își asumă răspunderea pentru pachetul de măsuri care trebuie să reducă deficitul țării. Urgența este dată de faptul că...
Editorial
Broasca, viceprimarii și bursele – Dumitru MONACU, scriitor
Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud de reforme bugetare, simt că m-a pălit o ciocănitoare-n ceafă. Și asta pentru că în...
Editorial
Salarizarea aberantă a „miticilor” – Dumitru MONACU, scriitor
Aud vorbindu-se de o groază de timp despre necesitatea ajustării legii salarizării care, spun politicienii, are niște neajunsuri. În primul și-n primul rând despre...
Editorial
Protest anemic, realitate amară – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Săptămâna curentă a debutat, printre altele, cu protestul elevilor față de intențiile guvernanților de a masacra bursele, o măsură care, dacă e să-i credem...
Editorial
Cu frânele trase, spre nicăieri… – Dumitru MONACU, scriitor
Se spune adesea că omul sfințește locul. Se mai spune, mai nou și pe un ton exasperat, că dacă am avea măcar un Ilie...
Editorial
Pe pista altuia, dar cu tupeu propriu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ani întregi botoșănenii s-au tot plâns de bicicliștii de pe Pietonalul Unirii și, de parcă bicicliștii nu erau de ajuns, în peisaj au apărut...
Editorial
Așteptăm fapte, nu vorbe – Virgil COSMA, jurnalist
Avem guvern nou, avem plan de guvernare, avem promisiuni de reforme, dar nu avem vreo speranță că ne va fi mai bine. Mai mult...
Editorial
O fabrică de rapoarte fără inovații – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am mai amintit și cu alte ocazii, primesc adesea feedback de la cititori. Apreciez asta, însă nu simt nevoia de conformare mulată...
Editorial
Ai AI, folosește-o! – Dumitru MONACU, scriitor
Fără îndoială, mediul online a devenit principala sursă de informații pentru orice savant sau gură-cască. Spre deosebire de defuncta sau, mă rog, muribunda presă...
Editorial
Un calcul cinic – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu sunt bani, suntem în criză și trebuie să luăm măsuri dure pentru a ieși la liman. Numai asta auzim zilele astea și acele...
Editorial
Un nou val de impostură – Virgil COSMA, jurnalist
Tupeu, aroganță, sfidarea electoratului? Care dintre acestea poate caracteriza mai bine formarea noului guvern? Cred că toate la un loc și încă un șir...
Editorial
Trei decenii de schimbări – George LAZĂR, director
Astăzi împlinim treizeci de ani de la prima apariție. Enunțul în sine ascunde aproximativ zece mii de ediții, în spatele cărora s-au aflat cel...
Botoșani
câțiva nori
20
°
C
20
°
19.4
°
66 %
1.4kmh
24 %
D
34
°
lun
34
°
mar
31
°
mie
28
°
J
27
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Un semn clar că şi pe trecere trebuie să fii cu ochii-n patru să n-o păţeşti.
EDITORIAL
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
EPIGRAMA ZILEI
La cât de mulți a arestat
Gânditu-m-am că s-ar putea
Să aibă ADN schimbat
În ... DNA!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...