vineri, martie 29, 2024
AcasăEditorialPricepuți și „pricepuți” - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Pricepuți și „pricepuți” – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Acum ceva vreme am avut treabă pe la o instituție publică. La ghișeu nu așteptau foarte mulți „clienți”, însă coada se mișca nepermis de încet. Când, în cele din urmă, am ajuns în raza de acțiune a doamnei de la ghișeu, mi-am dat seama de ce activitatea se desfășura cu viteza melcului. Funcționara din spatele ferestruicii era extrem de ocupată. Pe bune, chiar foarte ocupată. Chiar dacă, pe moment, problema contribuabilului nu era pe primul loc, nu se poate spune că doamna nu era prinsă cu treburi de serviciu.

În timp ce se străduia să găsească documentele solicitate și să dea un răspuns celui ajuns cu probleme la instituția respectivă, angajata își mai consilia o colegă, care nu știa cum anume să încadreze un anume document. La câte detalii solicita și la ce întrebări de găgăuță reușea să formuleze era clar: fie angajată de dată recentă spre foarte recentă, fie angajată la intervenția cui trebuie, recomandată de voce și talent. Femeia era pe dinafară, atât pe de dinafară încât, la un moment dat, funcționara de la ghișeu a lăsat baltă solicitanții și s-a apucat să rezolve problema colegei pe principiul „mai bine îți fac treaba decât îți arăt cum să o faci, pentru că oricum nu mă aștept să pricepi ceva”. Putea fi un moment foarte instructiv, dar până la urmă s-a lăsat cu „rezolv eu, că dacă faci vreo prostie, tot pe mine mă pun șefii să repar”.

Nici bine nu a terminat să facă treaba colegei habarniste, că la ușa din spatele ghișeului s-a produs ceva curent. O altă colegă, cu un dosar. Eu ce fac cu ăsta? Puțin, să termin cu oamenii… Coleghina trage o privire expertă și trage pe dată concluzia corectă. A, dar sunt numai trei… Adică la dracu cu fraierii, că tot nu așteaptă prea mulți… Tipa de la ghișeu a scos un oftat foarte sonor, a lăsat baltă pe cetățeanul care tocmai se bucura că e în față și s-a apucat să rezolve dilema colegei. Nu de alta, dar solicitanții vin și pleacă, cu colega rămâi pe cap și nu e bine să-ți faci dușmani la locul de muncă.

A terminat și cu dosarul, a mai rezolvat o problemă cetățenească… Mda, am ajuns și eu în fruntea cozii, dar când să-mi spun păsul ce să vezi? A început să sune telefonul doamnei. Care și-a cerut scuze și a răspuns. Surd să fi fost și tot îți dădeai seama că e o discuție de serviciu. O colegă sau un coleg din teritoriu avea nevoie de consiliere; nu știa cum să procedeze și avea nevoie de ajutor calificat. Și l-a primit… A durat vreo zece minute, dar s-a rezolvat. Nu și problema mea… Pentru că după telefon a venit gardianul să o roage pe pricepută să dea o fugă până la șefă. Că are nu știu ce problemă…

Problemă aveam și eu, la fel ca cei patru care așteptau la coadă (între timp se mai adunaseră ceva solicitanți), dar când te cheamă șefa te duci. A plecat, a venit repede – să spunem că un sfert de ceas e un timp de așteptare rezonabil. I-am spus ce problemă am, a rezolvat în mai puțin de cinci minute. Competență, pe bune. Doar că a durat nepermis de mult până să pot discuta cu funcționara de la ghișeu. Și asta pentru că respectiva ținea în spate o droaie de nătărăi plătiți de stat. M-am lovit cu problema asta în mai toate instituțiile cu care am avut de-a face, deci pot spune că e un fenomen generalizat. Te prezinți cu o problemă la funcționar, acesta admiră dosarul ca bovina poarta, apoi cere ajutor de la un coleg de care trage cam toată lumea.

Partidele strecurate la guvernare inventează instituții și funcții pentru că trebuie și activul de partid să halească o pâine. Se inventează hârtii și proceduri pentru a justifica organigramele gonflate, însă angajații cu carnet de partid nu știu pe ce lume trăiesc și pălmașii trebuie să le facă treaba, altfel riscă să-și piardă locul de muncă. Pălmașii, nu piloșii.

Iar cetățeanul plătește pentru destrăbălarea bugetară. E ținut la cozi interminabile pentru că sunt prea puțini funcționari competenți și prea mulți proști care ocupă timpul acestora. Și, în final, tot cetățeanul plătește. Plătim pentru servicii proaste și funcționari incompetenți. Apropo, ăștia de la butoane au de gând să mărească impozitele. Iar… La câți pricepuți are statul e nevoie de buget, nu glumă.

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
20.6 ° C
20.6 °
19.3 °
25 %
2.1kmh
6 %
vin
21 °
sâm
25 °
Dum
25 °
lun
27 °
mar
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Nici hoții nu-s dezamăgiți și rămâi și tu cu mașina întreagă.

EDITORIAL

În avalanșa de știri, săptămâna trecută una a trecut aproape neobservată. Este vorba de anunțul făcut de Doina Federovici, președinta consiliului județean, că nu...

EPIGRAMA ZILEI

Drag mi-a fost calul bălan Și pe badea în Merțan Drag mi-e badea și în car Dacă e ... milionar!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...