În mijlocul acestei toamne aprinsă nu numai de culorile de foc dar și de o căldură nefirească, versurile unei poete săvinene, Mirela Butacu, au constituit tulpina unei „Crizanteme de aur”, adică Premiul I al Festivalului Național de Interpretare și Creație a Romanței. Astfel, poezia „Romanță târzie” scrisă de botoșăneancă s-a metamorfozat, datorită (și) compozitorului Horia Făgărașanu, în cea mai apreciată romanță la un festival ce se desfășoară de peste 50 de ani fără întrerupere (mai exact, din anul 1968), în municipiul Târgoviște. Felicitări așadar premiantei noastre, dar și acelora care au pus umărul la continuitatea și menținerea la un nivel ridicat al calității acestui festival. Cu siguranță, unii vor spune că romanța e genul de muzică specific bătrâneții, așadar aprecierile pentru acest gen de muzică nu par a face casă bună cu tinerii. Ei bine, eu aș afirma că cei care cred acest lucru sunt într-o mare eroare. Dacă ar fi să asemăn cu ceva romanța, m-aș gândi la postludiu. Apelez la această zonă a intimităților personale nu pentru a șoca, ci pentru a fi înțeles pe deplin! După cum prea bine se știe, actul de încoronare a dragostei are (sau ar trebui să aibă!) trei părți distincte: preludiul, esența și postludiul. Sper că ați remarcat că nu am spus „încoronare” a sexului (care conține doar secvența din mijloc, la propriu și la figurat!), ci a dragostei. Și parafrazându-l pe inegalabilul Marin Preda, pot afirma fără riscul de a da prin gropi, că dacă dragoste nu e, nici postludiu nu e! Reflectați asupra acestei afirmații și cu siguranță îmi veți da dreptate. Așadar, unde este dragoste, există de toate, inclusiv … romanță. Iar dragostea nu este nicidecum specifică numai seniorilor, ci tuturor oamenilor, indiferent de vârstă. De aceea romanța, ca gen de muzică, are rolul și locul ei extrem de clar pentru iubitorii de frumos. Revenind la performanța poetei din Săveni, gândul mă duce la noianul de vorbe din unele „bucăți” muzicale fără noimă, care sunt înșirate ca o povestire precipitată, plină de agramatisme, de vorbe abjecte și lipsită de acel farmec al rimei, al ritmului, al prozodiei sau al figurilor de stil care caracterizează poezia de calitate. Or, se știe, o melodie de muzică ușoară sau populară, romanță, pop, hip-hop sau ce stiluri și genuri or mai fi, pentru a încânta auditoriul are nevoie de patru caracteristici elementare: voce bună, linie melodică plăcută, orchestrație adecvată și mesaj frumos, adică text sau versuri de primă mână. Ceea ce nu înțeleg eu la unii cantautori actuali care se pretind de succes este lipsa cvasitotală a unui text cu cap, coadă și conținut care să le secondeze compoziția. Sunt, de exemplu, manele care dispun de toate caracteristicile elementare prezentate mai sus, cu excepția textelor. Orchestrația bună, ritmul, linia melodică și de multe ori chiar vocile, sunt pur și simplu îngropate de versurile scrise parcă pentru oligofreni, fără mesaj, fără rimă, fără ritm, fără … frumos, ca să mă exprim mai pe înțelesul tuturor. Așa stând lucrurile, mă întreb adeseori de ce maneliștii de vază ai României nu apelează la profesioniștii în domeniu adică poeții (că slavă Domnului, e plină țara de ei!) ca să le întregească melodiile cu mesaje clare, plăcute și … în limba română! În niciun caz nu cred că ar sărăci dacă ar cheltui câteva sute de lei pe un text articulat și adaptat liniei melodice pe care și-o doresc. Dar să nu credeți că această meteahnă a textelor „pentru proști” (da, așa le-am botezat eu!) o regăsim numai la maneliști. Și în muzica ușoară clasică și în noile trenduri regăsim o … „gheboasă” înșiruire de cuvinte agățate fără vreo logică de gâtlejul vreunui behăitor la microfon. Și culmea, unii dintre ei au succes! Acum să nu-mi cereți să vă prezint caracteristicile publicului acestor muzicieni de duzină care peste zece ani își vor auzi „creațiile” reproduse în difuzoarele ciobanilor din stânele de munte pentru a alunga ursul. Cert, este vorba de analfabeți funcțional, loaze de politicieni, reprezentanți ai unor etnii controversate, drogați, beți sau alte asemenea exemplare din fauna românească post decembristă care dansează dând din cap și cântă grohăind. În aceste condiții, un text armonios și plăcut urechii e clar că nu are ce căuta pe scenele așa ziselor festivaluri sau concerte. Până unde se va merge în direcția asta greșită nu-mi pot da seama, dar știu sigur că încă existând în țara asta textieri și poeți frumoși în versuri precum Mirela Butacu, mai avem o șansă la revenirea pe drumul cel asfaltat al muzicii. Mai ales că, din fericire, nu toți românii dau prin gropi și merg prin rigole. Concluzia acestor rânduri este extrem de simplă: o melodie bună are obligatoriu nevoie de un text bun așa că dragi muzicieni, apelați la profesioniști, nu la cârpaci!
Despre texte și pretexte muzicale – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Lopeți în loc de burse – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În toamna lui 1995, la puțină vreme după ce am devenit student, a avut loc cea mai amplă mișcare de protest a studenților, finalizată...
Editorial
Aventura (Park) pe banii contribuabililor – Dumitru MONACU, scriitor
Știrea conform căreia parcul de la ieșirea din Botoșani către Suceava (Aventura Park) a fost vandalizat m-a făcut să merg la fața locului ca...
Editorial
*** de la sindicat – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Lingviștii estimează că, de-a lungul timpului, limba română a avut vreo două sute de mii de cuvinte (inclusiv cele ieșite din uz), ceea ce...
Editorial
Violența domestică și apartenența geopolitică – Dumitru MONACU, scriitor
Violența domestică în România își urmează, precum un râu de câmpie, cursul printre meandre, fără a se abate nici cât o centimă de la...
Editorial
Nu ce face, ci cum face – Virgil COSMA, jurnalist
După ce premierul Ilie Bolojan a spus într-un interviu recent pentru Bloomberg că țara este la un pas de incapacitate de plată, inconturnabilul Adrian...
Editorial
Reforma lui Șocâte – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În goana nebună după bani, guvernanții s-au apucat să taie tocmai de acolo unde de decenii întregi nu au dat prea mult, și anume...
Editorial
Gânduri fără sulă-n coaste – Dumitru MONACU, scriitor
Astăzi, când Iliescu e istorie, îmi voi exprima public câteva gânduri și păreri despre ce a însemnat această piază rea pentru România secolului XXI....
Editorial
Ipocrizia, la români – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Chiar dacă a demonstrat că până și nemurirea are un sfârșit, fantoma lui Iliescu continuă să ne bântuie și o să facă treaba asta...
Editorial
Nicio șansă – Virgil COSMA, jurnalist
Previzibil, îndărătnicia PSD de a marșa la reforme, sabotarea „propriului” guvern și ieșirea de la guvernare se apropie cu pași repezi. Au anunțat-o și...
Editorial
Oaia neagră în țara berbecilor – Dumitru MONACU, scriitor
Dintotdeauna, când cineva a ieșit din rândul lumii - că vorbea mai mult decât trebuia, că se îmbrăca „altfel”, că punea întrebări incomode sau,...
Editorial
Reabilitarea ticălosului suprem – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum, că s-a întâmplat, moartea lui Iliescu e tragică doar prin faptul că individul a trecut la cele veșnice pe patul spitalului și nu...
Editorial
Patriotismul de tinichea și războaiele altora – Dumitru MONACU, scriitor
Despre ce înseamnă a fi patriot am tot scris, arătându-mi în acest fel disprețul față de patriotarzii de tinichea sau mucava care, de Ziua...
Editorial
Unici, dar nu prin merit – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În momentul de față e cam greu de stabilit cine e mai mare - criza sau scandalul. Bolojan, foarte promițător înainte să ajungă la...
Editorial
Vor fi trei din trei – Virgil COSMA, jurnalist
Cu puține zile în urmă, România a primit din partea agențiilor de rating confirmarea că măsurile fiscal-bugetare recent adoptate au reușit să evite încadrarea...
Editorial
Sfaturi utile pentru nostalgici – Dumitru MONACU, scriitor
Recentul sondaj de opinie care arată că doi din trei români îl consideră pe Ceaușescu un bun conducător m-a scos efectiv din zona de…disconfort....
Editorial
Misogini și pretențioși – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu sunt fan Jennifer Lopez, însă concertul din România n-a reușit să treacă pe sub radarul intereselor subsemnatului. Criza e din ce în ce...
Botoșani
cer senin
9.4
°
C
11.6
°
9.4
°
81 %
3.3kmh
7 %
lun
23
°
mar
26
°
mie
27
°
J
33
°
vin
31
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Şantier arheologic în plin centrul oraşului. S-o fi descoperit că reţelele de apă şi canalizare sunt din anctichitate.
EDITORIAL
În toamna lui 1995, la puțină vreme după ce am devenit student, a avut loc cea mai amplă mișcare de protest a studenților, finalizată...
EPIGRAMA ZILEI
M-a-ntrebat iubita dacă
Fusta nouă-i vine bine
Și i-am spus că pentru mine
E mai bine când ... îi pleacă!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...