spot_img
luni, mai 27, 2024
AcasăEditorialPrimul pas spre vindecare - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Primul pas spre vindecare – Ciprian MITOCEANU, scriitor

În precedentul editorial am scris câte ceva despre dezastrul la testarea PISA. Câte ceva, deoarece subiectul e atât de sensibil și generos încât nu poate fi analizat într-o singură tabletă. De fapt, ar fi nevoie un raft de bibliotecă doar pentru a enumera problemele din sistemul de învățământ. Despre ce anume presupune vindecarea bolilor educației e nevoie de un spațiu cât toată biblioteca. O bibliotecă universitară.

Fără doar și poate, sistemul educațional din România e în grea suferință, iar asta se vede la tot pasul. Și nu e vorba doar despre absolvenți de facultate care de-abia știu să citească pe litere și de funcționari incapabili să-ți facă treaba pentru că nu sunt capabili să urmeze niște instrucțiuni clare. Bine, la noi instrucțiunile și legile numai clare nu sunt, dar aceasta este o altă discuție. Societatea suferă din cauza lipsei de educație și e loc și de mai rău, însă cei de care depinde însănătoșirea sistemului găsesc explicații, nu caută soluții adevărate. Raportul privitor la dezastrul PISA a fost cenzurat, astfel încât să „dea bine”. Astfel, din raport au fost eliminate niscaiva grafice cât se poate de grăitoare pentru ceea ce a ajuns învățământul românesc. Au fost publicate după ce s-a iscat ceva sămânță de scandal și cei de la USR și Forța Dreptei au vorbit de moțiune de cenzură. Între timp au trecut și la fapte. USR și Forța Dreptei, nu Ministerul Educației.

Cosmetizarea realității nu e o practică nouă, nici măcar nu e moștenită de la comuniști, deși ei au dus manipularea la rang de perfecțiune. Prăpastia dintre realitate și raportările oficiale a fost unul dintre motivele pentru care am scăpat de Ceaușescu (oficial vorbind, pentru că realitatea – exact!  – a fost cu totul alta), dar cei care i-au urmat la butoane nu s-au învățat minte, ba din contra.

Primul pas spre vindecarea educației este să acceptăm că sistemul este bolnav și încă bolnav rău de tot. Reformele oneste și adaptate la realitățile lumii în care trăim ar fi pasul firesc, dar deocamdată să ne ocupăm de simptome și boală. Ne lăudăm cu olimpicii care se întorc încărcați de medalii de la concursuri internaționale, dar aceștia nu sunt reprezentativi pentru educația românească. Nici măcar nu sunt produsul sistemului, ci rezultatul pasiunii, al muncii individuale și al meditațiilor plătite de părinți. Sistemul ca atare nu are niciun merit și, ca și cum nu ar fi de ajuns, oficialii se laudă cu rezultatele copiilor, dar de cele mai multe ori uită să ofere și o răsplată pe măsură. Premiile sunt meschine sau lipsesc cu desăvârșire; de multe ori participarea la competițiile internaționale este pusă sub semnul întrebării pentru că nu sunt bani pentru deplasare. Austeritate, buget secătuit… Explicații se găsesc, mereu am fost buni la asta. Avem câțiva olimpici și sute de mii de elevi care nu știu să citească.

În repetate rânduri s-a anunțat primenirea programelor școlare, mult prea încărcate și lipsite de sens, dar noile programe s-au dovedit a fi și mai încărcate, și mai lipsite de logică, astfel încât cadrele didactice au ajuns să se teamă mai mult de reformă decât de lipsa ei. Nu e cazul să ne lăudăm că elevii din România învață în gimnaziu ce li se predă nemților la liceu; ăsta e motiv de îngrijorare și de pus întrebări. Care e avantajul, care e șpilul în toată treaba asta? Cu ce și pe cine ajută cu ceva faptul că programa școlară este foarte înaintată în condițiile în care mulți absolvenți de liceu până și „mă-ta” o scriu fără cratimă, deși e știu că „mă-ta are cratimă”? La matematică ce să mai vorbim? Absolvenții de liceu ar trebui să „zbârnâie” printre polinoame, integrale și funcții, dar neverosimil de mulți nu știu nici măcar tabla înmulțirii și ordinea operațiilor într-un exercițiu.

De aici trebuie pornit, de la alfabetizarea solidă, nu de la deziderate în care „mult” înseamnă și „valoros”. Conform programei, gramatica limbii române n-ar trebui să mai aibă taine pentru absolvenții de gimnaziu, dar câți dintre ei știu unde se folosesc virgulele? Să mai spun ceva și despre „România educată”? Cu altă ocazie…

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
cer acoperit de nori
20.6 ° C
21.6 °
20.5 °
47 %
2.8kmh
100 %
lun
18 °
mar
21 °
mie
18 °
joi
23 °
vin
27 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

De la drumurile astea încep să le cadă caii putere mașinilor.

EDITORIAL

O știre care ar fi trebuit să zguduie o societate care-și dorește domnia legii a trecut la „și altele”, printre cele mult mai prizate...

EPIGRAMA ZILEI

O vară întreagă a stat La soare-n insule fierbinți Și doar târziu a constatat C-a dat pe bronz cam muli arginți! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...