spot_img
duminică, aprilie 28, 2024
AcasăEditorialN-avem rezultate, dar avem explicații - Ciprian MITOCEANU, scriitor

N-avem rezultate, dar avem explicații – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Așa cum era de așteptat, am ieșit foarte prost la testele PISA. 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali sau chiar analfabeți în adevăratul sens al cuvântului și doar 2% dispun de abilitatea de a citi și înțelege texte lungi, concepte abstracte și sunt capabili să facă diferența între opinii și fapte. Penultimul loc în Europa, înaintea Bulgariei. Nivelul general de competență este 2, adică critic.

E dezastru total, dar asta numai în ochii altora. Românii s-au și repezit să găsească o explicație care să dea bine la gena de dac neaoș; știm cu toții că românii sunt cea mai deșteaptă nație de pe fața pământului. Ne descurcăm în orice condiții, ce nevoie avem de educație? Pe rețelele de socializare au început să circule postări cu elevii români care au luat primul loc la diferite olimpiade internaționale, la pachet cu psihologia inversă. „Nimeni nu o să distribuie asta – elevi români medaliați la…”

Explicații există, dar cea oficială e demnă de noaptea minții. Cică testele PISA nu sunt în acord cu programa din școlile din România și nu trebuie să ignorăm că ceea ce studiază elevii din Germania sau Anglia în clasa a șaptea, copii din Mioritica învață încă din clasele primare. Adică suntem mai deștepți decât nemții, italienii, francezii și mulți alții. Cu alte cuvinte, testele sunt greșite, noi avem un învățământ performant. Evident, nu mai e așa cum era pe vremea lui Ceaușescu, dar suntem grozavi.

Realitatea e urâtă de tot și faptul că nu o acceptăm și încercăm să găsim – și chiar găsim – explicații care să dea bine nu ne ajută câtuși de puțin, ba din contra. Suntem în coada clasamentului pentru că învățământul e considerat, la fel ca pe vremea Geniului Carpaților, cheltuială, nu investiție. Idioțenia aia cu dacă ai de învățat, înveți oricum nu ține, mai ales dacă ne raportăm la ceea poate școala românească să te învețe. Încă se insistă pe acumularea de cunoștințe seci și inutile ce nu sunt de folos nimănui. Programele școlare sunt stufoase și se raportează la elevul perfect, care învață și iar învață, iar demersul didactic se bazează și pe sprijinul părinților, indispensabil în clasele primare. Dacă părinții nu se implică, cel mic are toate șansele să ajungă analfabet desăvârșit. Ori, să avem iertare, la ce implicare să ne așteptăm de la familiile de analfabeți? Pe nimeni nu interesează soarta elevului din medii educaționale defavorizate, acel elev care nu beneficiază de niciun sprijin, nicio îndrumare în familie. E lăsat de capul lui și, la rândul lui, se va implica la fel în educarea propriilor odrasle. Un cerc vicios pe care cei responsabili nu sunt interesați să-l spargă. Nu avem nevoie de un popor educat, ci de unul care să voteze cum și când i se  cere la preț de găleată cu ulei, orez și făină.

Soluții sunt, dar cine să le aplice? Primenirea programelor școlare, mult prea încărcate de inutil ar fi pasul firesc. Generalizarea claselor de Step by Step în învățământul primar, acele clase în care elevii să primească ajutor la teme, nu doar teme. Instituirea practicii pedagogice obligatorii, nu doar pe hârtie, cum practică acum inclusiv universitățile cu pretenții. Salarii decente și dotări în școli, examene adevărate și programe școlare atractive, care să pregătească elevul pentru lumea reală. Le place sau nu celor de la catedră, școala te pregătește pentru o lume care nu există. Și, mai important decât toate eliminarea demagogilor din sistem. Un bun început în această privință ar fi Ligia Deca. Acum ceva ani milita pentru 6% din PIB pentru educație. Era de așteptat ca, odată ajunsă la butoane, să facă ceva eforturi pentru a parcurge drumul de la deziderat la realitate. Ți-ai găsit… Acum spune că trebuie să privească problema din unghiul celui aflat la guvernare, s-a terminat cu militatul. Există constrângeri, există păpușarul suprem care are nevoie de parale pentru deplasări (călătoriile lui Iohannis echivalează cu 0,5% din bugetul Educației). Acum e altă situație… Da, altă situație, dar noi nu avem nevoie de astfel de demagogi. Avem nevoie de măsuri adevărate, nu doar pe hârtie. Că pe hârtie și în cugete suntem cei mai grozavi.

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
15.3 ° C
17.6 °
15 °
59 %
2.7kmh
66 %
Dum
14 °
lun
20 °
mar
20 °
mie
21 °
joi
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...