De trei decenii și jumătate ne aflăm într-o neîntreruptă tranziție, iar reformele atât de necesare pentru progresul economic și social se înscriu în categoria demonstrațiilor cu „se poate și mai rău”. Iresponsabilitatea și amatorismul sunt „calitățile” ce nu lipsesc din portofoliul reformatorilor și, de parcă nu ar fi suficient de rău, la acestea se mai adaugă și corupția persoanelor și instituțiilor. ASF, de pildă, nu mai e de multă vreme în slujba cetățeanului, ci a intereselor jucătorilor de pe piața de asigurări și a guvernului. Modificările la Pilonul 2 și 3 de pensii, cât se poate de abuzive, au fost justificate și de recomandările celor de la ASF, de parcă acolo ar domni competența și corectitudinea.
Mai nou, prin Parlament se pun la cale ceva modificări la legislația RCA. Modificări care, dacă vor deveni realitate, polița RCA va deveni frecție la piciorul de lemn. Cetățeanul o va plăti, dar nu va beneficia decât de dispreț. Concret, principala modificare stipulează că șoferii nu-și vor mai putea repara mașinile decât după ce asiguratorul va fi de acord cu suma cerută de service. Suma va fi stabilită „pe baza prețurilor/costurilor de piață ale bunurilor, pieselor” și ce se mai poate.
Tradus în limba română, prețul de pe piață înseamnă cel mai mic preț posibil, situație care se va răsfrânge în calitatea pieselor și manoperei. Să nu ne așteptăm la minuni sau compasiune umană. Asiguratorul își va da acordul pentru reparație doar la cel mai mic preț „de pe piață”, iar reparatorul nu se va putea încadra în așa ceva decât dacă folosește piese recuperate de la atelierele de dezmembrări ori din cele produse pe vapor, fără pretenții de calitate, dar cu prețuri pe principiul „cât dai, atâta face”. Adică nu mare lucru.
Și aici intră în acțiune principiul GIGO, valabil la calculatoare, dar iată că se aplică și în alte domenii de activitate. Gunoi bagi, gunoi obții. Piesele contrafăcute nu vor avea cine știe ce durată de viață, vreo două-trei luni, acolo, după care, în cel mai bun caz, va trebui să le schimbi pe banii tăi. În cel mai rău caz, funcționarea defectuoasă a pieselor proaste va afecta restul componentelor mașinii și atunci să te ții distracție la service.
Nu știu în capul cui s-a născut ideea asta de reformă a asigurărilor în domeniul RCA, dar e clar că vorbim de ceva complicitate și mânărie. Firmele de asigurări au tot interesul să plătească puțin sau deloc, de aceea invocă motive din categoria șepcii roșii a iepurașului. Ai îndeplinit toate condițiile, dar, vezi tu, nu ai șapcă roșie. Și dacă aveai șapcă, tot nu te ajuta prea mult, că găseam noi alt motiv să te faultăm la parale.
Piața asigurărilor RCA din România funcționează haotic, iar cei de la ASF își dau premii peste premii pentru „eficiență și promptitudine”, bașca patru salarii în plus pe an. De ce atâta dispreț pentru cetățean? Corupția e doar una dintre explicații. Prețul RCA a tot crescut, iar firmele de asigurări au tot raportat profituri record, care ascund în spate anulări de plăți pentru daune pe motive care de care mai ridicole. ASF e o siglă ce ar trebui rescrisă Așteaptă și Suferă, Fraiere, pentru că nimic din activitatea acestei instituții nu este pentru cetățean, ci pentru grupuri de interese și pentru guvern. Da, revin iar la naționalizarea mascată a pilonilor de pensii private. Ce nu a reușit Dragnea, a făcut Bolo, tot sub același pretext al salvării patriei. Nu e deloc întâmplător că în țara în care nimeni nu răspunde pentru nimic ASF nu veghează piața, ci somnul rațiunii. Dormi liniștit, FNI veghează pentru tine? Exista ASF sau ceva asemănător în acele vremuri? Nu mai contează. Singurul risc real pe care RCA-ul românesc este acela de a te asigura că vei fi luat de prost și asta în condiții legale. Semnat, parafat și cu chitanță.