vineri, mai 10, 2024
AcasăLocalDan Vizanty, povestea botoşăneanului care a devenit un as al aviaţiei

Dan Vizanty, povestea botoşăneanului care a devenit un as al aviaţiei

Județul Botoșani este locul unde s-au născut numeroase personalități care au ajutat, în timp, la dezvoltarea României pe plan cultural, social, economic și administrativ.

Una dintre personalităţile marcante este eroul aviator Dan Valentin Vizanty care a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei, în anul 1941, și care a luptat împotriva americanilor pentru a proteja Bucureștiul și zona petrolieră din Ploiești.

Actorie dată pe aviaţie

Dan Vizanty provenea dintr-o familie de boieri cu origini grecești ce era cunoscută la începutul secolului al XX-lea în Botoșani. Tatăl său, Demostene Vizanty, era unul dintre foștii primari ai municipiului Botoșani, iar fratele său, Panaite Vizanty a fost deputat în primul Parlament ales al României Mari, în 1919.

Pentru eroul aviator, începutul perioadei interbelice a însemnat debutul său în educație. Studiază mai întâi la școala „Ștefan cel Mare” din Iași, apoi la liceul Internat din același oraș, iar după, fiind pasionat de teatru, în 1927 se înscrie la Conservatorul de Artă Dramatică din Iași, la clasa cunoscutei actrițe, Agatha Bârsescu.

Dan Vizanty renunță după scurt timp la actorie deoarece găsește o pasiune pentru avioane și se înscrie la Școala de Ofițeri de Aviație. Tot în perioada interbelică obține brevetul de observator aerian și cel de pilot de vânătoare.

Dan Vizanty a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Dan Vizanty a fost decorat cu numeroase ordine, precum Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Crucea de Aur, Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Crucea de Aur cu prima și a doua baretă și Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Cavaler.

Potrivit cărții „ZIUA CEA MAI NEAGRĂ a indienilor cu două pene”, scrisă de Dan Gîju, Dan Vizanty a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei, din iunie 1941, până în august 1942, comandând Escadrila 43 Vânătoare, dotată cu avioane PZL-11F. Din anul 1943, botoșăneanul a fost comandantul Grupului 6 Vânătoare, „cod Paris”, dotat cu aparate IAR 80 și IAR 81, care avea ca misiune apărarea Bucureștiului și a zonei petrolifere Ploiești, vârful acestei sarcini fiind atins pe data de 10 iunie 1944, cunoscută în istorie ca „The Blackest Day”, atunci când avioanele Grupului 6 Vânătoare au doborât 24 de avioane americane.

După victoria obținută, pe 23 august 1944, botoșăneanul a comandat Grupurile 1 și 6 Vânătoare, aflate pe aerodromurile din București, iar la scurt timp, în cadrul Corpului Aerian Român, Dan Vizanty a făcut și campania din vest, unde a comandat Grupul de Vânătoare 1. La sfârșitul războiului, el a avut în total 16 victorii aeriene și peste 4600 de ore de zbor.

Arest după al Doilea Război Mondial 

Un an după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Dan Vizanty este arestat timp de o lună fiindcă autoritățile române ar fi suspectat că acesta era în solda spionajului britanic după ce a efectuat pe ascuns un zbor cu direcția Viena. În realitate, aviatorul transmitea scrisori ce erau expediate de câteva doamne de la Crucea Roșie. Pe 27 martie 1946, eroul este eliberat din închisoare la intervenția regelui Mihai I.

Între anii ’50-’60, aviatorul era monitorizat de mai multe ori de către serviciile de informații comuniste din cauză că era un fost ofițer al Aviație Regale Române, monarhia fiind cel mai mare dușman al comuniștilor. Trebuia să suporte permanent reclamațiile sau reproșurile privind trecutul său, iar în 1961 este din nou arestat deoarece se opunea regimului și considera că din cauza acestuia nu mai exista dreptul la opinie și la libertate, iar traiul în România era scăzut.

Acceptat în rândul membrilor Asociației Internaționale „Vieilles Tiges”

Tot în perioada postbelică, botoșăneanul este acceptat în rândul membrilor Asociației Internaționale „Vieilles Tiges”, cu sediul la Paris, fiind invitat la reuniunea anuală a asociației din 26 noiembrie la care nu a mai ajuns din cauza autorităților comuniste. Totuși, un an după, pilotul militar reușește să ajungă la Paris datorită faptului că a fost chemat de către primarul Parisului, Jacques Chirac, și de membrii asociației „Les Vieilles Tiges“, într-o misiune de cercetare pentru a întocmi o istorie a aviației europene, însă această „misiune” a fost mai degrabă un plan de a-l salva pe Dan Vizanty din mâinile regimului comunist.

Totodată, ajuns pentru prima dată la Paris, aviatorul a primit de la Jacques Chirac „Medalia de Argint” a orașului Paris pentru toate meritele sale ca pilot militar. Botoșăneanul decide să nu se mai întoarcă în țara mamă și rămâne stabilit în capitala Franței până la moartea sa, în anul 1992.

– Andy Ciotir, reporter în cadrul redacţiei BUZZ

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
11.7 ° C
12.2 °
10.5 °
63 %
0.8kmh
99 %
vin
20 °
sâm
19 °
Dum
17 °
lun
18 °
mar
14 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Când președinta CJ le dă drumul acasă celor care îi scriu pe Facebook, se cunoaște din prima propoziție.

EDITORIAL

Din lipsă de ceva mai bun, zilele acestea am ajuns pe la Buzz House. Filmul, nu altceva... Și pot spune că m-am îngrozit de-a...

EPIGRAMA ZILEI

Dacă Domnul ar decide Spre Pământ să îți iei zborul Ai vedea cum, prin partide, Tagma fură iar poporul! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...