spot_img
vineri, mai 3, 2024
AcasăLocalMai mult de jumătate dintre elevi nu știu să compare fapte istorice,...

Mai mult de jumătate dintre elevi nu știu să compare fapte istorice, conform rezultatelor de la simularea pentru Bacalaureat

La proba de istorie, la simularea pentru Bacalaureat 2024, 66% dintre elevi au luat note peste 5 și mai mult de jumătate dintre ei nu au formată abilitatea de a compara fapte istorice sau nu dețin cunoștințele necesare pentru a stabili o asemănare între fapte istorice, conform analizei rezultatelor pe subiecte, publicate de Ministerul Educației. 

Procentul de promovare, adică note mai mari sau egale cu 5, înregistrat la nivel național pentru simularea probelei scrise a examenului național de bacalaureat 2024 – Proba Ec – istorie a fost 66,43 și 2,32% dintre candidați au obținut nota 10, scrie Edupedu.

Rezultatele elevilor la proba de istorie la simularea pentru BAC 2024

Rezultate de la Subiectul I arată că mai mult de jumătate dintre elevi nu știu să compare fapte istorice

„Cerințele 6 și 7 evaluează abilități superioare de prezentare, comparare în vederea stabilirii unei asemănări. Aproximativ jumătate dintre candidați nu știu să prezinte două fapte istorice condiționate de coordonate temporale (cerința 6), în situația în care, prin baremul de evaluare și de notare, prezentarea este explicitată ca: o scurtă expunere în care sunt precizate două informații referitoare la faptul istoric. Mai mult de jumătate dintre candidați nu au formată abilitatea de a compara fapte istorice sau nu dețin cunoștințele necesare pentru a stabili o asemănare între fapte istorice (cerința 7)”, conform documentului.

Recomandări pentru activitățile de tip remedial ale specialiștilor CNPEE

  • conversație euristică care să vizeze și relația istorică de cauzalitate;
  • utilizarea fișelor de lucru care conțin surse istorice însoțite de cerințe referitoare la: nume de: personalități istorice, spații istorice, documente interne și internaționale etc.; informații din diferite domenii (societate, politică, economie, cultură, relații internaționale etc.); recunoașterea ideilor dintr-o sursă istorică; recunoașterea conectorilor de cauzalitate; selectarea cauzelor/selectarea consecințelor etc;
  • identificare/recunoașterea asemănărilor între acțiuni/fapte istorice pe baza unor surse istorice diverse;
  • realizarea unor scurte prezentări de acțiuni/fapte/procese istorice utilizând informații din surse date;
  • realizarea unor scurte prezentări de acțiuni/fapte/procese istorice utilizând informații diferite față de cele existente în surse istorice date;
  • autoevaluare, pornind de la baremul de evaluare și de notare corespunzător subiectului;
  • exersarea rezolvării, în cadrul orelor de istorie, a Subiectului I din variantele de examen administrate în anii anteriori (www.subiecte.edu.ro) explicând și baremul de evaluare și de notare corespunzător.

Rezultatele de la subiectul al II-lea ilustrează că 33,42% dintre candidați nu au abilitatea de a formula un punct de vedere pe baza unui text dat și nu îl pot susține cu două informații din text, în timp ce 24,38% formulează punctul de vedere, dar îl susțin cu o singură informație preluată din sursă, primind punctaj parțial, la cerința 5. „Cerința 6 evaluează o abilitate superioară, a argumentării, astfel că are un grad de reușită de 40,26%”, spun specialiștii.

Recomandări pentru activitățile de tip remedial:

  • utilizarea fișelor de lucru care conțin o sursă istorică însoțită de cerințe referitoare la: nume de: personalități istorice, spații istorice, documente interne și internaționale etc.; repere cronologice (secol, deceniu etc.); informații selectate în funcție de un criteriu (plan social/politic/economic/cultural/religios, relații internaționale etc.);
    transcrierea informațiilor care se referă la același domeniu (acțiuni politice, militare, viață economică, domeniul cultural-ideologic, domeniul social, domeniul religios etc.) formularea ideii centrale a unei surse istorice pe baza a două-trei informații care vizează același domeniu de referință, utilizând limbajul propriu; formularea unui punct de vedere susținut cu o informație sau cu două informații din sursă;
  • elaborarea unor fișe de construire a unui argument care să fie completate de către elevi;
  • exersarea argumentării unei opinii date, referitoare la diverse acțiuni/fapte/procese istorice cu accent pe existența conectorilor (abilitatea de argumentare este formată/dezvoltată și în cadrul disciplinelor limba și literatura română, limbi moderne, logică și argumentare);
  • organizarea unor dezbateri pe diverse teme istorice (care implică formularea și susținerea unor puncte de vedere);
  • autoevaluare, pornind de la baremul de evaluare și de notare corespunzător subiectului;
  • exersarea rezolvării, în cadrul orelor de istorie, a Subiectului al II-lea din variantele de examen administrate în anii anteriori (www.subiecte.edu.ro) explicând și baremul de evaluare și de notare corespunzător.

„Primul reper al eseului structurat (…) are procent de reușită scăzut”

Rezultatele de la subiectul al III-lea demonstrează că doar 29% dintre elevi reușesc să formuleze un punct de vedere și să îl susțină printr-un argument istoric

„Primul reper al eseului structurat care vizează prezentarea unui aspect specific unei perioade istorice (abilitate cu nivel ridicat de dificultate și care se evaluează prin elaborarea unei scurte expuneri în care sunt precizate două informații referitoare la aspectul menționat și se utilizează relația cauză-efect) are procent de reușită scăzut. Aceeași situație, cu procent de reușită redus, se regăsește și în cazul reperelor al doilea și al treilea care evaluează abilități de nivel scăzut, precum precizarea sau menționarea uneia sau a mai multor informații istorice”, spun specialiștii.

„Ultimul reper, formularea unui punct de vedere referitor la regimul politic din România în perioada 1991-2000 şi susţinerea acestuia printr-un argument istoric, cu grad de dificultate ridicat generat de abilitatea superioară (formularea de argumente) a competenței evaluate este cel mai puțin performat în cadrul întregului subiect. 23,17% dintre candidați rezolvă parțial acest reper, formulând punctul de vedere, fără a realiza și susținerea acestuia printr-un argument istoric”, mai spun aceștia.

Recomandări pentru activitățile de tip remedial:

  • „realizarea unui glosar de termeni/concepte care fac parte din limbajul de specialitate și care pot fi utilizați în cadrul unei situații de comunicare orală sau scrisă;
  • realizarea unor scheme cu acțiunile/faptele istorice ordonate cronologic/logic în cadrul unui proces istoric;
  • elaborarea unor scurte prezentări (orale sau scrise) care includ fie repere cronologice (secol, deceniu etc.), fie relația de cauzalitate, fie formularea de opinii, fie argumentarea unei opinii pe baza informației din surse istorice date etc.;
  • explicarea structurii unui eseu pe baza unui model dat;
  • autoevaluare, pornind de la baremul de evaluare și de notare corespunzător subiectului;
  • exersarea rezolvării, în cadrul orelor de istorie, a Subiectului al III-lea din variantele de examen administrate în anii anteriori (www.subiecte.edu.ro) explicând și baremul de evaluare și de notare corespunzător.”

Ce note au obținut botoșănenii la simularea examenului de Bacalaureat

În cadrul probei de Limba și literatura română, 60,25% dintre elevi au obținut note de trecere, iar un elev s-a remarcat prin obținerea notei maxime, 10. Proba obligatorie a profilului a fost susținută cu un procent de promovare de 59,54%, 8 elevi fiind recompensați cu nota 10. În ceea ce privește proba la alegere a profilului, procentul de promovare a fost de 62,94%, 7 elevi reușind să obțină nota maximă. Cu toate acestea, nu au fost înregistrați elevi cu media generală de 10.

„Reamintim că obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real și optimizarea rezultatelor obținute de către elevi la finalul studiilor liceale. Rezultatele obținute se vor analiza, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri de intervenție punctuale și diferențiate pentru fiecare elev”, a declarat Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspectorul școlar general al ISJ Botoșani.

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
23.7 ° C
24.3 °
23.6 °
34 %
5.4kmh
82 %
vin
23 °
sâm
19 °
Dum
22 °
lun
25 °
mar
25 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Dacă vrei ceva bine făcut, tot tu cu mâna ta trebuie să faci.

EDITORIAL

Respectând proporțiile, și recunoscând din start atipicul comparației, este posibil ca din punctul de vedere al celor implicați, depunerea dosarelor de candidaturi să fie...

EPIGRAMA ZILEI

Ajuns acasă pe la două Din delegația la Cluj Găsi pe doamna vopsind ouă La un vecin, cu ruj... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...