spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăNaționalSocietatea civila cere guvernului popularizarea votului în străinătate

Societatea civila cere guvernului popularizarea votului în străinătate

30 de ONG-uri din cadrul Contract România au trimis o scrisoare deschisă președintelui Autorității Electorale Permanente și ministrului de externe al României cu cererea de a populariza platforma www.strainatate.ro, având în vedere numărul extrem de mic de români care și-au manifestat intenția de a vota (dacă se păstrează acest ritm de înscriere, până la alegerile prezidențiale vor fi pe site doar 50.000 de persoane din cei 5,6 milioane de român plecați din țară).
Prezentam mai jos un fragment din scrisoarea deschisă:

 

Stimate dle Președinte Constantin-Florin Mituleţu-Buică,

Stimată dnă Ministru Ramona-Nicole Mănescu

Grupurile civice și ONG-urile semnatare sunt preocupate în general de respectarea drepturilor și libertăților consacrate atât de Constituția României, cât și de reglementările Uniunii Europene și interesate în particular, de respectarea dreptului la vot al românilor, oriunde s-ar afla. Apreciem publicarea în timp real a statisticilor privind cererile de vot în secția de votare și a cererilor de vot prin corespondență, publicate pe www.votstrainatate.ro. Apreciem ca pozitivă și inițiativa unor ambasade/consulate de a se întâlni recent cu reprezentanți ai asociațiilor românilor din diaspora.

În prima săptămână, de la lansare, am monitorizat informațiile publicate în timp real pe  www.votstrainatate.ro și am constatat următoarele. Media zilnică a înscrierilor pentru votul în secția de votare este de aproximativ 470, iar media zilnică a înscrierilor pentru votul prin corespondență este de aproximativ 425 de persoane. Un calcul probabilistic demonstrează că dacă media de interes pentru înregistrarea pe site a cetățenilor cu drept de vot se păstrează, până la împlinirea termenului limită de înscriere, atunci pe 11 septembrie 2019, se vor fi înscris aproximativ 21.600 la votul în secția de vot și aproximativ 19.500 de cetățeni la votul prin corespondență.  Conform datelor centralizate de MAE de la misiunile diplomatice, în lume sunt 5.6 milioane de români, dintre care 700.000, cu pașapoarte CRDS, așa după cum informează AEP. Raportat la numărul cetățenilor români cu drept de vot din diaspora ne dăm seama că cifra finală nu va reflecta nevoia reală de prezență la vot a cetățenilor, așa după cum se cunoaște din istoricul ultimelor scrutine.

Procedura electorală propusă de AEP este nouă și insuficient cunoscută. Apreciem că informațiile de interes public și comunicarea dinspre instituțiile statului pot fi îmbunătățite. Invocăm dreptul constituțional al cetățenilor români la informație. Potrivit art. 31 alin. (2) din legea fundamentală, „Autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice”. Invocăm și Codul de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneția, care specifică în mod clar obligația autorităților de a informa cât mai bine cetățenii. Invocăm totodată nevoia reală de bună organizare a procesului electoral în diaspora și vă solicităm să dispuneți îmbunătățiri ale informațiilor publicate pe site, plecând de la următoarele cerințe, identificate de noi:

  1. Promovarea de urgență – de către instituțiile pe care le reprezentați – a beneficiilor înregistrării la vot pe site-ul www.votstrainatate.ro. Demersul dumneavoastră ar avea un impact mult mai mare, deoarece ați putea folosi canale media de comunicare diverse, precum difuzarea de mesaje de interes public, reglementată de CNA, flyere distribuite la graniță, afișe la sediile MAE sau ale ambasadelor și consulatelor României, inclusiv prin parteneriat cu instituții omoloage ale statelor în care diaspora românească trăiește; sau alte asemenea.
  2. Publicarea în timp real pe site-ul www.votstrainatate.ro de date adiționale, prin adăugarea informațiilor suplimentare despre înscrișii per țară/regiune/localitate. Informațiile să fie ușor de accesat, de înțeles și de interogat informatic, atât pentru votul în secția de votare, cât și pentru votul prin corespondență. Acest lucru va permite celor interesați să promoveze site-ul AEP în interiorul comunităților de rezidență.
  3. Publicarea pe site a informațiilor referitoare la probabilitatea de a exista înregistrări de cereri duble de la persoane unice. Prin cereri duble înțelegem că una și aceeași persoană ar putea să se înscrie, pentru siguranță, atât pentru votul în secție, cât și pentru votul prin corespondență. Existența acestor înregistrări duble ar putea crea nevoi artificiale, dar publicarea informației ar putea ajuta la mitigarea riscului de supra-dimensionare, prin tactici transparente de comunicare publică.
  4. Transmiterea de informații legate de demersurile MAE de a organiza secții de votare în diaspora, atât în sedii proprii, precum consulate/ambasade, cât și în sedii obținute prin parteneriat cu autorități locale în care se înregistrează nevoia de prezență la vot a minimum 100 de români cu drept de vot.
  5. Susținerea asociațiilor civice active în țară și diaspora să organizeze din timp acțiunile de identificare și completare a resurselor umane necesare în secțiile noi de votare în străinătate, prin focalizarea cu precădere în acele orașe din afara țării în care AEP constată un număr mare sau foarte mare de cereri pentru înființarea de noi secții de vot. Este știut că cerința de resurse umane în raport de numărul total de zile de votare pentru 3 zile de vot + 1 de pregătire + 1 de raportare, este dificil de acoperit, exclusiv cu personal din ambasade sau consulate. Este cu atât mai greu de administrat, cu cât s-a anticipat organizarea a două tururi de scrutin.

Exprimăm cerințele de mai sus, deoarece dorim să venim în ajutorul instituțiilor statului, despre care considerăm că sunt interesate să organizeze eficient secțiile de votare, prin evitarea formării de cozi interminabile la secțiile de votare, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani.

Dumneavoastră veți fi identificat și alte pârghii adiționale instrumentelor propuse de noi pentru buna organizare a alegerilor din noiembrie 2019. Noi dorim să susținem prin resurse specifice societății civile limitarea disfuncționalităților cauzate de insuficiența secțiilor de vot cu care diaspora s-a confruntat din 2016 încoace. Nu ne putem însă substitui instituțiilor statului responsabile cu organizarea procesului electoral.

Vă rugăm să acționați cu celeritate în implementarea propunerilor noastre, știut fiind că până la împlinirea termenului limită de înscriere pe site mai sunt 5 săptămâni, iar pentru organizarea efectivă a alegerilor mai sunt aproximativ 4 luni.

 

Deja ai votat!
Botoșani
nori împrăștiați
9.8 ° C
12.7 °
8.9 °
70 %
0.7kmh
27 %
vin
9 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
21 °
mar
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...