spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăNaționalRaportul autostrăzilor și drumurilor noi la final de an

Raportul autostrăzilor și drumurilor noi la final de an

Autorităţile române din domeniul infrastructurii au publicat recent câți kilometri de drum nou s-au deschis, ce șantiere noi au apărut și care sunt proiectele cu șanse de inaugurare în 2022.

Astfel, în 2021 s-au deschis traficului circa 52 de kilometri noi de drum rapid, din care aproape 34 de kilometri de autostradă. Tot în 2021 s-au deschis șantiere pe aproape 180 de kilometri de autostrăzi sau drumuri expres noi, iar pentru 2022 există premisele pentru câteva inaugurări.

Autostrăzi deschise traficului în 2021

A3 Ungheni – Târgu Mureș – 4,5 km

A10 Sebeș – Turda, Lotul 2 – 25 km (+ 4 km nefolosiți anterior de pe loturile 1 și 3)

Total: 33,5 km de autostradă

 

Drumuri de mare viteză (2×2 cu separator de benzi)

Drum de legătură A3 – Tg. Mureș – 4,7 km

Drum ocolitor Giurgiu, legătură DN5 – vama Ruse – 6 km

Centura Mihăilești – 3 km

Centura Satu Mare (parțial) – 4 km

Pasajul Mogoșoaia pe Centura Capitalei – 1 km

Total: 18,7 km

 

Dincolo de inaugurările propriu-zise, anul 2021 a însemnat un an cu șantiere fără blocaje și cu lucrări noi deschise pe aproape 180 de kilometri de autostradă și drum expres.

Tronsoanele de pe Autostrada Transilvania, tronsoanele UMB de pe Drumul Expres Craiova – Pitești, primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, Podul peste Dunăre de la Brăila – sunt doar câteva dintre proiectele unde anul 2021 a însemnat lucrări neîntrerupte și avansuri mari.

Au fost însă și alte proiecte unde avansurile înregistrate au fost mai mici, precum primul Tronson al Drumului Expres Craiova – Pitești, centura de sud a Timișoarei sau lărgirea centurii Capitalei între DN2 și A2.

Probabil singurul proiect care s-a blocat cu totul în prima jumătate a anului a fost cel al autostrăzii A3 Chețani – Câmpia Turzii, care s-a lăsat cu rezilierea contractului. Dar și pe acesta lucrurile s-au rezolvat relativ rapid, iar în iulie a fost relicitată lucrarea ajunsă în șase ani la circa 38% stadiu fizic.

Șantiere noi deschise în 2021:

– A0 Sud – Lotul 1 (17 km) și Lotul 3 (18 km)

– A1 Pitești – Sibiu, secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș – 30 km

– A3 Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului – 42 km

– A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău – 13,5 km

– DX12 Craiova – Pitești, Tronsonul 3 – 32 km

– Drum Expres Brăila – Galați – 11 km

– drumurile de legătură pentru Podul de la Brăila – 15 km

Total: 178,5 km

În plus, s-au mai deschis șantiere pentru:

– Centura Tecuci – 7 km

– reabilitarea podurilor dunărene de la Fetești și Cernavodă

– a fost refăcut DN68A între Margina și Holdea (circa 10 km).

Ce autostrăzi sau drumuri expres s-ar putea deschide în 2022

Anul 2022 ar putea veni, într-un scenariu optimist, cu deschideri de trafic pe aproape 100 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar unele dintre proiectele care au șansa să fie inaugurate sunt chiar spectaculoase: Podul de la Brăila, primul sector al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, precum și primii kilometri de drum expres adevărat în România.

– A1 Sibiu – Boița – 13 km (half-profile pe viaductul Tălmăcel) – stadiu în decembrie 2021: 56%

– Podul de peste Dunăre de la Brăila + 10 km de drum de legătură – stadiu în decembrie 2021: 51%

– DX12 Craiova – Pitești – Tronsonul 2 – 40 km – stadiu în decembrie 2021: 90%

– DX12 Craiova – Pitești – Tronsonul 3 – 32 km – stadiu în decembrie 2021: 15%

– VO Satu Mare (complet) – restul de 16 km – stadiu în decembrie 2021: 82%

2022 și autostrăzile din Moldova

Anul 2021 nu a adus și semnarea primelor contracte de execuție pe autostrăzile din Moldova, chiar dacă pentru primul tronson de pe A7 ( autostrada nord-sud) licitația a fost lansată încă din luna iunie.

Celelalte tronsoane din A7 încă nu au fost scoase la licitație, iar pentru Autostrada „Unirii” A8 (est-vest, Iaşi-Tg Mureş), anul 2021 a venit și cu bune și cu rele: s-a semnat în sfârșit SF-ul și proiectarea pe tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni, însă pe tronsonul montan vechiul contract de SF pe Tg. Mureș – Tg Neamț a avut probleme și nici până acum nu a fost avizat complet.

În 2022 însă există totuși șanse să vedem alte licitații pentru execuție în cazul unor tronsoane de pe A7 sau A8.

Pe A8 ar putea fi scoasă la licitația de execuție porțiunea Moțca (DN2) – Târgu Frumos, precum și proiectarea și execuția capetelor sectorului montan (prinse în PNRR, ce trebuie finalizate până în 2026): Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin (Tg. Neamț) – Moțca (DN2).

De asemenea, restul tronsoanelor de pe A7, de la Buzău până la Pașcani ar putea fi licitate direct pentru execuție, fiind nevoie de urgentarea etapelor mai ales că A7 până la Pașcani e prinsă la finanțare prin PNRR; deci trebuie finalizată până în 2026.

Totodată, pe A7 am putea vedea semnat contractele pe primul sector, de la Dumbrava (Ploiești/A3) până la Buzău, astfel încât să putem marca până la finele anului primele șantiere deschise pe A7 (exceptând centura Bacăului deschisă deja traficului în 2020).

 

Kilometri reali de autostradă în exploatare în România

A1: București-Pitești  – 110 km

A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia   – 175 km

A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac            – 160 km

A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța        – 203 km

A3: București-Ploiești            – 62,8 km

A3: Râșnov – Cristian            – 6,3 km

A3: Târgu Mureș – Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – Chețani        – 36,2 km

A3: Câmpia Turzii – Nădășelu          – 61,3 km

A3: Biharia – Borș     – 5,3 km

A4: Centura Constanța           – 22,2 km

A6: A1 – Centura Lugoj         – 11,4 km

A7: VO Bacău            – 16 km

A10: Sebeș – Turda    – 70 km

A11: Parte din Centura Arad – 2 km

Total km reali în exploatare: 941,5 km

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
9.9 ° C
10 °
8.2 °
97 %
1.3kmh
100 %
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
20 °
mar
15 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...