O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Numărul copiilor care au părinţii plecaţi la muncă în străinătate creşte de la an la an. Datele centralizate în fiecare an în lunile martie şi decembrie sunt în măsură să producă îngrijorare în mediul educaţional deoarece mii de copii sunt nevoiţi să trăiască departe de unul sau chiar de ambii părinţi. De cele mai multe ori, rezolvarea problemelor financiare ale familiilor nu le aduce acestor copii şi o viaţă mai bună. Multe cadre didactice susţin că, de cele mai multe ori banii nu pot înlocui dragostea părintească.

În martie 2018, figurau în evidenţele Inspectoratului Şcolar Judeţean 7.389 de elevi botoşăneni cu părinţii plecaţi în străinătate, reprezentând 10,87%  din populaţia şcolară. În decembrie 2017, numărul acestora era de 6.811 (10% din populaţia şcolară). Dintre aceştia, 1.029 au ambii părinţi plecaţi, iar 1.095 au părintele unic susţinător al familiei plecat. Cei mai mulţi copii, 5.265, au un singur părinte aflat la muncă în străinătate.

„Vorbim de copiii care au unul, sau ambii părinţi plecaţi în străinătate, sau situaţii în care au un singur susţinător legal şi acela este plecat. Toate acestea se răsfrâng, din păcate, şi asupra riscului de abandon şcolar. Sunt copii care au fost lăsaţi acasă şi atunci parcursul lor şcolar este afectat”, a declarat Gabriel Hârtie.

Potrivit oficialului, aceşti copii trebuie să beneficieze de o atenţie mai mare din partea cadrelor didactice. „Colegii mei trebuie să ştie ce fac aceşti elevi şi în afara orelor de curs, în special vorbim de copiii care au ambii părinţi plecaţi, cine are grijă de ei. La şcoală stau câteva ore, important este să vedem ce fac aceşti copii şi după ce pleacă de la cursuri”, a mai precizat Gabriel Hârtie.

Repercusiuni grave asupra copiilor

 

Elevii cu părinţii plecaţi sunt monitorizaţi de către psihologii şcolari, sub coordonarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE). Alina Robu, directorul centrului, a declarat că psihologii şcolari le oferă suport acestor copii în scopul dezvoltării personale şi integrării optime în viaţa socială şi în activitatea şcolară. Specialiştii discută cu copiii lăsaţi singuri, sau în grija unor rude pentru a identifica modalităţile prin care pot fi sprijiniţi.

Psihologii şcolari au ajuns la concluzia că elevii lăsaţi în grija rudelor suferă de lipsa afecţiunii parentale şi suportă o serie de modificări comportamentale care, dacă nu sunt observate la timp, se pot transforma în tulburări şi devieri serioase ale conduitei acestora.  Primele semne sunt detaşarea de şcoală, tendinţa de a se contrazice cu apropiaţii, dar se poate ajunge la dispoziţii afective negative de lungă durată, la depresii şi fapte antisociale.

„Părinţii nu asistă la dezvoltarea copiilor lor, pierd nişte etape, se creează o prăpastie între copii şi părinţi şi nu mai reuşesc să aibă o comunicare normală”, a precizat un psiholog şcolar.

Copiii care au probleme de natură emoţională, sau comportamentală sunt incluşi în activităţi de consiliere psihologică, individuală şi de grup. Psihologii şcolari asigură consiliere şi consultanţă pentru cadrele didactice, dar şi pentru persoanele în grija cărora au rămas elevii.

Proiecte derulate în acest sens

 

În perioada iunie 2016 – iunie 2018, CJRAE a derulat mai multe proiecte cu scopul de a-i sprijini pe copiii cu părinţi plecaţi în străinătate. Proiectele implementate au fost „Singur acasă”, „Fiinţele umane nu au preţ!”, „Copilărie fără delincvenţă”, „Învaţă despre dreptul tău!”, „Nu sunt singur!”, „Ai grijă cum îţi alegi prietenii”, „Împreună suntem mai puternici”, „Decizia este a mea!” .

Din păcate, sprijinul instituţional nu le este suficient multor copii.

Situaţii încheiate tragic

 

Doborâţi de dorul părinţilor, unii ajung să-şi pună capăt zilelor. În urmă cu câteva zile, un adolescent în vârstă de 17 ani şi-a pus capăt zilelor de dorul părinţilor plecaţi la muncă în străinătate. Gestul şocant al tânărului a fost descoperit de către o rudă de-a sa. Profitând de faptul că era singur acasă, băiatul şi-a pus capăt zilelor cu un ştreang improvizat.

Tânărul era abătut de mai mult timp, unul dintre motive fiind lipsa aproape permanentă a părinţilor din viaţa lui. Cei doi erau plecaţi în Germania de mai mult timp, unde munceau şi trimiteau bani acasă.

 

 

 

se încarcă...
8 VOTURI - MEDIE: 4,50
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Se încarcă...