Beţia la volan pare fără leac

♦ În primele cinci luni ale acestui an în judeţ au fost depistaţi 222 de conducători auto aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice
♦ Acest fenomen este încurajat de faptul că pedepsele aplicate sunt cu mult sub limitele impuse de Codul penal, din diferite motive, multe fiind doar tertipuri pentru a fenta legea

0

Numărul mare de şoferi prinşi băuţi la volan pune din nou în discuţie reacţia autorităţilor faţă de acest fenomen care îi pune în pericol pe mulţi participanţi la traficul rutier. O situaţie întocmită la nivelul Serviciului Rutier Botoşani arată că în primele cinci luni ale acestui an, adică de la 1 ianuarie şi până la 30 mai, în judeţ au fost depistaţi 222 de conducători auto aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice, ceea ce ar însemna că nu a fost zi în care poliţiştii să nu fi depistat un şofer băut. În funcţie de îmbibaţia de alcool, 117 dintre şoferii turmentaţi s-au ales cu dosare penale, iar în alte 105 situaţii cei în cauză s-au ales cu amenzi şi cu permisul de conducere suspendat.

 

Pedepse sub limitele impuse de Codul penal

 

Dincolo de aceste statistici, fenomenul arată că această problemă pare să nu aibă soluţie. Asta deşi există legi, iar poliţiştii fac tot posibilul să-i scoată din trafic pe cei care ignoră normele. Însă pedepsele dictate par să nu-i descurajeze pe adepţii lui Bachus să mai urce băuţi la volan.

Conform Codului penal, conducerea unui vehicul sub influenţă băuturilor alcoolice sau a altor substanţe, cu o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte 0,80 g/l alcool pur în sânge reprezintă infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă, pe când formă agravată a acestei infracţiuni presupune aplicarea unei pedepse cu închisoare de la 2 la 7 ani, fără a oferi însă alternativă aplicării amenzii.

Asta pe hârtie pentru că în realitate pedepsele aplicate sunt cu mult sub limitele impuse de Codul penal, din diferite motive, multe fiind doar tertipuri pentru a fenta legea.

 

Fenomen încurajat de modul în care sunt evaluate aceste infracţiuni

 

Fenomenul pare încurajat indirect de modul în care sunt evaluate aceste infracţiuni. Poliţiştii îi prind pe şoferii băuţi, procurorii îi trimit în judecată, dar în momentul în care ajung în instanţă cei mai mulţi dintre şoferii turmentaţi fac totul pentru a scăpa cât mai ieftin – recunosc faptele, le regretă, cer să fie judecaţi în formulă simplificată. Asta dacă nu cumva încă din anchetă au cerut semnarea unui acord de recunoaştere a vinovăţiei.

În aceste situaţii, limitele de pedeapsă scad cu o treime, iar condamnările nu mai sunt cele din Codul penal. Ba mai mult, au existat situaţii în care instanţele au dispus amânarea aplicării pedepselor, care nu echivalează cu o condamnare.

Nu există statistici în acest sens, dar dacă ar fi să se facă o analiză, în peste 85% dintre cazurile în care şoferii sunt prinşi băuţi la volan, pedepsele dictate de instanţe sunt cu suspendarea executării pedepsei. Restul sunt cazuri în care şoferii fie au ignorat procesul, fie au avut antecedente penale, fie au comis un lanţ întreg de infracţiuni. Regula aplicată de instanţă în cazul şoferilor turmentaţi, aflaţi la prima abatere, este aplicarea unei pedepse de opt luni de închisoare cu suspendare sub supraveghere, magistraţii apreciind că cei în cauză se pot corija. Iar dacă ar fi să se meargă pe ceea ce se întâmplă în instanţă, unde şoferii turmentaţi îşi fac „mea culpa”, se poate crede că cei care au greşit pot fi recuperaţi şi merită a doua şansă. Doar că lucrurile nu stau aşa pentru că atunci când se văd din nou liberi, mulţi dintre ei recidivează.

 

Victimele consideră că de multe ori condamnările nu reprezintă un act de justiţie adevărat

 

Dincolo de toate, însă, cei care au de suferit sunt tot victimele şoferilor băuţi, care consideră că de multe ori condamnările nu reprezintă un act de justiţie adevărat. Anda Dănăilă era o tânără din Darabani, care visa să se căsătorească. În aprilie 2016, împreună cu fratele ei Şerban, a plecat să-şi spele maşina, un VW Golf 4. La întoarcere, în cale le-au apărut doi localnici, Emil Bujor şi Florin Stănescu, care, beţi fiind, au pus un pariu şi s-au luat la întrecere cu maşinile. În goana lor nebună, ei nu au mai ţinut cont de ceilalţi de pe drum, iar unul dintre autoturisme a lovit o căruţă, iar celălalt VW condus de Anda Dănăilă.

Tânăra a murit, iar fratele ei a fost grav rănit. Arestaţi, cei doi vitezomani au fost condamnaţi la câte şase ani şi zece luni de închisoare, dar părinţii fetei ucise au spus că e prea puţin şi au intrat în greva foamei. „Dacă furi o găină, îţi dă cinci ani. Dacă ucizi un om, iei şase. Pentru noi viaţa nu mai are niciun sens. M-am gândit că justiţia o să facă dreptate, dar uitaţi ce dreptate a făcut! Mi se pare că s-a depăşit orice limită. De ce a plătit Anda? A plătit distracţia la doi nenorociţi? Ce a făcut copilul meu?”, spunea atunci Anişoara Dănăilă.

Ulterior, judecătorii Curţii de Apel Suceava i-au condamnat definitiv pe cei doi şoferi la câte 8 ani, 7 luni şi 10 zile de închisoare.

 Zeci de accidente provocate de beţivi

 

Asemeni părinţilor Andei Dănăilă, mulţi botoşăneni se întreabă de ce şoferii care obişnuiesc să conducă beţi nu ajung la puşcărie. Asta în condiţiile în care în lege scrie clar că pedeapsa pentru o astfel de faptă este închisoare de la unu la cinci ani. Întrebarea este justă în condiţiile în care analizele Poliţiei Rutiere, dar şi un raport al Uniunii Europene, arată situaţia în care s-a ajuns – conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe este a doua cauză generatoare de accidente rutiere fatale, după excesul de viteză.

Anul acesta, de exemplu, de pe 1 ianuarie şi până la începutul lunii iunie, în judeţ au fost loc 28 de accidente în care au fost implicaţi şoferi băuţi. „În urma acestor evenimente rutiere, 8 persoane au fost rănite grav, iar alte 30 au fost rănite uşor”, a spus Delia Nenişcu, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean.

Punând în balanţă tot ce se întâmplă, din momentul în care este prins un şofer băut şi până când acesta îşi primeşte sancţiunea, fenomenul beţiei la volan pare încurajat de modul în care sunt evaluate infracţiunile. „Nu am fost de acord niciodată cu o asemenea pedeapsă – condamnare cu suspendarea executării pedepsei. Persoana continuă să conducă. Adică ar putea să mai facă victime. Nu a fost o lecţie dură de viaţă ca cel puţin să i se ia permisul? Nu ştiu dacă există justiţie corectă în asemenea caz. Un om are de suferit, iar şoferul continuă să ducă un mod de viaţă normal”, susţine Angela B., soţia unui bărbat victimă a unui accident rutier produs de un şofer băut.

 

Pedeapsă simbolică după un accident provocat la beţie

 

Pe 23 ianuarie 2018, Petru Daniel V., din Botoşani, a urcat beat criţă la volanul unui BMW, iar pe bulevardul „Mihai Eminescu” a ajuns pe sensul opus, unde s-a izbit într-un Volkswagen. Nu a oprit la locul accidentului, ci a plecat mai departe, însă după numai circa 200 s-a izbit într-un Ford. Analizele au arătat că avea o alcoolemie de 2,00 g ‰, iar instanţa l-a condamnat la un an şi şase luni de închisoare, dar magistraţii au dispus suspendarea executării pedepsei şi i-au interzis dreptul de a mai conduce.

Bărbatul a făcut apel, considerând că pedeapsa este prea aspră, dar nu a avut sorţi de izbândă. Asemeni lui, mulţi şoferi care au urcat beţi la volan au considerat că nu au greşit prea mult. Deşi, la drept vorbind, această faptă nu este o infracţiune din culpă, ci cu intenţie.

Pericolul este însă altul – fenomenul se extinde în toate categoriile de şoferi – tineri şi vârstnici, bărbaţi şi femei, sunt prinşi acum băuţi la volan aproape zilnic.

 

Condamnări luate în derâdere

 

Atitudinea de bagatelizare a acestor fapte s-a format în ani de zile, poate şi din cauza practicii judiciare. Astfel, mulţi şoferi căzuţi în patima beţiei nu au luat în seamă condamnările şi au recidivat.

În luna aprilie, poliţiştii au prins un bărbat din Flămânzi care conducea un autoturism, deşi era băut şi avea permisul de conducere anulat. Părea un lucru banal, doar că bărbatul nu era la primul contact cu legea penală. După ce s-a ales cu permisul de conducere anulat, el a mai adunat alte trei condamnări, din decembrie 2014 şi până în aprilie 2016. Odată pentru că l-a bătut pe un localnic, a doua oară după ce a condus maşina, beat, fără permis şi a provocat un accident rutier, iar a treia oară tot pentru conducere sub influenţa băuturilor alcoolice, cu permisul de conducere anulat.

În urma acestor condamnări, el s-a ales cu o pedeapsă rezultantă de trei ani şi 9 luni de închisoare. A fost eliberat condiţionat în iunie 2018, dar a recidivat anul acesta.

 

„Condamnările şi anularea permisului, teoretic, îi scot din trafic pe şoferii beţi”

 

În timp ce familiile victimelor accidentelor provocate de şoferi beţi încearcă să înţeleagă deciziile justiţiei şi luptă în instanţă pentru pedepse mai aspre, autorităţile spun că legislaţia a fost înăsprită treptat, iar supraaglomerarea penitenciarelor nu ar fi o soluţie. De la adoptarea Codului Rutier, au existat multe propuneri, însă cele mai multe iniţiative s-au pierdut prin parlament. Pe acest fond, avocaţii cred că atenţia nu ar trebui să cadă pe pedepse, ci pe programe de prevenire. „Condamnările şi anularea permisului, teoretic, îi scot din trafic pe şoferii beţi. Doar că situaţia nu este aşa, iar mulţi continuă să şofeze în lipsa permisului”, spun avocaţii, care au avansat ideea că autorităţile ar trebui să identifice cauzele consumului de alcool şi apoi să intervină concret.

Punând cap la cap aceste informaţii, pare să fie un întreg lanţ al slăbiciunilor, care cu greu poate fi rupt. În schimb, poliţişti vin cu o propunere – primul pas să fie confiscarea maşinii în cazul celui prins băut la volan.

 

+7 -0
se încarcă...