Drumul spre Iaşi abonat la amânări

♦ Promisiunile că lucrările de modernizare a drumului spre Iaşi ar putea începe la finele acestui an nu se concretizează, noul termen fiind la primăvară.
♦ Drumul european Botoşani-Târgu Frumos a ajuns cel mai ciuruit şi denivelat din ţară

0

Drumul Botoşani-Târgu Frumos rămâne o „Fata Morgana” pentru şoferii din judeţ. La mai bine de jumătate de an de la finalizarea licitaţiei, nu s-a turnat nicio lopată de asfalt şi şansele ca lucrările să înceapă în curând sunt de domeniul fantasticului.

Acest sector de drum nu a reprezentat niciodată o prioritate pentru guvernanţi, indiferent de culoarea lor politică, chiar dacă despre modernizarea lui se vorbeşte de ani de zile. Totul părea că intră pe un făgaş normal pe finalul anului 2017 când, la presiunea societăţii civile, politicienii PSD Botoşani au reuşit să-l determine pe premierul de atunci, Mihai Tudose, să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea acestui sector de drum, astfel încât să se poată demara procedurile de licitaţie.

Sfârşit tragic pentru prima licitaţie

Prima licitaţie a început în mai 2018 şi a sfârşit „tragic” pe 22 ianuarie 2019, când a fost anulată pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme. Imediat, CNAIR anunţa că va relua licitaţia cât mai repede, dar nu a făcut-o decât pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani. Perioada de evaluare s-a prelungit până în martie, în acest an, iar contractul cu asocierea câştigătoare – Aqua Parc (Slobozia – Neamţ), Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), firma slovacă Vahoslav (Slovacia) şi Trameco (Bihor) – s-a semnat abia în mai.

Teoretic, de atunci ar fi trebuit să curgă perioada de proiectare, iar pe 22 octombrie trebuia să fie termenul limită pentru predarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC). Acesta nu a fost, însă, predat, surse din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susţinând că drumarii „nu au reuşit să obţină toate avizele”. Un nou termen cheie ar fi data de 13 ianuarie, când constructorul ar trebui să predea Proiectul Tehnic. Chiar dacă acesta va fi respectat, pe Botoşani-Târgu Frumos nu se vor putea începe lucrările până la primăvară.

După semnarea contractului, Gheorghe Vlasie, omul de afaceri care controlează Aqua Parc Slobozia, se declara optimist şi spera ca în această toamnă să se apuce de lucrări.

Întârzieri cauzate de modul de lucru al CNAIR

Întârzierile sunt cauzate, pe lângă birocraţia statului în privinţa autorizaţiilor, şi de modul de lucru al CNAIR, care, deşi a semnat contractul pe 20 mai, a predat amplasamentul către constructor abia pe 15 iulie. De atunci a început să curgă perioada alocată proiectării.

„Nu este primul contract la care se întâmplă aşa ceva. Am mai avut contracte la care s-a predat amplasamentul mult mai târziu. Noi considerăm că e bine dacă se termină proiectarea în acest an şi ni se alocă bani mai mulţi în bugetul viitor”, a declarat un oficial al CNAIR.

Sursă neclară de finanţare

Potrivit unui răspuns oficial al CNAIR remis „Monitorului de Botoşani” în acest an, „bugetul alocat acestui proiect este compus din credite de angajament în valoare de 320.000 mii lei (n.r. – 320 milioane de lei) şi credite bugetare în valoare de 10.000 mii lei (n.r. – 10 milioane de lei)”. Deci, fonduri certe erau doar 10 milioane de lei, ceva mai mult de două milioane de euro, bani cu care nu se pot moderniza decât cel mult doi kilometri de drum.

În vară s-a vorbit despre acceptarea finanţării de către UE a acestui sector de drum în limita a 85% din valoare. De atunci, CNAIR nu a mai comunicat dacă s-a finalizat cu succes demersul făcut pentru atragerea de fonduri europene.

Reabilitarea Drumului Naţional 28B, Târgu Frumos-Botoşani, în lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, va costa 267,3 milioane de lei plus TVA, cu 1,3 milioane de lei mai puţin decât valoarea estimată la care a fost scoasă lucrarea la licitaţie.

Pe lângă refacerea căii de rulare, investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.

 

 

Deja ai votat!
se încarcă...