Mărţişor din asfalt promis botoşănenilor

♦ Şefii regionalei de drumuri dau asigurări că în martie încep lucrările la şoseaua cea mai aşteptată de  botoşăneni, cea naţională spre Iaşi. 
♦ Autorităţile spun că sunt atât de puse pe treabă, încât lucrările la drumul ciuruit vor porni de la ambele capete, şi din Botoşani şi din Târgu Frumos

Prima lopată de pământ la drumul de la Botoşani spre Târgu Frumos ar putea fi săpată la sfârșitul lunii martie. Constructorii mai au nevoie doar de un aviz și de Autorizația de Construire de la Ministerul Transporturilor, apoi vor putea începe organizarea de șantier. „Organizarea de șantier se va face în două locuri, unul aproape de Botoșani, iar celălalt aproape de Târgu Frumos”, spune Dănuț Pilă, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași. Altfel spus, din primăvară se va lucra de la ambele capete ale drumului, și nu pe segmente care să pornească ori din Botoșani, ori din Târgu Frumos. Drumul are o lungime de 71,5 kilometri și, pe hârtie, trebuie să fie executat în maximum doi ani, adică ar putea fi inaugurat în aprilie 2023.

Cum va arăta drumul spre Târgu-Frumos

Platforma drumului va fi de nouă metri, dintre care şapte sunt carosabil și doi metri acostament. Cei şapte metri reprezintă două benzi de circulație, câte una pe sens, la standardele de dimensiune pentru un drum național, adică 3,5 metri pe bandă. Din cei doi metri de acostament, câte unul pentru fiecare sens, jumătate din dimensiune este prevăzută pentru benzile de încadrare.

Șoseaua va traversa nouă poduri, dintre care unul nou și restul reabilitate, va trece peste 104 podețe și va avea 36 de intersecții. La Hârlău, în interiorul orașului, drumul va avea regim de stradă cu două benzi pe sens, iar sensurile de mers vor fi separate de un spațiu de 1,5 metri. La Târgu Frumos, intersecția cu drumul european Iași – Roman va fi realizată printr-un giratoriu cu două benzi.

Scăpăm de beton la Copălău

Trebuie menționat că botoșănenii vor scăpa de drumul din beton de la Copălău. În ultimii ani, gropile și fisurile din beton au fost acoperite cu mastic bituminos, o soluție folosită la rosturile din asfalt. Din acest motiv, dar și din cauza erodării betonului, în zona Copălău au apărut denivelări care îngreunează traficul. Soluția tehnică aleasă a fost eliminarea drumului din beton și înlocuirea lui cu asfalt. Betonul extras ar putea fi spart, mărunțit și folosit la fundația unor lucrări, inclusiv la fundația unor drumuri.

De altfel, fundația drumului Botoșani-Târgu Frumos va avea cel puțin 70 de centimetri de piatră spartă, balast și alte materiale agregate, precum și 20 de centimetri de asfalt, ceea ce va permite tranzitul vehiculelor grele.

Cost de aproape un milion de euro pe kilometru

Potrivit contractului, drumul va costa 320 milioane de lei, iar banii provin dintr-o finanțare europeană nerambursabilă. Din acești bani, 32,1 milioane de lei, deci circa 10% din valoare, s-au plătit deja anul trecut. Parte din bani, circa 14% din valoarea totală, vor fi distribuiți către subcontractori. Astfel, doar pentru supravegherea arheologică a lucrării de către Institutul „Vasile Pârvan” al Academiei Române sunt necesari circa un milion de lei, iar pentru identificarea și curățarea terenurilor de muniție neexplodată sunt alocați 210.000 lei. Potrivit contractului, Ministerul Transporturilor trebuie să aloce în acest an 119 milioane de lei.

Șeful DRDP Iași, Dănuț Pilă, susține că nu vor fi probleme legate de finanțare, deoarece banii provin din fonduri europene, prin FEDR. Ordinul de începere a activității de proiectare a fost dat în luna august 2020, iar întârzierea estimată este de o lună, din cauza unor avize care nu au fost primite la timp.

Care sunt întârzierile și etapele de urmat 

Întârzierea de lună a fost anunțată de firma de proiectare încă din august anul trecut, imediat după semnarea contractului. Proiectantul a invocat faptul că nu a primit la timp un certificat de urbanism, iar Compania Națională de Drumuri Naționale a avizat cererea abia în luna octombrie. În acest moment, firma de proiectare mai așteaptă un aviz de la Apele Române, apoi documentația va fi trimisă DRDP Iași pentru a fi analizată în Consiliul Tehnico-Economic. De la Iași va fi trimisă apoi la București, la Compania Națională de Drumuri și, cel târziu pe 10 martie, ea trebuie să ajungă la Ministerul Transporturilor pentru a fi emisă Autorizația de Construcție. Din acel moment se poate emite ordinul pentru organizarea de șantier și se va începe, practic, construirea efectivă a drumului. Așadar, lucrările ar trebui să înceapă la sfârșitul lunii martie sau, cel mai târziu, în luna aprilie.

 

 

 

 

Deja ai votat!