spot_img
marți, aprilie 23, 2024
AcasăPrima PaginăNereguli descoperite de Curtea de Conturi la DSP

Nereguli descoperite de Curtea de Conturi la DSP

Scandal de la cheltuielile angajate de Direcția de Sănătate Publică (DSP) în perioada stării de urgență. În urma unui control realizat în iunie 2020 la DSP Botoșani, Curtea de Conturi a apreciat că instituția ar fi plătit nejustificat aproape 50.000 de lei pentru orele suplimentare efectuate de angajații instituției.

De partea cealaltă, conducerea DSP Botoșani susține că orele au fost efectuate legal și plătite conform normelor, însă controlorii au apreciat totul numai prin prisma unor acte normative. Prin urmare, reprezentanții DSP au contestat în instanță raportul Curții de Conturi și speră să demonstreze că banii au fost achitați corect.

Probleme din cauza unor ore suplimentare

Controlul de la care a pornit totul a avut loc în luna iunie 2020, când Curtea de Conturi a vrut să verifice modalitatea în care au fost gestionate resursele în perioadă stării de urgență la nivelul tuturor direcțiilor de sănătate publică din țară. După ce au verificat documentele de la DSP Botoșani, cei de la Camera de Conturi Botoșani (n.r. – structura teritorială a Curții de Conturi) au apreciat că DSP ar fi plătit nejustificat 49.276 lei pentru orele suplimentare prestate în trei situații distincte. În speță, e vorba de perioada 1 – 8 martie 2020, când nu fusese încă decretată starea de urgență și când șase salariați ar fi primit 3.878 de lei pentru orele suplimentare, fără ca efectuarea orelor să fie dispusă în scris de conducerea DSP, așa cum reglementau actele interne.

În cel de-al doilea caz, reprezentanții Camerei de Conturi au invocat că s-ar fi plătit încă 1.003 lei pentru 34 de ore suplimentare prestate de doi salariați care nu au făcut parte de grupul de coordonare și monitorizare a activităților cu privire la gestionarea și asigurarea infrastructurii critice (n.r. – instituit în 9 martie 2020) și nici nu erau nominalizați ca făcând parte din personalul care asigura serviciul de permanență la nivelul direcției.

Cele mai mari sume figurează în dreptul conducerii DSP

În schimb, suma cea mai mare considerată ca fiind plătită nejustificat figurează chiar în dreptul conducerii DSP, respectiv 44.395 lei, sumă decontată corespunzător celor 417 ore suplimentare prestate de Monica Adascăliței, actualul director executiv DSP, și Teodor Ferariu, fostul director executiv, actualmente director adjunct.

Ce invocă reprezentanții Camerei de Conturi nu e că orele nu ar fi fost efectuate în realitate sau că cei în cauză nu puteau să le presteze sau nu puteau fi plătiți pentru ele, ci faptul că sumele au fost achitate fără să existe documente care să demonstreze că efectuarea lor a fost dispusă în scris de șeful ierarhic, așa cum obligă legea. Este drept, la nivelul DSP Botoșani a fost emisă o astfel de decizie, încă din 9 martie 2020, în care figura inclusiv Teodor Ferariu (n.r. – el a fost înlocuit în funcție pe 28 aprilie 2020 de Monica Adăscăliței) , însă reprezentanții Camerei de Conturi spun că directorul DSP nu putea să fie sieși șef.

„În cazul ambilor directori executivi este de subliniat că neregularitatea constatată de auditul extern consistă în această inexistență a unei dispoziții din partea șefului ierarhic, iar nu în opoziția legii ca persoanele desemnate în respectiva funcție să efectueze ore suplimentare”, au precizat reprezentanții Curții de Conturi. Altfel spus, din cauza lipsei acelei hârtii, chiar dacă au muncit în perioada stării de urgență, cei din conducerea DSP ar trebui să restituie banii.

„Noi am contestat raportul Camerei de Conturi”

„Nu este normal pentru că, dacă ne uităm în toate ordonanțele privind starea de urgență, toate activitățile de coordonare și implementare a măsurilor de prevenire și limitare a pandemiei s-au realizat prin structurile de specialitate ale Direcției de Sănătate Publică, prin serviciul de permanență în regim de 24 de ore din 24, șapte zile pe săptămână. Vreau să vă spun că nu pleca niciun document din instituție fără să fie semnat de noi. Ori, să vină acum Curtea de Conturi și să spună că nu există acea dispoziție din partea șefului ierarhic, nu mi se pare ceva normal. Dar noi am contestat raportul Camerei de Conturi și sperăm ca instanța să ne dea dreptate. Putem demonstra oricând cu acte că am efectuat acele orele suplimentare și că ele au fost plătite legal”, a spus Monica Adăscăliței, directorul executiv al DSP Botoșani.

Sentința definitivă va fi pronunțată de Curtea de Apel Suceava

Într-adevăr, reprezentanții DSP au contestat raportul Camerei de Conturi Botoșani, dar acțiunea a fost respinsă de Curtea de Conturi, iar mai apoi și de Tribunalul Botoșani, prin secția de Contencios administrativ. Motivul principal l-a reprezentat o adresă emisă de Direcția Management și Structuri Sanitare din Ministerul Sănătății, în 30 aprilie 2020, prin care s-a transmis direcțiilor de sănătate publică, negru pe alb,  că „indiferent de modul în care au fost efectuate orele suplimentare, prin asigurarea serviciului de permanență în regim 24/7, prin serviciul de gardă sau chemări la domiciliu, pentru a putea fi plătite trebuie ca efectuarea lor să fie dispusă de șeful ierarhic în scris”. Reprezentanții DSP au contestat și decizia Tribunalului Botoșani, astfel că sentința definitivă va fi pronunțată de Curtea de Apel Suceava.

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
9.4 ° C
9.4 °
8.6 °
66 %
1.3kmh
96 %
mar
14 °
mie
20 °
joi
13 °
vin
16 °
sâm
19 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Asta înseamnă să te pregătești bine pentru programul rabla.

EDITORIAL

Ați auzit ce isprăvi a mai comis Marcelașul cel Viteaz în ultimele zile? Ar cam trebui. Nu de alta, dar românilor le place să...

EPIGRAMA ZILEI

Un termen interesant: Poate fi mașină nouă, Numele unui savant Sau ...  instrument de spart ouă! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...