vineri, martie 29, 2024
AcasăPrima PaginăŞantierul UPU bântuit de ghinion

Şantierul UPU bântuit de ghinion

♦ Muncitorii firmei care se ocupă de reabilitarea sediului Urgenţelor sunt de negăsit, dar şefii CJ spun că au situaţia sub control.

Şantierul de la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) a Spitalului Judeţean, închis de mai bine de o lună, nu dă semne că ar „reveni la viaţă”. Constructorul are termen până la finalul lui martie, însă Consiliul Judeţean a făcut o adresă de rechemare în şantier, şefii judeţului fiind alarmaţi de faptul că de aproape două luni nu s-a mai lucrat. De asemenea, o serie de alte lucrări au fost scoase la licitaţie în aceste zile, ceea ce îi face pe mulţi din spital să se gândească că termenul de 31 martie devine tot mai puţin realist.

Proiectul a fost urmărit de piedici însă de la început. Astfel, iniţial lucrările trebuiau demarate încă din 2020, însă din cauza pandemiei, având în vedere că UPU a jucat un rol vital în această situaţie, au tot fost amânate. În acest an, însă, autorităţile au fost nevoite să demareze proiectul, existând astfel riscul de a pierde finanţarea din fonduri europene, de aproximativ patru milioane de lei. Astfel, în primăvara trecută au fost demarate lucrările, cu promisiunea, din partea autorităţilor şi a constructorului, că acestea vor fi încheiate mai devreme de limită, adică undeva în luna decembrie a anului 2021. Totul părea să meargă bine, însă după câteva luni, în vară, constructorul a realizat că proiectul după care era făcută lucrarea este greşit, aşa că a urmat o serie de adrese între Conest, firma de construcţii care se ocupă de reabilitare, Consiliul Judeţean şi firma care se ocupase de proiect.

Muncitori retraşi din şantier

La începutul lunii decembrie, echipele de muncitori au fost retrase din şantier, reprezentanţii Conest spunând că nu pot continua până când proiectul nu este refăcut. „Nu aş putea spune chiar că am retras echipele de muncitori, ci facem o scurtă pauză, până se actualizează proiectul şi se emit noile dispoziţii de şantier, care cad în responsabilitatea beneficiarului. Ni s-a promis că în următoarele două săptămâni şi după 10 ianuarie am relua activitatea”, spunea în ianuarie Irinel Tofan, preşedinte al consiliului de administraţie şi director general al Conest Iaşi.

Reprezentanţii CJ au spus atunci că problema urma a fi remediată în scurt timp, iar de la 10 ianuarie se va reîncepe lucrarea. Reprezentanţii judeţului s-au ţinut de cuvânt, însă echipele de muncitori nu s-au mai întors pe şantier.

Noua decizie a venit la începutul lui ianuarie, dar muncitorii nu au revenit la lucru. Conducerea unităţii sanitare spune că pentru moment nu este cazul de îngrijorare, asta şi pentru că lucrările ar fi destul de avansate. „Eu, din câte ştiu, la foarte multe capitole sunt cu mult înaintea termenelor prevăzute. Predarea este prevăzută la finalul lunii martie, acesta este termenul oficial. Vom vedea în preajma acelei date care va fi situaţia”, a precizat Doina Caba, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă.

Constructorul dă vina pe vreme

Având în vedere toate aceste întârzieri, acum, chiar şi finalul lunii martie ca termen de finalizare intră serios sub semnul întrebării, existând riscul prelungirii cu încă cel puţin o lună, adică perioada în care constructorul nu a putut lucra la UPU, deşi ar fi vrut.

„Ni s-a transmis că de luni, 7 februarie, se va reîncepe munca la Urgenţe”, a spus un reprezentant al Spitalului Judeţean.

Unul dintre motivele invocate de constructor pentru pauză ar fi fost temperaturile scăzute de afară şi imposibilitatea efectuării unor lucrări de finisaje şi aşezare a unor bariere antimicrobiene pe pereţi şi podele, care trebuie făcute la temperaturi pozitive. Asta în condiţiile în care acelaşi constructor a ştiut foarte bine cum îşi poate organiza şantierul şi activitatea astfel încât să poată lucra şi atunci când sunt temperaturi mai scăzute.

De altfel, se pare că în aceste zile au fost trimise unele echipe de muncitori pentru a încălzi spaţiile în care se va lucra în perioada următoare. Surse din cadrul CJ spun, însă, că firma constructoare nu se aştepta ca temperaturile să fie atât de blânde în această perioadă, astfel că echipele de muncitori au fost dirijate, în timpul iernii, pe alte şantiere din judeţul Iaşi.

Noi lucrări scoase la licitaţie

Greşelile de proiectare care au fost depistate au adus şi o nouă licitaţie, deoarece implică lucrări ce nu au fost prinse în proiectul iniţial. Acestea au fost scoase la licitaţie pentru suma de 1.225.989,71 lei, iar criteriul de adjudecare va fi preţul cel mai scăzut, conform anunţului publicat pe SEAP. Lucrările fac parte din proiectul „Modernizare, extindere, dotare a Unității de Primiri Urgențe din strada Marchian, nr. 11, Botoșani”, însă reprezentanţii CJ spun că acestea sunt lucrări complementare, şi vor fi finalizate într-un timp foarte scurt, fără a afecta cu ceva şantierul actual al UPU. Firma câştigătoare ar fi tot Conest.

Explicaţii cerute de consilierii judeţeni 

Interesant este că nici măcar consilierii judeţeni nu sunt foarte siguri ce se întâmplă cu acest proiect. Din acest motiv, la şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean din 22 decembrie 2021, când s-a pus în discuție suplimentarea sumelor alocate implementării proiectului, liderul consilierilor liberali, Viorel Iliuță, a solicitat explicații din partea executivului, întrucât, în opinia sa, unele aspecte ridică semne de întrebare. Primele chestiuni punctate de liberal au fost legate de stadiul lucrărilor, dar și de modificările aduse la proiectul inițial.

„Constat că sunt cam multe dispoziții de șantier – eu am numărat 33 – ceea ce ridică cumva o serie de semne de întrebare privind calitatea acestei proiectări. La nouă luni de semnarea contractului, care a fost în februarie (n.r. – 10 februarie 2021), s-au executat și decontat înțeleg din proiectul de hotărâre, 47% din valoarea contractului. Întrebarea este – dacă în nouă luni s-au executat 47% din lucrări, în următoarele patru luni reușim să ajungem la 100%? Acum, dacă mă uit la actele adiționale, actul adițional privind lucrările suplimentare, la care s-ar adăuga actul adițional nr. 3 , care ar trebui să consfințească suplimentarea cu 1.256.000 lei, ajungem la 2 milioane și ceva, care se adiționează la valoarea contractului. Valoarea inițială a contractului este de 4.900.000 de lei. Una peste alta, aceste suplimentări duc la o valoarea totală cu 43% în plus față de valoarea inițială a contractului. Mi se pare destul de mult, puteam încheia și un alt contract”, a spus Viorel Iliuță.

O parte dintre răspunsuri au venit din partea președintelui CJ, Doina Federovici, care a subliniat că investiția va fi finalizată la termen. „Vreau să vă spun că majorarea valorii proiectului are cauze obiective – vorbim de 2,5 milioane de lei cu TVA, care include atât ajustările de preț cauzate de explozia prețurilor la materialele de construcții, unde aplicăm ordonanța (n.r. OG 15/2021), dar și recalibrarea instalațiilor impuse de noile norme privind acreditarea unităților sanitare din cauza acestei perioade pandemice. Proiectarea a fost făcută în 2018, la nivelul anului 2018, când nu erau asemenea cerințe, și vorbim clar de instalații de oxigen, rețele electrice, instalații care trebuie puse în executare la nivel superior, care să permită, știu eu, utilizarea lor în siguranță”, a spus Doina Federovici, care a adăugat că orice întrebare legată de proiect ar putea găsi răspunsurile exacte la echipa de proiect, care ar putea pune la dispoziție și documentele aferente. În plus, a precizat aceasta, toate documentele au avizul dirigintelui de șantier și au fost întocmite de proiectantul lucrărilor.

Firma care a făcut proiectul a fost dată în judecată

Ce nu s-a spus până acum este că aceste greșeli din proiect au fost semnalate încă din perioada de realizare a documentelor. Astfel, contractul pentru proiectare a fost încheiat de CJ în noiembrie 2019 cu societatea Spiri Com SRL București. Ordinul de începere a fost emis în data de 19 noiembrie 2019, stabilindu-se un termen intermediar de predare a proiectului pentru obținerea autorizației de construire (PAC) de maximum 30 de zile de la data înscrisă în ordinul de începere al prestării serviciilor, respectiv până la data de 19 decembrie 2019, dar și un termen intermediar de predare a proiectului tehnic de execuție ( PT+DE) de maximum 55 de zile de la data înscrisă în ordinul de începere al prestării serviciilor, respectiv până la data de 13 ianuarie 2020. Documentația PAC a fost depusă la data de 18 decembrie 2019, iar documentația PT+DE a fost depusă la data de 20 ianuarie 2020, cu 7 zile de întârziere față de data limită de 13 ianuarie 2020.

În paralel, a continuat și corespondența pentru finalizarea documentației. Astfel, la data de 3 februarie 2020, CJ comunică firmei deficiențele constatate ca urmare a analizării documentației printre care Memoriul general, memoriul de structură, memoriu dotări și instalații interioare și sistematizare verticală, Plan acoperiș incomplet, Plan fundații incomplet, Plan dotări și instalații tehnologice, documentație organizare șantier, șamd. A urmat apoi o întreagă corespondență între cele două părți, iar pe 25 martie 2020 proiectantul a apreciat că documentația a fost finalizată, iar aceasta respectă tema de proiectare și caietul de sarcini. Cu toate acestea, abia în 2 iunie 2020 documentațiile ar fi fost refăcute conform solicitărilor.

Prin urmare, în ianuarie 2021 CJ a dat în judecată firma Spiri COM SRL solicitând daune pentru aceste întârzieri. Așa se face că, în urma procesului, Tribunalul Botoșani a obligat societatea să plătească penalități către CJ în sumă de 20.761,34 lei.

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
16 ° C
16.1 °
14.4 °
57 %
12.1kmh
62 %
vin
19 °
sâm
25 °
Dum
26 °
lun
27 °
mar
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Nici hoții nu-s dezamăgiți și rămâi și tu cu mașina întreagă.

EDITORIAL

În avalanșa de știri, săptămâna trecută una a trecut aproape neobservată. Este vorba de anunțul făcut de Doina Federovici, președinta Consiliului Județean, că nu...

EPIGRAMA ZILEI

Drag mi-a fost calul bălan Și pe badea în Merțan Drag mi-e badea și în car Dacă e ... milionar!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...