Platforma Facebook a devenit foarte populară în clasa politică, odată ce politicienii au înțeles că pot comunica ce doresc, indiferent dacă are sau nu legătură cu realitatea, evitând întrebările din partea presei și blocând comentariile negative, pentru a promova o imagine cosmetizată.
Pentru că Facebook oferă posibilitatea de a publica anunțuri contracost și de a targeta segmentul de populație căreia îi este destinat mesajul, clasa politică folosește intensiv platforma socială pentru campanii electorale. În urma presiunilor, în special din partea Uniunii Europene, după ce prin propaganda falsă de pe Facebook s-au manipulat alegeri în multe țări europene, postările cu caracter politic trebuie asumate și se poate afla exact cine plătește reclama, cu cât și câte reclame postează.
Cel mai mare contributor la Facebook este chiar UE
În România, paradoxal, cel mai mare contributor la Facebook este chiar UE, prin instituțiile ei, Parlamentul și Comisia Europeană, care în ultimii trei ani au plătit la Facebook aproape șase milioane de lei. Având în vedere ascendența în toată Europa a partidelor de extremă dreaptă și amenințarea iliberalismului în multe țări europene, în ciuda acțiunilor europene de pe Facebook, probabil banii respectivi au fi fost mai bine folosiți dacă erau direcționați spre presa liberă, dar asta este încă o eroare în planurile UE de comunicare, capitol la care Uniunea stă foarte prost.
Pe al doilea loc este PSD, cu aproape trei milioane de lei cheltuiți în ultimii trei ani, urmat de USR. Cel mai promovat om politic pe Facebook este Marcel Ciolacu, pentru imaginea căruia s-au plătit 1,8 milioane lei. Și celelalte partide își fac promovare pe platforma respectivă, la acțiunile lor sau ale liderilor sumele cheltuite în ultimii trei ani provin din subvențiile pentru partide politice, sumele repartizate de la buget către partidele parlamentare fiind uriașe, cheltuielile pentru Facebook sunt practic mărunțiș. Așadar liderii politici și partidele din România își fac imagine pe Facebook din banii noștri, de fapt.
Numele paginii | Disclaimer | Suma (RON) | Nr. reclame | ||
1 | Parlamentul European | Parlamentul European | 4.483.880 | 3206 | |
2 | Partidul Social Democrat | PSD | 2.929.045 | 3150 | |
3 | USR | USR | 2.607.762 | 841 | |
4 | Partidul Național Liberal | PNL | 2.229.949 | 4022 | |
5 | Alianța USR PLUS | USR (pagină ștearsă) | 2.226.364 | 772 | |
6 | Marcel Ciolacu | PSD | 1.823.019 | 2381 | |
7 | Comisia Europeană | Comisia Europeană | 1.409.605 | 573 | |
8 | Cătălin Drulă | USR | 868.761 | 314 | |
9 | PNL | Partidul National Liberal | 802.509 | 1062 | |
10 | Ioana Ramona Bruynseels | Ramona Ioana Bruynseels | 631.019 | 854 | |
11 | Newsweek Romania | Newsweek Romania | 553.757 | 4582 | |
12 | Guvernare.net | Guvernare.net | 538.725 | 398 | |
13 | Dan Barna | USR | 512.232 | 249 | |
La Botoșani, tot PSD conduce
Clasamentul la Botoșani este următorul (sumele sunt în RON):
Parlamentul European – 81.266
PSD – 50.621
Cătălin Silegeanu – 48.941
PNL – 39.458
Marcel Ciolacu – 38.899
USR – 36.262
Cosmin Andrei – 35.657
Marius Budăi – 35.316
Pagina Știri locale – 35.316
Apare în top din nou Marcel Ciolacu pentru că sumele naționale pot fi repartizate pentru reclame îndreptate către persoane din anume județe.
Pe măsură ce oamenii politici s-au convins de mediul prietenos pentru cei care plătesc pe Facebook au investit mai mult, unii chiar au lansat afaceri, omul de afaceri și politicianul Cătălin Silegeanu a cumpărat un grup de Facebook de la fostul administrator al grupului, cu membri cu tot, în ideea că va putea controla mai bine narativul electoral.
Este doar o modalitate de a face afaceri ciudate pe Facebook, alta fiind multitudinea de pagini care se pretind ziare, dar promovează foarte multe din articolele pe care le publică. Practica nu este viabilă economic însă, promovarea nu aduce absolut nimic, decât dacă este plătită pe la spate tot de politicieni, pentru a-și face imagine, folosind și un așa-zis ziar în această acțiune, pentru a obține un fel de respectabilitate. Cei cu pagini în afacerea asta nu refuză pe nimeni, așa că multe din paginile lor sunt chiar amuzante, seamănă a ring de box, adversarii politici plătind articole pe rând pentru a se duela online.
Şefa PSD şi a CJ Botoşani are două pagini
Doina Federovici, șefa filialei PSD și a Consiliului Județean a cheltuit ceva peste 31.000 lei. Ea profită de facilitățile Facebook care permit o abordare mai laxă a reclamei.
În primul rând are două pagini, una ca președinte al CJ și PSD și una de creator digital, care adună audiență mai mare. Evident, nu postează ea personal, are oameni angajați pentru asta, iar membrii PSD distribuie imediat toate postările cu șefa PSD Botoșani, ca să vadă poporul ce activitate prodigioasă are.
Cum spuneam, metoda e extrem de avantajoasă pentru că elimină presa din proces, nimeni nu pune întrebări la care președinta CJ ar trebui să răspundă, ceea ce încearcă să evite, Doina Federovici nu a organizat nici o conferință de presă de când a preluat șefia CJ și PSD.
Presa are prostul obicei să pună întrebări și să arunce o lumină proastă asupra efortului de a posta zilnic pe Facebook, postări cu laude și poze făcute de fotografi plătiți și distribuite apoi ca reclamă.
Cum știți dacă primiți postări plătite
Orice postare plătită este menționată ca atare pe Facebook, însă foarte puțini dau atenție la asta, furați de titluri și poze. De obicei, sub numele entității care postează este scris „Sponsorizat”. Asta înseamnă că acea postare e plătită. Dacă e vorba de teme politice sau sociale, puteți face click pe acel cuvânt și apoi puteți afla cine a plătit, cât și pe ce perioadă.
Dacă primiți postări care vin de la ziare sau care spun în titlu că sunt ziare, căutați pe profilul ziarului dacă are un site web și intrați acolo. În primul rând nu există ziare doar pe Facebook, toate ziarele online au un site. De cele mai multe ori, la postări plătite veți găsi pe site doar articole vechi, publicate când și când, în funcție de cine plătește.
Dar acești falși ziariști au toți la profilul de Facebook scris mare numărul de telefon la care pot fi contactați. Asta e o modalitate sigură de a ști că e ceva în neregulă, ziarele publică pe Facebook un număr de telefon fix, de obicei, cel al redacției, nu telefoanele personale ale reporterilor.
-Cătălin MORARU