spot_img
marți, aprilie 30, 2024
AcasăLocalBani risipiţi pentru participarea la Târgul de Turism

Bani risipiţi pentru participarea la Târgul de Turism

CJ Botoșani a plătit peste 2.500 de euro pentru participarea la Târgul de Turism de la București. Totul în baza unei hotărâri adoptată în vara acestui an, care nu a prevăzut detaliile financiare ale acestei acțiuni. Singura valoare menționată în hotărârea cu pricina a fost doar taxa de co-expozant, în valoare de 150 euro + TVA . Atât. În schimb, la final nota de plată s-a ridicat la aproape 13.000 de lei, sumă ce a fost achitată din bugetul propriu al CJ.

De ce o fi fost nevoie de Târgul de Turism, doar inițiatorul hotărârii CJ ar putea spune. Târgul de Turism s-a desfășurat la Romexpo- București, în perioada 9-12 noiembrie. Asta înseamnă că CJ a cheltuit aproape 500 de euro pe zi, pentru un eveniment în urma căruia, ca de fiecare dată, nu rămâne nimic, decât bani risipiți și poze cu politruci. Totul pe bani publici, evident.

Hotărârea adoptată în august a stabilit că participarea va fi comună, implicând Județul Botoșani, municipiul Botoșani, municipiul Dorohoi și cele două centre de promovare turistică din Botoșani și Dorohoi. Deși se menționa o taxă de co-expozant, nu se preciza suma totală a cheltuielilor sau avantajele concrete ale participării la eveniment. Cei trei asociați trebuiau să contribuie la plata taxelor percepute de organizatorii târgului, câte 150 de euro de euro pentru fiecarte plus TVA. În schimb, CJ se obliga să asigure materiale de promovare, participarea unor reprezentanți, în echipa tehnică, la standul comun de promovare și să asigure transportul materialelor necesare amenajării standului și a materialelor de promovare.

În schimb, municipiul Botoșani trebuia să plătească închirierea standului de promovare, în valoare de 1323 euro + TVA, să asigure două panouri și două lămpi pentru iluminarea standului, plus mocheta pentru întreaga suprafață a standului. La fel, municipiul Dorohoi era obligat să asigure un ecran pentru promovarea imaginilor și spot-urilor video în stand. În plus, fiecare asociat trebuia să vină cu materiale proprii de promovare. În mod surprinzător, la final, nota de plată a atins aproape 13.000 de lei, generând întrebări legitime cu privire la modul în care s-au gestionat resursele publice. Cu o cheltuială de aproape 500 de euro pe zi, rezultatul vizibil al participării la târg a fost pus sub semnul întrebării, deoarece, conform observațiilor, nu s-au obținut rezultate palpabile.

Diurnă pentru cei ce au reprezentat judeţul

Cum s-a derulat totul o știu doar cei care au fost la București. Asta pentru că de la Botoșani s-au văzut doar câteva fotografii postate pe rețelele de socializare de către cei care au reprezentat județul. Nu tu câte contracte încheiate, nici măcar câte pliante au fost distribuite. Ba mai mult, duminică la prânz, în ultima zi a târgului, standul Botoșaniului era mai mult pustiu, semn că pentru unii a contat mai mult plimbarea, decât efectele.

În schimb, la revenirea în județ a delegației, reporterii „Monitorul” au solicitat în scris, reprezentanților CJ, câteva informații despre costuri – cât a cheltuit CJ-ul, ce s-a achitat din această sumă, în ce a constat participarea, cine a reprezentat Consiliul Județean, cine a asigurat din punct de vedere financiar deplasarea și prezența reprezentanților Consiliului Județean Botoșani și ai Orchestrei Populare „Rapsozii Botoșanilor – Ioan Cobâlă”, ce sume vor fi decontate și care a fost efectul participării la Târgul Național de Turism.

Răspunsurile au venit după câteva zile de așteptări, probabil pentru a se face socoteala. Astfel, sumele cheltuite de CJ pentru participarea la Târgul Național de Turism au cumulat 12.826,92 lei. De ce? Pentru că persoanele care au reprezentat CJ şi şoferii maşinilor au primit, conform HG 714/2018, care reglementează drepturile şi obligațiile personalului autorităților şi instituțiilor publice în cazul deplasării în interesul serviciului, o diurnă zilnică de 23 de lei/persoană și o alocare pentru cazare de 265 de lei/persoană. Așa se face că la final parcare, transportul, contravaloarea carburantului, diurna și alocarea pentru cazare au totalizat 11.940,05 lei, la care se adaugă taxă participare de 886,87 lei. Total – 12.826,92 lei, adică peste 2.000 de euro.

Bani şi din bugetele proprii pentru Târgul de Turism

Dar atenție, aceasta este numai „cota” CJ-ului pentru că, nu-i așa, fiecare asociat sau participant a avut cheltuielile lui, care au fost asigurate din bugetele proprii. De altfel, și deplasarea și participarea Orchestrei Populare ,,Rapsozii Botoșanilor – Ion Cobâlă” a fost asigurată tot din bugetul propriu al Orchestrei Populare.

Rotunjit, sumele plătite de fiecare participant din Botoșani ar putea cumula lejer undeva la aproape 50.000 de lei, adică vreo 10.000 de euro. „Consiliul Județean Botoşani a fost reprezentat de către o delegație formată din specialiştii Serviciului de Promovare din cadrul Direcției de Dezvoltare – Promovare, coordonată de către vicepreşedintele Consiliului Județean, domnul Dorin Birta. Deplasarea şi prezența reprezentanţilor CJ Botoșani a fost asigurată din bugetul propriu al instituţiei”, se arată în răspunsurile oferite de reprezentanții CJ.

Stand amenajat pentru promovarea judeţului

Cât privește participarea, cei de la CJ spun că standul județului a fost amenajat pe 8 noiembrie, a fost dezmembrat în data de 12 noiembrie şi a fost realizat cu scopul de „promovare a județului, a destinațiilor atracțiilor turistice, dar şi a culturii şi diversității gastronomice, pentru distribuirea materialelor de promovare, beneficiind de o bună vizibilitate pentru vizitatori”.

„Evenimentul a beneficiat de o amplă campanie de promovare pentru atragerea vizitatorilor, expozanții fiind agenții de turism, touroperatorii, centrele de promovare turistică şi administrațiile publice locale din ţară”, au mai arătat cei de la CJ Botoșani. În schimb, ca și bilanț, participanții la târg susțin că, în cadrul activităţilor, standul județului ar fi fost vizitat de peste 2.000 persoane, care și-ar fi manifestat intenția de a vizita judeţul.

„Acestora li s-au prezentat materiale informative despre istoria, obiceiurile și atracţiile turistice ale judeţului. Li s-au făcut recomandări referitoare la modul în care își pot petrece vacanţa în judet, punându-se accent pe activităţile pe care le pot avea pentru un sejur reuşit. Vizitatorii prezenţi la stand s-au arătat interesaţi de posibilitatea de a petrece sărbătorile de iarnă și Revelionul 2024 in județul Botoșani”, susțin reprezentanții CJ.

În acest context, oficialii județului afirmă că s-au purtat discuţi și cu reprezentanţi ai agenţiilor de turism și pentru organizarea unor sejururi la Botoşani cu prilejul minivacanţei de 1 Decembrie 2023, a Sărbătorilor de Crăciun, Revelion 2024, dar și a Sărbătorilor pe rit vechi din ianuarie 2024.De asemenea, s-au stabilit contacte cu agenţii de turism, care vor veni și cu concretizari de circuite în Botoşani.

„Au fost promovate tradiţile, folclorul, gastronomia și meșterii populari din judet. La standul judeţului Botoșani au fost prezentate și s-au făcut degustări ale produselor tradiționale locale. Tot în cadrul Târgului de Turism al României au fost distribuite materiale promoţionale, în special legate de turismul cultural și cel ecumenic, care care pot reprezenta atuuri atuuri ale judeţului în atragerea turiştilor”, au invocat reprezentanții CJ în răspunsul comunicat cotidianului „Monitorul”.

Discuţii purtate privind promovarea rutelor culturale

„Marea reușită” ar fi că, pe parcursul târgului, standul de promovare a judeţului ar fi apărut în emisiuni la televiziunile naționale la B1 TV, (n.r. – în data de 9.11.2023, la emisiunea Hai cu noi!), Antena 1 (în data de 9.11.2023, la emisiunea Neaţa cu Răzvan și Dani) și la Antena Stars (în data de 10.11.2023, la emisiunea Star matinal), posturi care sunt în subsolul clasamentului când se vorbește despre audiența tv.

În plus, susțin oficialii CJ, standul ar fi fost promovat pe reţelele sociale ale Romexpo și Târgului de Turism, s-au schimbat informaţii cu reprezentanţii unor platforme on-line de promovare turistică, au fost prezentate informaţii și materiale de promovare studenţilor de la Facultatea de Turism, cu care s-a făcut un schimb de idei privind tendinţele de promovare din turismul intern, iar la standul judeţului ar fi fost prezent și Ștefan Radu Oprea, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, oficiali guvernamentali și reprezentanţi ai asociaţilor de profil.

Cu această ocazie s-au purtat discuții privind promovarea rutelor culturale, având în vedere faptul că judeţul Botoșani este o destinaţie predilectă pentru turismul cultural și iniţiator al unor rute culturale. Totodată, a fost lansată oficial – în standul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului – Ruta Cultural Turistică ,Eminescu – One Culture One Route”, rută internaţională care reunește și obiective din judetul Botoşani”, susțin reprezentanții CJ.

În timp ce autoritățile susțin că standul județului a fost promovat și apreciat, iar contactele cu alte autorități regionale au fost constructive, absența unui raport detaliat cu privire la rezultatele concrete ale participării la târg lasă anumite semne de întrebare asupra eficacității acestei inițiative.

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
14.3 ° C
17.6 °
13.9 °
55 %
2.7kmh
2 %
mar
14 °
mie
21 °
joi
22 °
vin
22 °
sâm
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Încă e bine, faza următoare e că dispar și camerele de luat vederi.

EDITORIAL

Nu e prima dată când pomenesc de Cănuță-om sucit, acel personaj aparent inventat de Caragiale, dar cât se poate de reprezentativ pentru spațiul mioritic....

EPIGRAMA ZILEI

Lumina din felicitare Să n-o considerați plocon, Ne costă ea, pe fiecare Cu mult mai mult ca la … E on!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...