spot_img
sâmbătă, aprilie 27, 2024
AcasăEditorialCu o bătălie nu se câştigă războiul

Cu o bătălie nu se câştigă războiul

De domeniul trecutului a devenit lupta în stradă a camionagiilor care au protestat împotriva majorării tarifelor la poliţele RCA, încheiată săptămâna trecută cu o victorie. Ne amintim că preţul acestor poliţe a fost majorat şi de patru ori într-un an. Şi poliţele pentru autoturisme au crescut la preţ, de două sau chiar de trei ori, însă fiind vorba de sume mult mai mici, şi nemulţumirea posesorilor de astfel de autovehicule a fost proporţional mai scăzută.
În fapt, şoferii din douăzeci de mari oraşe, printre care şi municipiul nostru capitală de judeţ, au scos camioane, autocare şi microbuze pe străzi, claxonând straşnic şi mergând cu viteza melcului. Desigur, cei incomodaţi au fost ceilalţi participanţi la trafic, în nici un caz patronii firmelor de asigurări, mulţi din ei din afara ţării, şi în nici un caz angajaţii foarte bine plătiţi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, instituţie care ar fi trebuit, cel puţin teoretic, să stăvilească rapacitatea dezlănţuită a asiguratorilor.
Au fost voci care au strigat că de fapt statul nu are dreptul să se amestece în economia de piaţă, deci nu poate impune limite pentru poliţele RCA. Aşa o fi, numai că Asigurarea de Răspundere Civilă este obligatorie, impusă prin lege chiar de stat. Prin urmare, firmele de asigurări au primit pe tavă o piaţă de milioane de clienţi captivi, siliţi să-şi încheie asigurare la tarife din ce în ce mai mari. Ar fi imposibil să nu remarcăm că aceste creşteri de tarife au venit imediat după ce câteva firme de asigurare, începând cu Astra, au dat faliment, iar clienţii acestora au fost nevoiţi să migreze către alţi asiguratori care i-au aşteptat cu braţele deschise dar şi cu tarife mult mai mari.
Neobişnuită a fost reacţia guvernului, care a emis o Ordonanţă de Urgenţă care autorizează ASF să îngheţe pentru şase luni preţul acestor poliţe. Fiind o instituţie independentă, ba chiar extrem de independentă, ASF, care nu se subordonează teoretic decât parlamentului, poate să vrea sau nu să ţină seama de ordonanţă. Este foarte probabil ca, de data asta, să o facă. Dar aparenta cedare în faţa transportatorilor este calcul pur. Parcul auto al administraţiei centrale şi al administraţiilor locale este cel mai mare din România. La acesta se adaugă autovehiculele firmelor de transport ale municipalităţilor, ale SMURD, Salvare, Poliţie, Pompieri, ale instituţiilor deconcentrate. În multe din aceste cazuri bugetele au fost aruncate în aer de creşteri fără precedent ale tarifelor RCA. Aşa că, dacă e să credem într-o coincidenţă fericită, cel mai mare câştigător din războiul transportatorilor, este chiar statul şi instituţiile sale.
Însă extrem de rar se întâmplă ca astfel de coincidenţe să apară chiar la timp, adică nu ar fi deloc exclus ca toată istoria cu camioane derulată pe ecranele televizoarelor să fi fost aranjată pentru ochii europenilor care ar fi sărit ca arşi dacă o astfel de Ordonanţă intervenţionistă ar fi fost dată de guvern fără tot acest circ cu fum de eşapament şi claxoane. Asta cu atât mai mult cu cât, ştiut fiind lipsa de solidaritate a românilor, nu au venit nici pe departe autovehiculele promise de organizatori la marele miting din Bucureşti.
Nici un alt miting în stradă nu a avut drept efect obţinerea a ceva atât de palpabil, pentru că, spre exemplu, mitingul în care Ponta şi-a dat demisia, pornit de tragedia de la clubul Colectiv, a dus la înlocuiri şi schimbări, şi cam atât. Este deci puţin probabil ca vreun alt miting, în viitor, să rezolve vreo altă nevoie concretă, cum ar fi creşteri de salarii sau pensii, scăderi de taxe, orice. Prin urmare victoria asupra firmelor de asigurări rămâne deocamdată unică, evident, în măsura în care nu a fost de fapt victoria guvernului asupra lui însuşi.

 

George LAZĂR
director

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
4.3 ° C
4.3 °
4.3 °
81 %
1.3kmh
66 %
sâm
19 °
Dum
21 °
lun
21 °
mar
21 °
mie
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...