sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăEditorialMult zgomot pentru (aproape) nimic - Ciprian MITOCEANU scriitor

Mult zgomot pentru (aproape) nimic – Ciprian MITOCEANU scriitor

A fost ceva gălăgie în faţa Guvernului zilele trecute. Taximetriştii şi-au dat seama că nu se mai poate şi au ieşit în stradă. Curios e că hărmălaia pe care au făcut-o nu a rămas fără ecou, liderii protestatarilor fiind chemaţi la negocieri după câteva ore de proteste. O adevărată performanţă, dacă ţinem cont că unii protestează de luni întregi împotriva celor care ne conduc şi singurele reacţii notabile din partea guvernanţilor le reprezintă catalogarea ca agenţi ai lui Soros şi gaşca. Dar cât timp taximetriştii nu cer demisia demnitarilor corupţi şi nici modificarea Legilor Justiţiei într-o direcţie europeană, se pare că există toată disponibilitatea pentru a sta de vorbă cu ei. Un protest oarecum inutil – cel puţin în ceea ce-i priveşte pe taximetriştii din Bucureşti – dacă ţinem cont de faptul că primarul general al capitalei, controversata Gabriela Firea Pandele, a lansat deja un regulament care deocamdată e în dezbatere publică. Dar ştim noi cum stau treburile cu dezbaterile astea publice. I se dă omului posibilitatea de a se face auzit, dar cine mai stă să-l asculte? Noul regulament trebuie, aparent, să civilizeze serviciile de taximetrie, însă există un articol care pune capăt activităţii de ride-sharing. Astfel, cine doreşte să facă taximetrie trebuie să fie afiliat la un dispecerat. Fără dispecerat nu există taximetrie. Cel puţin nu legală. Chiar dacă firmele de taximetrie sunt obligate să-şi dezvolte aplicaţii pentru telefoanele mobile, totuşi existenţa dispeceratului este obligatorie. Şi cum Uber şi alte servicii de ride-sharing nu prea le au cu dispeceratul, e clar în ce direcţie se îndreaptă traficul din Bucureşti. Prin urmare, protestul de la Guvern e total inutil, mai mult o gălăgie menită să distragă atenţia opiniei publice de la adevăratele probleme ale României. Un soi de manipulare grosolană la care participă cât se poate de interesaţi toţi taximetriştii din Bucureşti. O manipulare despre care Dragnea – cel care arăta cu degetul spre multinaţionale – n-a comentat nimic deocamdată. Şi e posibil să nici nu o facă. Dacă o va face, o va face pentru că are un interes şi nu pentru că l-ar deranja debandada de pe străzile Bucureştiului. Nu pot să privesc la protestul taximetriştilor fără să-mi aduc aminte de aventurile pe care le presupune o călătorie prin capitală. Una în care apelezi la o firmă de taxi. De cele mai multe ori şoferul încearcă să te tragă în piep. Dacă îşi dă seama că eşti din provincie – şi de cele mai multe ori îşi dă seama pentru că el e băiat de Bucureşti; şmecher de capitală cum s-ar spune – te poţi aştepta să plăteşti pentru o cursă chiar mai mult decât merită să plăteşti pentru carapacea cu care şmenarul te-a dus la destinaţie. Dacă vrei să nu fii jefuit e recomandat să te înţelegi asupra preţului înainte de a porni în cursă. Şefu’, îţi dau atât, dacă nu… Asta presupune să ştii cam cât face cursa şi să oferi un soi de bonus dacă vrei să nu ţi se arunce de la obraz că pentru banii respectivi şmecherul nici măcar nu porneşte motorul maşinii. Sau mai degrabă suni la dispecerat şi ceri o maşină. Ştiind că şefii au informaţii despre cursa respectivă e posibil ca şoferul să aibă un comportament ceva mai reticient, mai ales că există posibilitatea ca o reclamaţie la firmă să fie luată în serios. Dar dacă vă alegeţi maşina de pe stradă, fiţi pregătiţi să plătiţi preţul. Şi eventual să fiţi plimbaţi prin tot oraşul doar pentru a creşte încasările şoferului. Serviciile de taximetrie lasă de dorit. Nu doar în Bucureşti, dar să ne limităm doar la taximetriştii care-şi fac veacul prin capitală şi care sunt, în mare parte, certaţi cu bunul simţ şi comportamentul civilizat. Faptul că oamenii încep să-i prefere pe cei de la Uber în defavoarea taximetriştilor a determinat reacţii violente în loc să ducă la civilizarea şoferilor de taxi. Şoferii Uber sunt intimidaţi, taximetriştii apelând la acelaşi limbaj de mahala cu care-şi tratează clienţii, le sunt lovite maşinile sau chiar sunt agresaţi. Argumentul pumnului este preferat comportamentului civilizat, năravurile rele se schimbă greu. Curtea Europeană de Justiţie a venit cu o decizie care pare să-i ajute pe taximetrişti, stabilind că Uber este serviciu de transport şi nu un serviciu digital. Şi totuşi taximetriştii protestează. Şi sunt luaţi în serios. Ciudat… Asta în condiţiile în care opoziţia protestează, strada protestează, medicii şi juriştii protestează, dar pe ei nu-i bagă nimeni în seamă. Nimeni nu le cheamă liderii la negocieri, nimeni nu supune în dezbatere publică regulamente şi legi. Dar când e vorba de taximetrişti… Încă o repriză de scandal. Un scandal inutil, având în vedere că lupta taximetriştilor era câştigată înainte de a începe. Manipulare? Paravan mediatic? Până la finalul anului nu mai e mult. Cineva trebuie să distragă atenţia de la problemele esenţiale.

Deja ai votat!
Botoșani
câțiva nori
3.3 ° C
5.6 °
2.8 °
91 %
2.3kmh
23 %
sâm
14 °
Dum
11 °
lun
12 °
mar
14 °
mie
11 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...