vineri, martie 29, 2024
AcasăEditorialLitoralul?! Litoralul se descurcă singur - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Litoralul?! Litoralul se descurcă singur – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Este fashionable de foarte mulţi ani să văd o aversiune faţă de litoralul românesc, alte destinaţii cum sunt Bulgaria, Turcia şi Grecia finanţând masiv presa de litoral şi presa din România să spună lucruri bune despre acele destinaţii şi lucruri foarte rele despre litoralul românesc”. Declaraţia îi aparţine Ancăi Nedea Pavel, director executiv al Organizaţiei Patronale Mamaia-Constanţa. Anca Nedea e de părere că în doar câţiva ani sudul litoralului românesc va deveni Coasta de Azur a României, genul de destinaţie turistică pentru care se vor bate doritori de pe toate meridianele lumii. Nedea vorbeşte despre un litoral viu, zugrăvit în culori atât de optimiste încât până şi cei care ştiu foarte bine cum stă treaba cu turismul patriotic simt nevoia să se lase fraieriţi. Cică s-au făcut investiţii şi e nevoie de turişti. Antreprenorii au investit, au făcut credite, au angajaţi de plătit şi tocmai într-o situaţie aşa de dificilă presa din România îşi permite să defăimeze litoralul.

Cu alte cuvinte, pe litoral totul e bine. E grozav aşa cum este pentru că aşa trebuie să fie. Numai presa şi-a permis să cârcotească fiind plătită din afară. Parcă-l aud pe Dragnea recitându-şi la nesfârşit poezia pentru care pretinde că a fost încarcerat. Am vrut binele românilor; românii merită ce e mai bun. Occidentul priveşte cu invidie la noi şi nu ştie cum să ne mai bage beţe în roate. Iar din acest punct de vedere, presa este cea mai potrivită coadă de topor.

Mai mult sau mai puţin întâmplător, zilele trecute am fost pus în situaţia de a face ceva muncă de avocat. O cunoştinţă a plătit un avans pentru un sejur pe litoral. Aşa se obişnuieşte mai nou pe la noi, să faci rezervare cu o parte din plată în avans. Însă, pe motiv de pandemie, cunoştinţa respectivă a decis să renunţe la vacanţă. Ţinând cont de sistemul de sănătate din România, e mai sănătos să-ţi porţi de grijă singur. Când a sunat să anunţe anularea, patroana pensiunii i-a tăiat-o de la obraz. Nu mai vedeţi banii de avans. Motivul?! Pur românesc. Am plătit o excursie în străinătate şi firma la care am plătit nu-mi dă banii, deci…

Mentalitate de hapcăi. Am pierdut eu, să mai piardă şi alţii. Întreprinzătorul român simte nevoia să te facă părtaş la pierderile lui, să te stoarcă de orice picătură de empatie. Evident, când au buzunarele pline nu ţin deloc să împartă bucuria.

Am sunat-o pe nesimţită şi am întrebat-o, vorba reclamei, dacă ştie cine sunt eu. Nu ştia, dar i-am explicat că sunt cetăţean european şi ce părere are legislaţia în vigoare despre astfel de manevre. În clipa următoare a întrebat unde să trimită banii. A ţinut, totuşi, să spună câte ceva despre lăcomie şi lipsă de înţelegere.

Cam aceasta este mentalitatea unui întreprinzător de pe litoralul românesc. Nici autorităţile nu gândesc mai departe. Românul trebuie să meargă la marea românescă pentru că e român şi trebuie să dea dovadă de patriotism, pentru că întreprinzătorii au băgat bani în hoteluri şi vor să-şi recupereze investiţia în primele două săptămâni de activitate.

Din păcate, doar vorbe lipsite de acoperire. Litoralul românesc nu oferă decât apă, nisip şi soare. Restul condiţiilor duc mai degrabă cu gândul la Coasta lui Azor cel plin de pureci, nu la Coasta de Azur de care ne despart ani lumină. Nedea vorbea ceva despre istorie, cultură şi identitate. Cică pot fi accesate pe litoral.

Trist, dar cât se poate de adevărat. Litoralul românesc e creaţia lui Ceauşescu într-o vreme în care românii nu aveau altă alternativă. Practic, trebuiau să se mulţumească cu ceea ce li se oferea. Nu exista concurenţă şi distracţiile ieftine erau suficiente. La treizeci de ani distanţă lucrurile nu s-au mişcat în direcţia potrivită, deşi Bulgaria, Grecia şi Turcia oferă servicii mai bune la preţuri mai mici. Investiţiile au fost făcute fără cap şi coadă, focusate pe interesul băieţilor deştepţi. Constanţa, mândria de altă dată, a devenit o ruină sub conducerea despotului Mazăre. Obiectivele turistice se numără pe degetele de la o mână. Acvariul, Delfinariul şi Cazinoul – nu merită pomenit Muzeul de Istorie pentru că nu-l vizitează nimeni. Cazinoul este o ruină, de-a dreptul emblematic pentru starea turismului litoral. O ruină despre care toţi sunt de părere că ar produce bani adevăraţi dacă ar fi renovată. Dacă…

Dar nu interesează pe nimeni. Hotelurile oferă servicii proaste şi la preţuri nesimţite. Turistul este jecmănit de fiecare dată când cere ceva. Dacă mai şi primeşte, mai trebuie să scoată bani din buzunar. Ştiţi, trebuie să plătiţi pentru că nu e inclus în costul iniţial. Personalul e neinstruit, angajat pe principiul „Altu-l n-avem”. Plajele arată groaznic şi apa la fel. Peste tot eşti agasat de indivizi care zbiară în portavoce că vând bere, suc şi apă minerală, integrame ori bilete la show-ul marilor vedete. Spectacolele sunt de toată jena; dintre numele trecute pe afiş abia jumătate au decenţa să fie prezente pe scenă. Umoriştii încă mai au nesimţirea să spere la zâmbete, deşi prestează umor din alt mileniu (poate asta e istoria avută în vedere de Anca Nedea).

Singurii care laudă litoralul românesc sunt tocmai cei certaţi cu civilizaţia. Cocalarii şi nesimţiţii care intră cu maşina de fiţe în mare, ascultă muzică de proastă calitate şi scuipă demonstrativ coji de seminţe. Se simt bine pentru că în altă parte un asemenea comportament e sancţionat cu promptitudine, dar la noi mai merge; e turist, deci aduce bani. Dacă-l supărăm pleacă în altă parte.

Litoralul e dezolant. Nu-l defăimează nimeni, nici măcar nu e nevoie să faci efortul ăsta. Se descurcă de minune şi singur. Presa n-are nicio implicare.

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
8.7 ° C
10.6 °
8.3 °
63 %
0.9kmh
83 %
vin
18 °
sâm
23 °
Dum
24 °
lun
25 °
mar
16 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Gata, au rezolvat cu circulația în centru. Ori se terminase programul și n-au mai apucat să strângă, cine știe.

EDITORIAL

Anul electoral 2024... Alegerile sunt din ce în ce mai aproape, deci e de așteptat ca lupta între poftitorii de ciolan să se intensifice....

EPIGRAMA ZILEI

Mi-a șoptit o viorea C-o să-mi dai inima ta Și m-am întrebat instant: O fi vorba de... transplant? -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...