O posibilă veste bună – Ciprian MITOCEANU, scriitor

0

Fără doar și poate, avem o clasă politică de toată jena, incapabilă să scoată țara din mocirla în care se zbate de decenii întregi și unde a ajuns tocmai din cauza felului în care a fost guvernată. Însă, vorba optimiștilor, până și guvernanții de care avem parte nu pot lua doar decizii tâmpite. Uneori mai avem parte și de momente de speranță.

La categoria „există speranță” se încadrează modificarea legislativă prin care șoferii își vor putea deconta daunele la firma de asigurări unde au încheiată poliță RCA. Nicu Marcu, președintele Autorității de Supraveghere Financiară, a făcut anunțul privitor la o viitoare ordonanță de urgență menită să facă lumină pe piața asigurărilor auto. Procedura decontării directe exista și până acum, însă era opțională și angajații firmelor de asigurări nu se prea înghesuiau să-i facă reclamă, ba chiar încurajau clienții să nu acceseze așa ceva. Însă în viitor – să sperăm că unul nu foarte îndepărtat – practica decontării directe urmează să devină obligatorie și, mai ales, imediată. O veste bună pentru cetățeanul onesc, care își asigură mașina, plătește taxe și ce mai este de plătit, dar are ghinionul de a fi implicat într-un incident rutier în care vinovatul e cel mai adesea beat mangă, șofer fără permis pe o mașină fără asigurare. Și, ca afacerea să fie completă, cel mai adesea vinovatul nici măcar nu merită dat în judecată pentru că e insolvabil. Cunosc cam multe astfel de situații în care victimele unor năuci scăpați pe drumurile publice au rămas cu daună completă pentru că vinovatul nu avea poliță RCA și figura cu zero surse de venit și zero bunuri pe numele lui. Bine, asta nu-l împiedica să conducă o rablă fără ITP și eventual neînmatriculată, dar apărătorii legii din România nu se încurcă în astfel de subtilități. Ai fost implicat într-un incident rutier în care vinovatul n-are asigurare? Te descurci singur. Poliția îl amendează și cam atât; de restul te ocupi dacă-ți dă mâna. Îl dai în judecată și după ceva ani de procese constați că individul nu poate fi executat silit, dar asta nu e problema lui sau a autorităților. E problema ta, care nu ai condus preventiv. Statul nu mișcă un deget să te ajute, deși poartă o parte din vină, în condițiile în care legislația nu te protejează câtuși de puțin.

Cunosc din păcate, cam mulți astfel de păgubași care au fost sfătuiți chiar de polițiști să „nu se mai complice” pentru că nu vor face decât să piardă timpul și bani cu procesele și avocații. Și să nu uităm de acele accidente în care șoferul onest e scos vinovat pentru că autorul are ceva taine cu poliția sau judecătorii. Corupție există, așa că de ce să nu se profite? O mulțime de șoferi au fost scoși vinovați pentru că a intervenit cineva pe lângă polițistul venit la constatare. Un prieten de-al meu și-a văzut mașina făcută praf. Tamponare din spate – o situație în care, legal vorbind, vinovat e cel care nu a păstrat distanța regulamentară. Însă polițista ajunsă la fața locului a început cu șicanele. De unde ai avut tu două mii de euro să-ți cumperi mașină? Să știi că o să facem cercetări… Două mii de euro nu e ditamai suma în ziua de azi, dar dacă se implică un polițist corupt care mai are relații și în alte sectoare, ei bine, treaba asta poate deveni o problemă. Mai ales dacă ai muncit în străinătate și nu ai plătit dări în România. Așa că cedezi, mai ales când ți se spune că ăla care te-a tamponat e „cineva” și nu e bine să-l superi. Și asta ți-o spune cineva în uniformă.

Dacă ordonanța devine realitate, s-ar putea ca astfel de practici să devină o amintire. Pentru că decontarea directă o să fie mai dureroasă pentru firme și acestea nu se vor lăsa spoliate fără să lupte. Își vor pune pe drumuri inspectorii personali și aceștia vor avea interesul ca bilanțul contabil al companiei să fie cât mai puțin afectat. Evident, vor uza de practici nu foarte corecte pentru a scoate vinovat pe șoferul care are asigurare la altă firmă, dar poate că un astfel de comportament îi va determina pe polițiști să adopte o conduită onestă, mai ales că există toate șansele ca afacerea să se termine cu un proces. Pentru că după plata daunelor firmele se vor îndrepta împotriva vinovaților pentru recuperarea sumelor cheltuite. Și e puțin probabil ca o companie să se lase aburită de avertismentele unui polițist corupt sau amenințările unuia care nici măcar nu știe cine este. Nu de alta, dar s-a umplut țara de năuci care, cum comit o infracțiune, cum încep să urle „Tu știi cine sunt eu?”. Uneori nu știu nici măcar cine le este tată…

Evident, vestea bună nu e pentru toată lumea. Firmele de asigurări s-au declarat deja întristate și amenință cu scumpirea polițelor, dar legea trebuie să intervină și la capitolul ăsta. Nu poți mări cât vrei tu, mai ales că poți recupera „paguba” de la firma la care vinovatul are încheiată poliță RCA. Și firma respectivă nu are decât să-l dea în judecată, ceea ce va face în mod sigur. Dar vor dispărea din peisaj asiguratorii nesimțiți, care practică prețuri minime, dar nu plătesc niciodată despăgubiri și cel mai adesea își declară insolvența după primul an de activitate. Cine avea ghinionul să fie tamponat de unul cu asigurare de dumping știa bine ce-l așteaptă. Zero despăgubire… Dacă țineai neapărat să-ți fie plătite reparațiile trebuia să-ți cauți dreptatea singur, fără vreun sprijin din partea autorităților sau a firmei de asigurare.

Dispariția unor astfel de practici și situații e o veste bună. Mai avem de așteptat, deoarece mai sunt ceva neclarități legate de constatarea amiabilă. Rămâne de văzut dacă Guvernul va adopta într-adevăr ordonanța sau va ceda presiunilor care vin, fără doar și poate, din partea profitorilor sistemului actual de despăgubire RCA. Pentru că, în forma actuală, legea convine de minune doar asiguratorilor.

Deja ai votat!
se încarcă...